Formaatzaag en zijn opties. Must-haves en nice-to-haves ???

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Maar die ene keer dat je het wel nodig hebt is het verrekte handig als je het ook volledig kan gebruiken

Precies !

Inmiddels een paar weken verder maar zeker niet stil gezeten. Ik heb een aanbod van mijn verhuurder gekregen voor een nieuwe locatie. Ik zou voor € 105,= per maand méér van ca. 100 m² naar ca. 200 m² kunnen gaan...
Dit maakt dat het issue "ruimte" niet langer een beperkende factor zal zijn. Tempting !!!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Je zult ondertussen al lang weer thuis zijn van de camping:cool:
Maar in Staphorst zit ook een machinehandel http://www.talenmachines.nl/ , heb je daar ook gekeken ?

Klopt, ben de vakantie (1 weekje maar...) al zo goed als vergeten :eek:...
Bedankt voor de tip. Ik kende dit bedrijf nog niet. Heb snel even naar hun assortiment gekeken: helaas - op dit moment - geen machines die mij passen...


Maandag aanstaande reis ik af naar Barneveld om een demonstratie te krijgen van een Felder K 540 S. Ben erg benieuwd !!! (en ja, ik voel me als een jonge jongen die weet dat 'ie binnenkort naar de snoepwinkel gaat... ;) )
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Inmiddels is het alweer een paar weken geleden dat ik bij Felder in Barneveld geweest.

Omdat ik veel met verstekken werk en met groot plaatmateriaal (vorige week nog een pakket MDF-panelen van 2800 x 2070 mm (!!!) ontvangen) viel de K 540 S toch al snel af. De machine is qua prijs erg scherp in de markt gezet, maar om dat te kunnen realiseren is de optielijst erg beperkt gehouden. Voor mij nét iets té beperkt... Zo was het door mij verlangde gradenrooster met lengtecompensatie niet leverbaar en tevens geen digitale uitlezing van de parallelgeleider mogelijk.

Maar Felder heeft natuurlijk meer machines in de hoge hoed zitten... En dus uiteindelijk een hele mooie aanbieding gekregen voor een Felder K 700 S met AF14-2 afzuigaggregaat.

* 5,5 kW (7,5 PK)
* elektrisch aangedreven voorritser 1 PK
* voorbereiding voor verstelbare groevenfrees
* uitbreiding zaagbreedte van 800 mm naar 1250 mm
* afzuiglangsgeleiding
* bovenbescherming 1250 mm, wegzwenkbaar uit de werkzone
* zaagtafel XL 3200 mm
* oplegtafel 1500 mm
* afkortaanslag 2600 mm aan oplegtafel
* gradenrooster-INDEX-systeem met lengtecompensatie
* parallelzaaginrichting voor roltafel (extra support bij gebruik van groot plaatmateriaal)
* etc.

Ik twijfel nog erg aan het al-dan-niet bestellen van het Power Drive pakket: electrische hoogte en hoekverstelling met digitaal afleesbaar LED-display...

Voor het overige gaat - als het aan mij ligt - deze combinatie door, maar omdat ik het niet geheel zelf kan bekostigen zoek ik een manier om e.e.a. financieel rond te krijgen. Wordt vervolgd derhalve...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als prijs een issue is en je niet op kwaliteit in wil boeten zou ik ook eens naar Rojek kijken, iet minder gelikt misschien, maar ook echt goed!
Een goede gebruikte is ook een optie, ik heb nu 8 jaar een Felder, maar twijfel of ik deze weer zou kopen; achteraf is een Altendorf denk ik een betere keuze. Zaag wel eens bij een kennis met zo'n ding en het is allemaal nog wel wat solider, haaks ik haaks, geleiders zijn recht etc. Dat is bij Felder niet altijd zo, kan ik uit ervaring zeggen...

jaap
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Nog een kritische noot, de afzuiging staat echt niet in verhouding met dit soort machines. veel te licht. ("hobby ding")
 
A

Athanor

Guest
Als prijs een issue is en je niet op kwaliteit in wil boeten zou ik ook eens naar Rojek kijken, iet minder gelikt misschien, maar ook echt goed!
Een goede gebruikte is ook een optie, ik heb nu 8 jaar een Felder, maar twijfel of ik deze weer zou kopen; achteraf is een Altendorf denk ik een betere keuze. Zaag wel eens bij een kennis met zo'n ding en het is allemaal nog wel wat solider, haaks ik haaks, geleiders zijn recht etc. Dat is bij Felder niet altijd zo, kan ik uit ervaring zeggen...

jaap


Wat doe jij dan met die machine dat die zomaar uit de haak kan lopen:confused:

Ik vind dat ik met mijn Hammer als verrekt goede en vaste instelling houdt. Is wel eens een keertje checken als het er echt op aan komt, maar vele malen beter dan mijn vroegere Robland. Ik ga er vanuit dat de Felder dan weer een klasse beter is. Begrijp wel dat wanneer je perfectie wilt de Altendorf of een Martin het summum is, daar heeft Tuoh ook al eens over geschreven.

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
En dus uiteindelijk een hele mooie aanbieding gekregen voor een Felder K 700 S met AF14-2 afzuigaggregaat.

* 5,5 kW (7,5 PK)
* elektrisch aangedreven voorritser 1 PK
* voorbereiding voor verstelbare groevenfrees
* uitbreiding zaagbreedte van 800 mm naar 1250 mm
* afzuiglangsgeleiding
* bovenbescherming 1250 mm, wegzwenkbaar uit de werkzone
* zaagtafel XL 3200 mm
* oplegtafel 1500 mm
* afkortaanslag 2600 mm aan oplegtafel
* gradenrooster-INDEX-systeem met lengtecompensatie
* parallelzaaginrichting voor roltafel (extra support bij gebruik van groot plaatmateriaal)
* etc.

Ik twijfel nog erg aan het al-dan-niet bestellen van het Power Drive pakket: electrische hoogte en hoekverstelling met digitaal afleesbaar LED-display...

Dat is praktisch de machine die ik heb, op de bovenbescherming na want ik was van plan er zelf één te maken. wat bedoel je met "afzuiglangsgeleiding"?
Je hebt er al een pak dure opties bij zoals de parallelzaaginrichting, bovenkap en gradenrooster, dat kan er later nog bij als het echt nodig bleek.
Maar de power drive niet, zelf heb ik het niet genomen. Het zou zeker fijn geweest zijn maar het is in dit geval luxe/luiheid want het komt niet vaak voor dat ik de hoogte exact moet hebben, en bij hoeken spelen er zoveel zaken een rol dat het geen nut heeft om die zo exact te kunnen afstellen (zoals de platheid van plaat, doorbuiging door gewicht enz...)
Op de schaafbank en frees wilde ik dit wel absoluut omdat je daar bij iedere bewerking op een exacte hoogte moet werken.

Het was zeker ook fijn geweest om de parallelgeleider automatisch te hebben, maar ik was mijn budget ook aan het strekken. Nu heb ik de indruk dat het leuk geweest zou zijn, maar echt sneller denk ik niet dat ik er mee zou werken want op de tijd dat je afmeting ingeeft heb je de geleider al manueel versteld.

Zou die AF14-2 dienen voor enkel deze machine? ik heb ook jaren gewerkt met een nog kleinere, en deze voor al mijn machines. Maar je zal snel iets willen met meer capaciteit, en die stoffen zakken in mijn ervaring sturen erg veel stof in de lucht bij het wisselen of uitkloppen.
 

tuoh

Oud hout
Als prijs een issue is en je niet op kwaliteit in wil boeten zou ik ook eens naar Rojek kijken, iet minder gelikt misschien, maar ook echt goed!
Een goede gebruikte is ook een optie, ik heb nu 8 jaar een Felder, maar twijfel of ik deze weer zou kopen; achteraf is een Altendorf denk ik een betere keuze. Zaag wel eens bij een kennis met zo'n ding en het is allemaal nog wel wat solider, haaks ik haaks, geleiders zijn recht etc. Dat is bij Felder niet altijd zo, kan ik uit ervaring zeggen...

jaap

Er is altijd baas boven baas:p Felder is semi-prof en Altendorf (F45) is full prof, maar een gebruikte Altendorf F45 ga je niet of nauwelijks vinden onder de 10000€ vrees ik, dat gaat al snel naar de 15000€ voor een machine van een paar jaar oud. Andere modellen van Altendorf zijn minder interessant, je vind regelmatig F90's voor een paar duizend euro maar die zijn niet te vergelijken met de F45. De WA 8... zijn dan weer budget versie's, etc..

Desalniettemin, als ik veelal groot formaat (MDF)platen zou moeten zagen zou ik niet opteren voor een Felder maar voor een grote paneelzaag type Altendorf of zo. De grote SCM's zijn ook niet slecht en een stuk prijsgunstiger. Gelijk wat je besteld, als de optie er is ga dan voor digitale uitlezing en elek. verstelling, daar heb je alle dagen plezier van. Dat groot plaatmateriaal vraagt om een robuuste machine die tegen een stootje kan, nu, maar ook nog na 10jaar. Hier zijn de gevestigde waarden (veel) beter tegen opgewassen dan bijvoorbeeld Felder waar alles juist iets lichter is van uitvoering.
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Een goede gebruikte is ook een optie, ik heb nu 8 jaar een Felder, maar twijfel of ik deze weer zou kopen; achteraf is een Altendorf denk ik een betere keuze. Zaag wel eens bij een kennis met zo'n ding en het is allemaal nog wel wat solider, haaks ik haaks, geleiders zijn recht etc. Dat is bij Felder niet altijd zo, kan ik uit ervaring zeggen...

Ik ben afgelopen zomer wezen zoeken en één keer zelfs wezen kijken naar gebruikte Panhansen, Altendorfers en dergelijke. Ze waren óf te oud óf voor mij nog altijd onbetaalbaar... (zie startbericht van dit topic...). Er zal altijd wel iets zijn wat achteraf of bij een ander merk anders of beter kan. Ik denk echter met de Felder een prima machine te verkrijgen om mee te beginnen. Er zit flink wat jaren garantie op (6 jaar en op een x-aantal delen zelfs 10 jaar), ook een punt om mee te nemen in de besluitvorming. Aan een gebruikte machine kan van alles mankeren en dan sta je mooi in je onderbroek, zogezegd...

Er is altijd baas boven baas
tongue.png
Felder is semi-prof en Altendorf (F45) is full prof, maar een gebruikte Altendorf F45 ga je niet of nauwelijks vinden onder de 10000€ vrees ik, dat gaat al snel naar de 15000€ voor een machine van een paar jaar oud.

Precies. En laten we niet vergeten dat het voor mij mijn eerste (semi?) professionele machine is die ik aanschaf. Er moet wat te wensen over blijven voor de toekomst, maar vooralsnog ga ik voor de euforie van het werken met een formaatzaag !
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Nog een kritische noot, de afzuiging staat echt niet in verhouding met dit soort machines. veel te licht. ("hobby ding")

Zou die AF14-2 dienen voor enkel deze machine? ik heb ook jaren gewerkt met een nog kleinere, en deze voor al mijn machines. Maar je zal snel iets willen met meer capaciteit (...)

Vooralsnog dient deze afzuiging alleen voor deze machine. Op termijn kan het zijn dat ik zal gaan uitwisselen met bijvoorbeeld een lintzaag of freesmachine.
Mij is verteld dat deze machine het werk goed aan zou kunnen. Het model dat een slag groter is werd mij afgeraden vanwege het aanmerkelijk hogere geluidsniveau...
Als het apparaat echt onderbemeten is, dan kan ik altijd nog opschalen.

en die stoffen zakken in mijn ervaring sturen erg veel stof in de lucht bij het wisselen of uitkloppen.

Dit model is inmiddels ook voorzien van het zgn. spaanderzak-snelwisselsysteem. Hopelijk vermindert dit de stofproduktie bij wisselen zakken aanzienlijk...
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
wat bedoel je met "afzuiglangsgeleiding"?

Dit is een typo... dat moet zijn: afzuigslanggeleiding :rolleyes:

Het was zeker ook fijn geweest om de parallelgeleider automatisch te hebben, maar ik was mijn budget ook aan het strekken.

Precies... die optie is leuk maar kost mij véél te veel. Ook het power-pack is normaliter een dure optie, maar Felder koppelt er momenteel een scherp actie-tarief aan, waardoor het (nog nét...) binnen budget past. En dus deze optie wel meegenomen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Vooralsnog dient deze afzuiging alleen voor deze machine. Op termijn kan het zijn dat ik zal gaan uitwisselen met bijvoorbeeld een lintzaag of freesmachine.
Mij is verteld dat deze machine het werk goed aan zou kunnen. Het model dat een slag groter is werd mij afgeraden vanwege het aanmerkelijk hogere geluidsniveau...
Als het apparaat echt onderbemeten is, dan kan ik altijd nog opschalen.



Dit model is inmiddels ook voorzien van het zgn. spaanderzak-snelwisselsysteem. Hopelijk verminderd dit de stofproduktie bij wisselen zakken genoeg...

Ik heb de AF14 ook sinds een paar maanden en is inderdaad redelijk stil en de capaciteit voor de K3 winner is echt ruim voldoende, dat zal met een grotere machine niet veel schelen, ook met de vlak en vandikte (en die maakt pas rommel) doet ie het uitstekend.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik denk dat de wens naar een schone lucht systeem al vlug gaat komen, voor een goede formaatzaag denk ik meer aan een Felder RL 160 of iets dergelijks.
Zeker als je veel MDF verwerkt, een goede afzuiging is dan heel belangrijk voor je gezondheid.

De AF 140 vind ik meer iets voor een combi machine, in een hobby of semi prof werkplaats.

LET OP DE AFZUIGING IS HET MEEST GEBRUIKTE GEREEDSCHAP IN DE WERKPLAATS
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik denk dat de wens naar een schone lucht systeem al vlug gaat komen, voor een goede formaatzaag denk ik meer aan een Felder RL 160 of iets dergelijks.

Ja, dat is zeker een stuk beter dan de AF. Maar daar hangt dan ook wel een behoorlijk groter prijskaartje aan. Denk aan factor 10; dat is voor mij nu geen haalbare zaak...

LET OP DE AFZUIGING IS HET MEEST GEBRUIKTE GEREEDSCHAP IN DE WERKPLAATS

Absoluut met je eens !!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ja, dat is zeker een stuk beter dan de AF. Maar daar hangt dan ook wel een behoorlijk groter prijskaartje aan. Denk aan factor 10; dat is voor mij nu geen haalbare zaak...



Absoluut met je eens !!!
Je kan de afzuiging ook in een omkasting plaatsen en daar extra filterdoek plaatsen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Er past een Klasse M filter op een AF-14: Art. Nr. 02.1.133

Toch wel interessant dat jullie allemaal met een grote geldberg zijn begonnen. Felder semi-prof :confused:
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik begrijp deze opmerking niet. Wat wil je hiermee zeggen?

Wat mij verwonderd is dat je "adviezen" die je krijgt van het mooiste van het mooiste is. En dat ik lees dat Felder machines ("hobby ding") en semi-prof. Ik betwijfel of iemand begonnen is met zulke mooie machines . Denk dat de meeste zzpers gewoon begonnen zijn en na dat ze wat geld verdient hebben hun machine park verbeterd hebben. Mocht je je beter kunnen veroorloven dat kan je je Felder machine weer voor goed geld verkopen.

En wat me ook verbaast dat nog niemand gevraagd heeft wat je van plan bent? Ga je full-time voor je zelf beginnen vooral plaat of masief. Ik denk dat, dat best uitmaakt voor je machine.

Maar dat is maar de mening van een Hobbyst.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Uit de andere topics hebben we ongeveer al kunnen meebeleven waar Ekko "Bosquet" mee bezig is en van plan is, ik voel mij natuurlijk beledigd als Tuoh zegt Felder=semi prof :p
Maar ik snap wat hij wil zeggen, ik zie mijn F700 niet meteen in een fabriek staan. De 700 reeks is totaal gericht naar jongere mensen zoals mij die alleen werken in een breed gamma van taken, later is het altijd nog mogelijk om te upgraden als de middelen er zouden zijn. Want als je op eigen middelen een volledig nieuw bedrijf start dan is er zelden ruimte voor een Altendorf-martin budget.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.