Formaatzaag en zijn opties. Must-haves en nice-to-haves ???

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Uit de andere topics hebben we ongeveer al kunnen meebeleven waar Ekko "Bosquet" mee bezig is en van plan is

Klopt. Maar ook in dit draadje ( zie #12 ) heb ik nog even kort uit de doeken gedaan hoe het zover is gekomen.

Ik betwijfel of iemand begonnen is met zulke mooie machines . Denk dat de meeste zzpers gewoon begonnen zijn en na dat ze wat geld verdient hebben hun machine park verbeterd hebben.

Klopt, en dat is bij mij dan ook niet anders gegaan... Nog even héél kort: ik ben nu vanaf 2012 bezig. Eerst hobby-matig, vanaf 1 december 2014 als ZZP-er. En - zoals je aangeeft - heb ook ik door de jaren heen mijn machinepark uitgebreid. De komende uitbreiding is gevoelsmatig een forse. Je koopt hier niet even een pak suiker; dit is serieus geld waarover we het hebben.

Ook vandaag weer volop gemerkt dat het niet hebben van de formaatzaag me enorm beperkt: het verzagen van 3 panelen door-en-door zwart MDF (2800 x 2070 mm) kostte me ruim 3 uur werk. Stel je voor: een grote pallet op de betonvloer, daarop een opofferingsplaat en daarop de te verzagen panelen. Steeds weer opnieuw uitmeten, geleiderail erop, checken, double checken en dan met de invalzaag doorzagen. Het gaat, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. De formaatzaag gaat me hier enorm veel efficiency en gemak leveren !
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Klopt. Maar ook in dit draadje ( zie #12 ) heb ik nog even kort uit de doeken gedaan hoe het zover is gekomen.



Klopt, en dat is bij mij dan ook niet anders gegaan... Nog even héél kort: ik ben nu vanaf 2012 bezig. Eerst hobby-matig, vanaf 1 december 2014 als ZZP-er. En - zoals je aangeeft - heb ook ik door de jaren heen mijn machinepark uitgebreid. De komende uitbreiding is gevoelsmatig een forse. Je koopt hier niet even een pak suiker; dit is serieus geld waarover we het hebben.

Ook vandaag weer volop gemerkt dat het niet hebben van de formaatzaag me enorm beperkt: het verzagen van 3 panelen door-en-door zwart MDF (2800 x 2070 mm) kostte me ruim 3 uur werk. Stel je voor: een grote pallet op de betonvloer, daarop een opofferingsplaat en daarop de te verzagen panelen. Steeds weer opnieuw uitmeten, geleiderail erop, checken, double checken en dan met de invalzaag doorzagen. Het gaat, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. De formaatzaag gaat me hier enorm veel efficiency en gemak leveren !

Ik wil alleen wat perspectief bieden(Dat mis ik te vaak op dit forum). En dat je wellicht weer even terug moet naar je topic start vraag.

En dan doe ik nog een duit(je) in het zakje, heb je ook gekeken naar de Hammer K4?
 

tuoh

Oud hout
Wat mij verwonderd is dat je "adviezen" die je krijgt van het mooiste van het mooiste is. En dat ik lees dat Felder machines ("hobby ding") en semi-prof. Ik betwijfel of iemand begonnen is met zulke mooie machines . Denk dat de meeste zzpers gewoon begonnen zijn en na dat ze wat geld verdient hebben hun machine park verbeterd hebben. Mocht je je beter kunnen veroorloven dat kan je je Felder machine weer voor goed geld verkopen.

En wat me ook verbaast dat nog niemand gevraagd heeft wat je van plan bent? Ga je full-time voor je zelf beginnen vooral plaat of masief. Ik denk dat, dat best uitmaakt voor je machine.

Maar dat is maar de mening van een Hobbyst.

Om alle misverstanden te vermijden, ik werk thuis zelf ook op een (oudere) Felder:D Deze voldoet meer dan prima voor de klussen die ik nu nog uitvoer. Als ik constant met groot plaatmateriaal aan de slag moest zou er echter snel iets anders staan, inclusief een platenlift. Alleen werken aan een horizontale paneelzaag kan een serieuze belasting zijn voor de rug, je moet immers wel die (grote) platen op de zaagmachine getild krijgen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
En ook ik heb niet gezegd dat FELDER alleen hobby dingen maakt, Ik heb alleen gezegd dat ik de formaatzaag uit de 700 serie niet in verhouding zie staan met de AF 1400 afzuiging.
en de kreet hobbyding ging over de AF 1400 afzuiging.
Ik vind overigens dat de FELDER 700 serie een hele goede serie is voor in de ambachtelijke meubelmakerij. waar een zoals ik al eerder schreef, een schone luchtafzuiging bij past zoals de RL 160.

Maar ik kan ook begrijpen dat deze, zoals Bosquet al aan geeft nu niet haalbaar is, en dan kun je kiezen om nu de AF 1400 aan te schaffen, deze is goed verkoopbaar, en dan kun je hem op termijn updaten.

En ik sluit me wel aan bij Tuoh, hij heeft zeker een punt wat betreft plaatmateriaal van 2800 x 2070 op de formaatzaag, deze zijn alleen bijna niet te hanteren. misschien is het eerst opdelen in handelbare delen met de invalzaag een optie, om daarna het meeste zaagwerk op de formaatzaag te doen.
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
En ik sluit me wel aan bij Tuoh, hij heeft zeker een punt wat betreft plaatmateriaal van 2800 x 2070 op de formaatzaag, deze zijn alleen bijna niet te hanteren. misschien is het eerst opdelen in handelbare delen met de invalzaag een optie, om daarna het meeste zaagwerk op de formaatzaag te doen.

Je kunt het woord "bijna" gerust achterwege laten. Gelukkig heb ik een bere-sterke zoon die mij afgelopen weekend even heeft geholpen met het versjouwen van deze on-dingen.

Ook in mijn platenstelling is deze afwijkende maat opvallend aanwezig. Voor het overige zittten hier panelen in de "standaard" maat in (2440 x 1220 resp. 2500 x 1250).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Is het geen optie (al dan niet in afwachting van de aankoop) om de grotere reeksen zaagwerk te laten uitvoeren door een houthandel. Ik weet dat hier schrijnwerkers zo werken en dat er een houthandel in de buurt is die de machines heeft om platen om te toveren in bouwpakket 'Ikea'. Voor de kostprijs moet je het niet laten en dan kan je je tijd besteden aan het uitwerken en monteren van de projecten. Nadeel is dat je moet wachten op je hout en aangewezen bent op de stiptheid van de houthandel.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Is het geen optie (al dan niet in afwachting van de aankoop) om de grotere reeksen zaagwerk te laten uitvoeren door een houthandel. Ik weet dat hier schrijnwerkers zo werken en dat er een houthandel in de buurt is die de machines heeft om platen om te toveren in bouwpakket 'Ikea'. Voor de kostprijs moet je het niet laten en dan kan je je tijd besteden aan het uitwerken en monteren van de projecten. Nadeel is dat je moet wachten op je hout en aangewezen bent op de stiptheid van de houthandel.

Ja is zeker een optie. Sterker nog: ik werk incidenteel al zo. Gemelimineerde of met HPL beplakte panelen behandel ik niet zelf. Dit werk besteed ik uit, inclusief het plaatsen van het bijbehorende kantenband. Deze "half-fabrikaten" worden bij mij bezorgd waarna ik het laatste traject (gatenrijen, potscharnieren, ladegeleiders etc. etc. etc.) en de plaatsing, afwerking en oplevering op mij neem.
 
Laatst bewerkt:

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Is je nieuwe "speeltje" al geleverd? Ben namelijk benieuwd naar de ervaringen, omdat ik zelf naar het kleinere broertje aan het kijken ben (K500).
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Is je nieuwe "speeltje" al geleverd? Ben namelijk benieuwd naar de ervaringen, omdat ik zelf naar het kleinere broertje aan het kijken ben (K500).

nee Marco, nog niet. Sterker: hij is nog niet eens besteld. Ik wacht met smart op meer info omtrent oplevering nieuwe pand. Zodra dat concreet is kan (wil...) ik pas gaan bestellen. Wordt vervolgd...
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Duidelijk, dank voor je reactie! Ik ga volgende week eens kijken in Barneveld bij de open dagen.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Het is een K500 Professional geworden. Wel volledig uitgerust als een K500 S.

De bedoeling was om een 500 S te nemen, maar de 500 P zat met een flinke korting in de herfstactie. Daardoor heb ik de 500 P genomen en volgepakt met opties.

Nu heb ik een 500 P met:
5,5 PK motorvermogen
2500mm zaaglengte
oplegtafel 1300
aanslag fijninstelbaar
gradenrooster index systeem
2x zaagblad

AF 14 afzuiging
aanloopautomaat voor de afzuiging
aantal meter afzuigslang

En dat alles voor 100 euro minder dan een kale 500 S. Het voelt bijna alsof ik ze bestolen heb...;)

Nu veel geduld hebben en wachten tot het februari is.:(
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Gefeliciteerd ! En succes met het wachten :rolleyes:

Ik was ook nog even op de open dagen. Alsof je als kind een snoepwinkel binnen wandelt. Helaas was ik op vrijdagmiddag laat, waardoor de meeste standjes al dicht waren.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, die vergelijking van het kind in de snoepwinkel ken ik ;-)
Toen ik in de catalogus van Felder zat te bladeren, kreeg ik een deja vu , plots zat ik weer als 7-jarige verlekkerd in de sinterklaasfolders te snuisteren ;-)

Ook gefeliciteerd trouwens Marco!

Groeten,
Steven
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik was ook op de open dag op de vrijdagmiddag, wel iets eerder (rond 2 uur) en toen was het nog behoorlijk druk.

Steven jij ook gefeliciteerd met de aankoop, ik ga je volgen!:)

Felder had mijn order doorgegeven bij de fabriek met de opmerking erbij dat de kortingsactie nogal raar verdeeld was. Daar hebben ze wat mee gedaan want ik heb een nieuwe aanbieding gekregen voor een K500S met een flinke korting. Al met al een kleine meerprijs op mijn oorspronkelijke bestelling dus daar heb ik niet lang over hoeven denken en ben daar voor gegaan. Bijkomend voordeel is ook nog dat deze volgens planning 3 tot 4 weken eerder te leveren is dus dat is perfect.

Nog steeds geduld hebben, maar iets minder.;)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, ik jou ook��
Dat klinkt wel logischer, zo is het voor beide partijen voordelig! De snellere levertermijn is mooi meegenomen��.
Ik kreeg op de beurs het aanbod om een toonzaalmodel over te nemen, met heel wat toeters en bellen , maar net andere opties dan waar ik op uit was. Jammer, want het was een mooi aanbod ��.

Groeten,
Steven
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Vandaag bericht gekregen: 29-01 uit de fabriek, 04-02 in Barneveld. Voor mij een perfecte levering, want ik krijg per 01-02 de sleutel van de nieuwe bedrijfsruimte. Ik ga er binnenkort een nieuw onderwerp voor openen, dan hoef ik deze niet meer te kapen.;)

Nog maar een paar nachtjes slapen...:rolleyes:
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
En toen was het geruime tijd stil op dit topic... Niet alleen door aanhoudende drukte, maar vooral ook doordat de geplande nieuwbouw door ernstig vervuilde grond niet van start is gegaan.

Na lang zoeken eindelijk een plek gevonden die mij past én waar een formaatzaag met gemak ik past. Per 1 oktober zit ik op de nieuwe locatie.

Verhuizing, een groot project plus wat privé beslommeringen zorgden ervoor dat ik pas eind november weer écht serieus over een formaatzaag kon gaan nadenken. En toen kwam De Groot met een aanbod voor een zeer scherp geprijsde Altendorf F45 ProDrive. Een zgn. Kerst-actie.

En doordat de restwaarde zoveel gunstiger is, is de leaseprijs per maand maar amper hoger dan die bij de Felder K 700-S. Pffff... serieus geld allemaal, maar de kogel moet toch een keer door de kerk en ondernemen is stappen maken en risico's durven nemen. En dus... medio februari ben ik de eigenaar van een splinternieuwe machine!
.
IMG-20161214-WA0001.jpg
.
IMG-20161214-WA0002.jpg
.
IMG-20161214-WA0000.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.