Formaatzaag en zijn opties. Must-haves en nice-to-haves ???

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Bosquet,

Wat een pracht, dat je daar maar veel geluk en plezier van mag hebben en uiteraard veel zaagwerk.
Gefeliciteerd met die klasbak en tot ziens.

Mvg,:)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen allen !

We zijn inmiddels zo'n 3,5 jaar verder. Wellicht leuk om aan te geven of de toen bestelde machine aan de verwachtingen voldoet of ... Het antwoord is kort en simpel : JA ! Nog elke dag is het genot om ermee te werken. Met het grootste gemak zaag ik door 6 cm dik massief eiken blad heen of maak ik met de voorritser erbij tweezijdig vlijmscherpe sneden in gemelamineerd spaanplaat...

Het enige wat ik - achteraf - anders had moeten doen, is de parallel-aanslag : ik heb ervoor gekozen om deze handmatig in te stellen met digitale aflezing tot op 1/10e van een millimeter. Omdat ik gebruik maak van een reken-programma met nesting, is elk paneel dat ik zaag weer anders. Een volledig elektrisch aangestuurde parallel-aanslag zou me nog weer meer tijd schelen.

Maar ... ik weet ook dat dat indertijd een dure optie was en daar was gewoon geen geld voor...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Goedemorgen allen !

We zijn inmiddels zo'n 3,5 jaar verder. Wellicht leuk om aan te geven of de toen bestelde machine aan de verwachtingen voldoet of ... Het antwoord is kort en simpel : JA ! Nog elke dag is het genot om ermee te werken. Met het grootste gemak zaag ik door 6 cm dik massief eiken blad heen of maak ik met de voorritser erbij tweezijdig vlijmscherpe sneden in gemelamineerd spaanplaat...

Het enige wat ik - achteraf - anders had moeten doen, is de parallel-aanslag : ik heb ervoor gekozen om deze handmatig in te stellen met digitale aflezing tot op 1/10e van een millimeter. Omdat ik gebruik maak van een reken-programma met nesting, is elk paneel dat ik zaag weer anders. Een volledig elektrisch aangestuurde parallel-aanslag zou me nog weer meer tijd schelen.

Maar ... ik weet ook dat dat indertijd een dure optie was en daar was gewoon geen geld voor...
Goed om weer een keer van je te horen Ekko en dat het met je bedrijf nog steeds goed gaat. De eerste keer dat ik je ontmoette gingen we naar de Open Dag van @MasaveHout en had je nog geen auto. Zijn we samen vanaf station Heerenveen gereden. En je stond op onze eerste Open Dag Hout met je mobiele werkbankje. Gebruik je die nog? Time flies man! Misschien kun je wat posten wat je de laatste jaren gemaakt hebt.

jaap
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goed om weer een keer van je te horen Ekko en dat het met je bedrijf nog steeds goed gaat. De eerste keer dat ik je ontmoette gingen we naar de Open Dag van @MasaveHout en had je nog geen auto. Zijn we samen vanaf station Heerenveen gereden. En je stond op onze eerste Open Dag Hout met je mobiele werkbankje. Gebruik je die nog? Time flies man! Misschien kun je wat posten wat je de laatste jaren gemaakt hebt.

jaap
Hahaha, ja Jaap ... time flies inderdaad en er is ontzettend veel werk verzet in al die jaren.

De MFTC-XL gebruik ik nog elke dag ! Of je nu professional bent of hobby-matig bezig bent. Dit concept is en blijft gewoon geniaal !!

Ik heb inmiddels wat oude, nog altijd on-afgeronde draadjes erbij gepakt en er wat foto's bij geplaatst van het eindresultaat. Helaas werk ik te vaak niet met massief hout en dan past het resultaat wat lastiger op een forum als deze. Maar, ik zal eens kijken of er nog wat aanvullingen te plaatsen zijn die wél in de sfeer van het forum zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en baas

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Helaas werk ik te vaak niet met massief hout en dan past het resultaat wat lastiger op een forum als deze. Maar, ik zal eens kijken of er nog wat aanvullingen te plaatsen zijn die wél in de sfeer van het forum zijn!
Leuk om te zien dat je nog lekker bezig bent! Je hebt mijn werkplaats ook al eens onder het stof gezet ;)

En massief of plaatmateriaal. Wat mij betreft post je alles! Het hoeft niet persé massief te zijn wat mij betreft.
 
  • Haha
Waarderingen: Bosquet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.