Formaatzaag en zijn opties. Must-haves en nice-to-haves ???

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Afgelopen week in de omgeving van Almelo op de camping gestaan. Om het aangename eens met het nuttige te kunnen combineren in de buurt op zoek gegaan naar leveranciers van formaatzagen. Al snel vond ik er een aantal (in Rijssen, Enter en Hengelo OV om precies te zijn). Helaas was die in Rijssen gesloten, maar wel even een bezoekje aan Hengelo gebracht. Enter helaas niet aan toe gekomen.

Waarom? Omdat ik meer-en-meer besef dat de formaatzaag (of beter: het gebrek eraan) mij parten gaat spelen. De formaatzaag is immers het hart voor menig houtbewerker. En dus van start gegaan met een voorzichtige zoektocht. Allereerst hier op het forum (natuurlijk...) waar al het nodige te vinden is over deze machines. Van Metabo tot Martin etc. en alles wat daartussen zit. Voor alle duidelijkheid: Metabo gaan ze aan mij niet verkopen. Een Martin zal vrees ik ook niet gaan, maar dat heeft dan overduidelijk een andere (lees: financiële) oorzaak... :(

Tijdens mijn bezoek aan Hengelo liet de verkoper mij een nieuwe Robland Z-3200 zien (kosten € 7.100,=). Maar ook een gebruikte Altendorf Elmo III met vacuümaanzuiging voor... inderdaad... € 20.000,=. Uit 2009 wel te verstaan, maar oh, oh, oh wat een machine was dat zeg... :cool:

Gevoelsmatig ga ik nog liever voor een goede gebruikte Altendorf, Panhans, Martin of ... dan voor een nieuwe Robland. Een nieuwe Felder lijkt me ook prima om mee te starten.

Maar... nieuw óf gebruikt, waar moet je op letten bij de aanschaf ? En... welke opties zijn een absolute "must-have" (bijv. wegklapbare roltafel etc.) en welke vallen onder de noemer "nice-to-have" ??

Om zelf alvast te beginnen:

Waar op te letten?


  • beschadigingen aluminium bovenblad roltafel (zegt het nodige over het oordeelkundige gebruik van de machine)
  • onderhoud (de verkoper in Hengelo koopt liefst uit Duitsland omdat men bij onze oosterburen heel anders tegen onderhoud aankijken dan hier in NL)
  • metalen voor zaagtafel en grondbaan prefaleren boven kunststof omdat die na verloop van tijd toch slijtage gaan tonen

Must-have


  • vermogen ook groot genoeg om massief hout mee te kunnen schulpen etc.
  • groot genoeg om tenminste plaatmateriaal van 2500 x 1250 mm te kunnen verwerken
  • voor-ritser
  • voldoende zaagdiepte (hoeveel??)
  • wegklapbare ​roltafel
  • 0° tot 46° kantelbaar zaagblad
  • duidelijk afleesbare en goed instelbare linialen
  • een hoekaanslag met duidelijk leesbare en instelbare gradenboog
  • ...

Nice-to-have



  • aan/uit op roltafel
  • digitale uitlezing van linialen en graden
  • -46° tot +46° verstelbaar zaagblad
  • automatisch verstelbare linialen
  • ...

Graag jullie reacties en/of aanvullingen.

NB: het gaat mij hier om de grote lijn. Ik snap heel goed dat een Robland Z-3200 niet te vergelijken is met een Martin T75 of Panhans V91 Twin II...
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou voor mij aan de "nice to have" categorie een toupie/freesmachine erbij zetten. Mijn eerste paneelzaag had dat en het had zijn voor en nadelen. Voordeel is een gigantische oplegtafel en rolwagen, zeer handig bij het frezen van grote stukken, en ook als tweede freesmachine kwam het vaak zeer handig uit. Nadeel is de op en afbouw, en feit dat je je werk dan zeer goed moet plannen want je kan niet even een stuk gaan zagen dat je vergeten was.


Voor de rest denk ik dat je het beste moet kopen wat je kan betalen, achteraf gezien was het handig geweest dat ik op mijn Felder K700S een freesmachine erbij had genomen, elektronische hoogte en breedte instelling enz... maar je moet ergens de lijn trekken. Dat waren "nice to have" zaken en bijna gadgets die anderzijds de machines complexer maken en dus ook meer zaken die mis kunnen gaan. Op mijn vandiktebank en freesmachine wilde ik wel absoluut elektronische hoogteregeling want daar gaat het niet om extra comfort, maar wel om een zeer tastbare vooruitgang in de precisie en herhaalbaarheid.

De startknop achter op de rolwagen heb ik niet genomen en ik mis het ook niet, als ik panelen verzaag dan zet ik ze altijd aan voordat ik het paneel erop leg, en in 98% van de gevallen zaag ik de panelen eerst in de breedte door, of zaag ik massief vooraan de wagen. De achterkant van de wagen staat dus in het overgrote deel dan de situaties dan toch ver buiten handbereik (mijn rolwagen is dan ook 3m20)

De optie om een verstelbare groevenfrees te plaatsten ipv het zaagblad is (denk ik) uniek aan Felder/Hammer, en als je dat eens hebt gebruikt dan overweeg je toch niets anders meer hoor. Het brengt een wereld aan nieuwe technieken en mogelijkheden mee die anders gewoon niet mogelijk zijn.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dank voor je eerste reactie, Tim.

Toevallig zat ik gisteravond op de site van Felder te kijken naar de KF 700 S professional. Op Youtube kon ik daar vervolgens weinig van vinden, maar trof aansluitend op de site van Felder wel weer een link naar een filmpje. Hierop was het gebruik van de rolwagen i.c.m. de frees te zien. Ideaal voor het assembleren voor houten laden. Zal eens kijken of ik dat filmpje hier kan posten.

Ik moet zeggen dat dát me wel aan het denken heeft gezet...
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Felder heeft momenteel een leuke 2e hands formaatzaag staan voor € 4080,-- ex. Ik kan in de specs alleen niet zien hoe lang de tafel is. Zou je maandag even met Jan van Rhee moeten bellen. Is met een X-roll tafel.

Zie: http://www.number-1-mm.nl/nl/nl_NL/formaatzagen-9/formaatzaagmachine-15724.html


Fons


P.S. Er staat ook een K 700 voor € 4500,-- die heeft een roltafel van 2.50m ik weet niet of die dan ook een plaat van 244 in de lengte kan doorzagen? Zie http://www.number-1-mm.nl/nl/nl_NL/formaatzagen-9/formaatzaagmachine-15191.html
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dít is een interessante site... "Ooit" wel eens gezien maar nu ik er opnieuw naar kijk... helemaal top !

Bedankt Fons !!!

NB: zoals aangegeven gisteravond eens gaan kijken op de site van Felder. Daar viel mijn oog ook op een - voor mij - onbekende speler: Format-4. Blijkt daarvan óók nog eens een leuke review op het forum te staan. Pffff... de keuze wordt alsmaar moeilijker...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vertel misschien wat je er allemaal mee wil gaan doen, zoals vaak is de eerste zelden de goeie. Dus misschien de voorkeur geven aan 2de hands om het verlies bij doorverkoop te beperken/vermijden. Het zal je ongetwijfeld al voorkomen zijn dat de eerste machine van een bepaald type je uiteindelijk niet compleet bevalt. En dat je gewapend met die ervaring een veel beter keuze kan maken even later.

Zelf heb ik tot nu toe steeds mijn machines systematisch vervangen na gemiddeld 2 jaren, hopelijk heb ik nu de goede. Bij mijn draagbaar gereedschap was het hetzelfde verhaal, eerst begonnen met bosch pro, matig tevreden en alles binnen de twee jaren vervangen met Festool. Die beginnen geleidelijk aan buiten garantie te komen(3 jaar!) en ik zie geen reden om ze te vervangen. Dus daar heb ik iig gevonden wat ik nodig had.
 
A

Athanor

Guest
Meestal als je op nr1 hebt ingelogd belt Jan zelf al:).

Klopt! Ik moest weer even opnieuw een account aanmaken om de prijs te kunnen zien. Als hij maandag niet belt is hij op vakantie denk ik;)

Fons
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Zelf heb ik tot nu toe steeds mijn machines systematisch vervangen na gemiddeld 2 jaren, hopelijk heb ik nu de goede. Bij mijn draagbaar gereedschap was het hetzelfde verhaal, eerst begonnen met bosch pro, matig tevreden en alles binnen de twee jaren vervangen met Festool. Die beginnen geleidelijk aan buiten garantie te komen(3 jaar!) en ik zie geen reden om ze te vervangen. Dus daar heb ik iig gevonden wat ik nodig had.

Om met je laatste alinea te beginnen: ik heb "ooit" wat gereedschappen gekocht. Denk dan aan een Metabo boormachine, een Bosch POF bovenfrees, een Hitachi cirkelzaag, een Black & Decker accuboormachine et cetera. Echt het gebruikelijke huis-tuin-en-keuken gereedschap...

Toen ik eind 2012 door een reorganisatie thuis kwam te zitten heb ik een oude hobby (het ontwerpen en maken van maatwerk meubelen) weer opgepakt. Al snel kwamen er wat opdrachten. De allereerste opdracht heb ik "in natura" laten uitbetalen: een Makita accuboormachine in een koffer met lade vol bits, boren etc. De tweede opdracht was meteen al een serieuze: een garderobe op maat in een luxe villa.

Vanaf dit punt ben ik gereedschappen gaan kopen die ik op dat moment tenminste voor de job nodig zou hebben. Na enig speuren kwam ik hier op het forum terecht en al snel daarop was de eerste bestelling een feit: een stofzuiger (Festool CTL 26E AC) met accessoires, een invalzaag (Mafell MT55) met accessoires, diverse geleiderails en een de set FS SYS/2. Inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder en heb ik eigenlijk steeds zo gewerkt: aanschaffen op het moment dat het nodig is. Op de Mafell en een Hitachi SDS boormachine na is eigenlijk alles van Festool.

Bij het opruimen voor de werkplaats vóór aanvang vakantie betrapte ik me erop dat ik eigenlijk alles wat ik de afgelopen twee jaar heb aangeschaft met regelmaat gebruik, op 1 ding na: de Festool LR 32-SYS staat nog altijd ongebruikt in de MFTC-XL. Overigens, niet alles is nieuw: van een vriend een 4-tal gebruikte Festool machines overgenomen. Tot nu toe werken alle aangeschafte apparaten volledig naar tevredenheid. Dus so far, so good...

Vertel misschien wat je er allemaal mee wil gaan doen, zoals vaak is de eerste zelden de goeie.

De maatwerk opdrachten die ik vergaard heb zijn zéér divers: binnenluiken, bureaus, salontafels, TV-meubels, dressoirs, garderobekasten, DVD/CD kasten, buitenspiegels, kastenwanden, eetkamertafels, wastafelmeubels, kledingkasten, volledige inrichting van inloopkasten (walk-in-closets) et cetera. Verwerkte materialen zijn MDF, multiplex, gemelamineerd spaanplaat en massief hout (van het zachte steigerhout tot hardhout als eiken en noten).

Dus misschien de voorkeur geven aan 2de hands om het verlies bij doorverkoop te beperken/vermijden. Het zal je ongetwijfeld al voorkomen zijn dat de eerste machine van een bepaald type je uiteindelijk niet compleet bevalt. En dat je gewapend met die ervaring een veel beter keuze kan maken even later.

Hier heb je een punt. Een machine als deze is natuurlijk van een heel andere orde dan bijv. een invalzaag. Bijkomend punt is dat mijn werkplaats "slechts" 5,5 bij 11 meter is. Een full-size formaatzaag slokt behoorlijk wat ruimte op en de vraag is of dit alles gaat passen naast de reeds aanwezige werkbank, platenstellingen etc. Tevens moet ik ook op budget letten; het is zóooo tricky om bij het doornemen van de optielijst jezelf niet te verliezen :rolleyes:

Gezien het vorenstaande lijkt de door Fons aangedragen gebruikte Felder K500 S nog niet eens zo'n heel verkeerde keuze.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Beste Fons,

Om een beetje on-topic te blijven... Welke accessoires heb jij indertijd aan jouw formaatzaag toegevoegd ? En waarom ??

Goedemorgen Ekko,

Ik heb indertijd, ook uit budgetoverwegingen, een combinatiemachine gekocht, de Hammer C3 31 comfort. Deze heeft een roltafel van 2m. Als uitbreiding heb ik direct gekozen om de zaagas geschikt te maken voor het groevenblad dat daar dan op past. Verder de schoen voor het bekantrechten van schaaldelen, de afkort geleider van 90 cm. Ook een klem op de roltafel om werkstukken goed in positie tehouden en verlengstukken voor vergroten van de vlakbankbladen en het blad van de vandiktebank. Later natuurlijk de Stehle freesset van 18cm. voor het zagen van groeven. Deze moest ik zelf nog van gaten voor de meenemers (laten) voorzien.

Dat is het wel zo'n beetje.......


Fons
 

tuoh

Oud hout
Als eerste formaatzaag is een Felder een meer dan prima keuze, maar wat er ook opzit aan optie's het zullen er altijd te weinig zijn. Zoals met alle machines moet je de mogelijkheden gaan ontdekken van een bepaald type machine, dat kan pas door er mee aan de slag te gaan. De eerste maanden zal het één en al euforie zijn;) omdat het een fikse boost geeft aan het werk (het werkt veel vlotter dan dan geklooi in marge met een invalzaag) Na verloop van tijd echter ga je stilaan ook wat minpuntjes gaan ontdekken aan de machine en voor je het weet zit je terug prospectussen te doorbladeren op zoek naar de ultieme droommachine. Wat komt daar dan meestal uit te voorschijn? Inderdaad, een Altend.... of een Mar..., of een .......:p Weet dus wat je te wachten staat wanneer je je eerste formaatzaag aanschaft, een verwittigd man is er twee waard:D:D:D
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb indertijd, ook uit budgetoverwegingen, een combinatiemachine gekocht, de Hammer C3 31 comfort. Deze heeft een roltafel van 2m.

Ik heb zojuist even een filmpje ervan op YouTube bekeken. Een mooie compacte combinatiemachine is dat zeg !

Als uitbreiding heb ik direct gekozen om de zaagas geschikt te maken voor het groevenblad dat daar dan op past. Verder de schoen voor het bekantrechten van schaaldelen, de afkort geleider van 90 cm. Ook een klem op de roltafel om werkstukken goed in positie tehouden en verlengstukken voor vergroten van de vlakbankbladen en het blad van de vandiktebank. Later natuurlijk de Stehle freesset van 18cm. voor het zagen van groeven. Deze moest ik zelf nog van gaten voor de meenemers (laten) voorzien.

Een aantal zijn voor de hand liggend, maar aan een uitbreiding voor een groevenblad zou ik niet meteen hebben gedacht. Heb je voorafgaand aan de bestelling ook ergens met deze machine gewerkt (testen en laten informeren) of puur op eigen ervaring en/of informatie van het web samengesteld ??
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Als eerste formaatzaag is een Felder een meer dan prima keuze, maar wat er ook opzit aan optie's het zullen er altijd te weinig zijn. Zoals met alle machines moet je de mogelijkheden gaan ontdekken van een bepaald type machine, dat kan pas door er mee aan de slag te gaan.

De eerlijkheid gebied me te zeggendat ik nog nooit met een dergelijke machine gewerkt heb. Maar ik kan niet wachten om de eerste zaagsnedes te maken !

De eerste maanden zal het één en al euforie zijn;) omdat het een fikse boost geeft aan het werk (het werkt veel vlotter dan dan geklooi in marge met een invalzaag)

Dat is precies waarop ik hoop ! :rolleyes:

Na verloop van tijd echter ga je stilaan ook wat minpuntjes gaan ontdekken aan de machine en voor je het weet zit je terug prospectussen te doorbladeren op zoek naar de ultieme droommachine.

Precies André !!! Maar ja, dan blijft bij mij de vraag hangen: "Wordt de allereerste "semi-prof machine" die ik aan ga schaffen sec een formaatzaag, of toch een combinatiemachine, of... ??? Er is zoveel keuze en - zoals je al zegt - welke optie je ook kiest, na verloop van tijd zal je toch zaken anders willen hebben. Choises to be made... :eek: ... en dat binnen budget en passend binnen de thans beschikbare ruimte.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Er is ook een duitse number-1 site. Heb daar net achter het net gevist voor een hammer B3-winner comfort... Verd*mmt
Op het moment dat je een bod plaatst wordt deze doorgegeven aan Felder NL en die nemen vervolgens contact met je op.


Groet en succes!!
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ekko,

Ik heb me o.a. Via het Felderforum uitgebreid geinformeerd over de mogelijkheden van de Hammer en Felder. En regelmatig vóór de koopbeslissing contact gehad met de Felder vertegenwoordiger in onze regio, Jan van Rhee. Vandaar dat ik die uitbreiding gekozen heb. Een aantal andere uitbreidingen heb ik in de eerste maanden na aanschaf besteld.

Ik kreeg vanmorgen gelijk een mailtje van Jan van Rhee omdat hij gezien had dat ik de prijs van de twee machines had opgevraagd. Gelijk maar de vraag gesteld of een plaat van 244 in de lengte gezaagd kan worden. Beide machines hebben een roltafel van 2.50m en zijn dus volgens hem daarvoor geschikt. Dan heb je voor ruim € 4000,-- aan de K500 een hele mooie machine volgens mij. Als je voorlopig weinig freeswerk voorziet zou ik uit budgetoverweging voor deze of de K700 gaan.

Als je mij in een PB je mailadres stuurt krijg je een kopie van de mail van Van Rhee.

Fons
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Er is ook een duitse number-1 site. Heb daar net achter het net gevist voor een hammer B3-winner comfort... Verd*mmt
Op het moment dat je een bod plaatst wordt deze doorgegeven aan Felder NL en die nemen vervolgens contact met je op.


Groet en succes!!

Dat was ik me net aan het afvragen!! Kan je via Felder nederland ook iets kopen van de duitse number-1 site? En dat de andere vraag een 10 jaar oude Felder of een Nieuwe Hammer?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dat was ik me net aan het afvragen!! Kan je via Felder nederland ook iets kopen van de duitse number-1 site? En dat de andere vraag een 10 jaar oude Felder of een Nieuwe Hammer?

Wat ik heb begrepen is dat Felder NL alleen bemiddeld en je eventueel in contact kan brengen met de verkoper. Je zult zelf het transport ed. moeten regelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.