Buigstoel uit 1 plaat multiplex zonder afval?

tuoh

Oud hout
Multiplex kan men nauwelijks of niet buigen, een beetje afhankelijk van de dikte, en al zeker niet zoals in bovenstaande vorm. Die stoelzittingen worden wel opgebouwd als een multiplexplaat, dwz. met gekruiste lagen verlijmen tussen een mal en contramal om de juiste vorm te krijgen en te fixeren.

Als dit een "eindwerk" moet worden waarmee een "x" jarige vakopleiding word afgesloten zou je toch mogen verwachten dat gedurende die opleiding de nodige aandacht is geschonken aan materialenkennis en technologie? Bovenstaande vraag zou dan ook geen probleem meer mogen vormen vind ik, anders schort er serieus iets aan die opleiding.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Bovendien is de schets misleidend, want op de foto heeft volgens mij de draadrichting in de rugleuning en zitting een zodanige loop dat die niet op deze manier uit de plaat zou kunnen worden gehaald.....

Maar toch, een uitdagend project om eens op door te denken, daar ben je nu dus mee begonnen;)


Fons
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hoi Allemaal,

Ik denk alvast na over een stoel ontwerp voor mijn eindproject op m`n meubelmaak vakopleiding.
Deze stoel kwam ik tegen op internet
Bekijk bijlage 33185
http://www.munseungji.com/#!economical-chair/c1x4w

De stoel spreekt me erg aan omdat er vrijwel geen afval word geproduceerd.
Maar....
Kan dat wel? Normaal multiplex zo buigen??

Beste Nico,

De stoel bestaat uit gellamineerd fineer dat verlijmt word tijdens het buigen in een dubbele mal, zoals Andre verteld! Het is een typisch industrieel ontwerp waar de Fin Alvar Aalto een voorloper in was:

https://www.youtube.com/watch?v=98C6kw_oMbs

Bedenk wel dat er behoorlijk wat lijm in zo'n stoel gaat zitten en het denk ik ecologisch verantwoorder is om wat meer afval te produceren maar wel minder lijm te gebruiken. Houtafval is namelijk niet slecht voor het milieu, eerder goed voor de grond en de biodiversiteit.

P.s. Andre, niet te streng he!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Natuurlijk zou ik ook Arne Jacobsens Butterfly chair niet links laten liggen:

https://www.youtube.com/watch?v=fPMK-tVa0NU

Fineer wordt geschild en kost behoorlijk wat energie dunkt me

Economisch zou ik het ook niet willen noemen, hout is geen dure grondstof als je het als boom inkoopt. Hetgeen zovieso gebeurd in een grootschalige productie. Die drogen het zelf en het kost minder energy en slijpkosten om nat hout in de buurt van de gewenste vorm te krijgen. Dit droogt dan ook efficienter! bovendien hebben dit soort fabrieken eigen droogkamers
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik kan de bijlage van de laatste post niet openen Caspar...

PS: geweldig die filmpjes vanaf YouTube !!! Laat tegelijkertijd zien dat het buigproces incl. nabewerking bepaald geen sinecure is...
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zo :) Lekker veel reacties.

Ik krijg volgend jaar inderdaad les over buigen. Maar ik ben ongeduldig en zoek nu al mogelijke projecten haha.
Ook heb ik mn intro kort gehouden en niet in details gepraat.
Het idee heb ik vluchtig genoemd bij mijn leraar en hij zei dat dit project niet kan uit een normale plaat, vandaar dat ik jullie mening wil horen.
De tweedejaars heb ik hard bezig gezien met het stoelen maken. Dus van het kijken heb ik ook het een en ander geleerd.
Door deze informatie snapte ik ook niet dat de stoel in de link gemaakt kan worden.
Ik dacht dat het project met stoom buigen wellicht wel kan werken.


Maargoed.. Conclusie is dus dat het misleidend is dat de plaat er naast staat.. want uit 1 plaat mulitplex kun je dus helemaal niet zo`n stoel maken.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zo :) Lekker veel reacties.

Ik krijg volgend jaar inderdaad les over buigen. Maar ik ben ongeduldig en zoek nu al mogelijke projecten haha.
Ook heb ik mn intro kort gehouden en niet in details gepraat.
Het idee heb ik vluchtig genoemd bij mijn leraar en hij zei dat dit project niet kan uit een normale plaat, vandaar dat ik jullie mening wil horen.
De tweedejaars heb ik hard bezig gezien met het stoelen maken. Dus van het kijken heb ik ook het een en ander geleerd.
Door deze informatie snapte ik ook niet dat de stoel in de link gemaakt kan worden.
Ik dacht dat het project met stoom buigen wellicht wel kan werken.


Maargoed.. Conclusie is dus dat het misleidend is dat de plaat er naast staat.. want uit 1 plaat mulitplex kun je dus helemaal niet zo`n stoel maken.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Is er bezwaar tegen het zagen van sleuven om het vormen wat "makkelijker" te maken?! Geen idee hoe je dit dan weer zou moeten fixeren anders dan met lijm..... of een stuk gebogen staal.

Zou het wat zijn om juist vreselijk inefficiënte stroken plaat te zagen, die weer te vormen/verlijmen etc. zodat je stoel eigenlijk precies het tegenovergestelde is:
1) een enorm simpele stoel
2) waanzinnig veel moeite, materiaal, geld, tijd, energie, lijm

De hele wereld doet al efficient.... doe mij maar weer gewoon eens een mooie stoel.

Zou helemaal tof zijn als ie ook nog slecht zat :))

Wat dacht je van: kettingzaag in een robotarm die, het toerental reguleerd door een daft punk nummer (one more time?), uit een 1m3 verlijmt underlayment, tegen alle waarschijnlijkheid toch een mooie stoel produceert......

Of uit een blok ijs.... als het toch ecologisch moet (en met een kettingzaag).
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Uit een plaat buiktriplex moet het wel lukken, als je de zitting en rugleuning dubbel maakt en verlijmd en de poten b.v. 3 dubbel. In buiktriplex lopen de in alle lagen de nerven dezelfde kant op.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.