welk hout/ boom is dit?

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

welke boom is dit? Het groeit in onze streken? Eerst enkele foto's van een levende boom . Heeft een soort bessen; Momenteel zijn die groen.

IMG_1665bvk.jpg IMG_1691avk.jpg

IMG_1686avk.jpg IMG_1672avk.jpg

En een paar jaar geleden afgezaagd stuk

IMG_1726avk.jpg

IMG_1705avk.jpg

IMG_1731avk.jpg

Wie kan zeggen wat het is?

groeten
Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Iig een kers - en de bast lijkt op amerikaanse vogelkers (waarvan het hout als amerikaanse kers verkocht wordt, maar niet van bospest uit Nederland - dat bereikt volgens mij nooit voldoende dikte om tot meubelhout verwerkt te worden).
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik denk ook een Am. vogelkers (prunus serotina). Aan de geur herken je hem zeer snel...

Henk, deze bomen kunnen absoluut als meubelhout dienen en op sommige plaatsen in NL, DE en BE waar de lokale beheerders genoeg lef hebben wordt deze boomsoort stilaan mee opgenomen als volwaardige bosboom. De reden dat ze meestal onvoldoende dik kunnen worden is omdat ze vaak spontaan opkomen in slechte omstandigheden en op 'brandhout dikte' of eerder worden gekapt.

Het bestrijdingsbeleid dat al jaren gaande is, kost gewoon teveel geld aan mankracht én er worden liters vergif het bos in gepompt. En dat deze soort nog ooit zal verdwijnen op de armere zandgronden is zo goed als onbestaande.

Een Nederlandse collega van me heeft hier enkele jaren geleden een boek over geschreven.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier kon dit minstens 3 verschillende wilde kersen boom/struik kunnen zijn, Black Cherry en Pin Cherry en Choke Cherry, ze lijken allemaal veel op elkaar, maar zijn wel verschillend.

Black Cherry word een grote boom en is veel gebruikt voor meubel hout.

Pin Cherry word niet zo groot maar dat hout word ook wel gebruikt

Choke Cherry is een grote struik, de kersen als ze rijp zijn werden heel veel gebruikt als voedsel, vooral in de winter voor de vitaminen, te klein voor hout gebruik, misschien goed voor stookhout.

Black Cherry.jpg
Pin Cherry.jpg choke cherry.jpg
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik ben 100% zeker
dat dit amerikaanse vogelkers is
is 10 jaar mijn job geweest om vogelkers te bestrijden ( in België)
erg mooi hout om mee te werken
de dikste amerikaanse vogelkers die we met mijn ploeg ooit gekapt hebben had een straal van meer dan 2 meter :)
ik heb nu nog regelmatig nachtmerries van al dat mooie hout waar we brandhout van gemaakt hebben
mvg tom
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
2 meter straal, ben je zeker? Dat is een stamomtrek van 12 meter, als dat op de juiste hoogte gemeten is, zou het de dikste boom van België of Nederland zijn geweest!
Ronny
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
2 meter straal, ben je zeker? Dat is een stamomtrek van 12 meter, als dat op de juiste hoogte gemeten is, zou het de dikste boom van België of Nederland zijn geweest!
Ronny

Hij zal wel omtrek bedoelen, en dan was het nog een stam van meer dan 60 cm, dat is een grote boom voor een kers Ronny.

er is ook een Europese kers die in Nederland overal voorkomt, Prunus Padus, het probleem met deze Prunus soorten is dat ze dikwijls allemaal over dezelfde kam geschoren worden,ze lijken erg veel op elkaar, vooral waneer het nog niet groot is.

http://www.floravannederland.nl/planten/gewone_vogelkers/#prettyPhoto/0/
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou je hebt helemaal gelijk Ronny
kweet echt niet hoe die 2 meter daar komt
stamtrek was om en bij de 2.5 meter
echt een monster
inderdaad Leo
de inlandse prunus word in België
helaas dikwijls ook per abuis gekapt
ook het sporkenhout ( Rhamnus frangula )
werd ook dikwijls gekapt
gelukkig woon ik nu in nederland waar ze op bosbouw gebied een 10 jaar voor lopen op België
de stoel op mijn profiel pic is trouwens van amerikaanse vogelkers gezaagd
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
heel hartelijk dank aan allen die bijdragen hebben gepost.


René 13: Je vroeg een stukje geschaafd hout, hier een begin van de reeks

IMG_1747avk.jpg

De schors van de in dit topic onderzochte soort, is makkelijk te onderscheiden van " wilde kers". Ik bedoel met wilde kers: kersenbomen die als onkruid, ongewenst, zijn gaan groeien ( in een verwilderde tuin, bijvoorbeeld) en kleine, vruchten opleveren, zeg maar "vel over pit". Geen geënte exemplaren dus. De schors van deze laatste lijkt of is gelijk, aan die van de cultuurbomen. Op de foto twee stukken droge stam van ongeveer dezelfde doorsnede, beide als onkruid groeiend en "uitgetrokken". Verbeter gerust mijn terminologie in verband met " wilde kers" . Edit: de term verwildederde kers is juister

Amerikaanse vogelkers naast verwildede kers
IMG_1748bvk.jpg

Er is nog iets dat opvalt: jonge bomen , scheuten, twijgen, onkruid dat onlangs is uitgekomen, hebben zijn steeds een opvallend stralend , licht, fris specifiek lentegroen gekleurd. Dat zie ik niet bij de wilde of "cultuur" kersenbomen.

De stammetjes werden in vier delen gespleten, zoals bij het aansnijden van een taart.
Speciaal voor Tom uit Maastricht : om de wroeging, nachtmerries op te wekken of te verdrijven, of beter, om nog meer ( draai-) lust op te wekken werden het cilinders. Eerst tussen de centers, afgewerkt met snijdende schuine beitel en daarna in Nova G3 met de schuine beitel de kopse kant afgedraaid. Nog eens bedankt voor de tip over hun (jubileum -) actie . Behandeld met schellak-olie sap zodat de nerf beter zichtbaar wordt. Je hebt gelijk, dat is mooi hout, en zo te zien niet helemaal gelijk aan de wilde kers.
Alvast de vergelijking van de kopse kanten, zelfde oriëntering.

IMG_1756bnk.jpg
Amerikaanse vogelkers ( A.v.k. ) naast verwildede kers ( v.k )
wordt vervolgd

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
heel hartelijk dank aan allen die bijdragen hebben gepost.


De schors van de in dit topic onderzochte soort, is makkelijk te onderscheiden van " wilde kers". /snip//snip/ . Verbeter gerust mijn terminologie in verband met " wilde kers"

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Jeroen “Wilde kers” zoals Ik dit gebruik, word ook normaal gebruikt hier in Canada en the US, en dat zijn niet verwilderde kersen bomen, of zoals ze hier aangeduid worden “Sweet Cherry” .

Het zijn de in de natuurlijke bossen voorkomende kersen, waarvan Ik aanduidde dat de mensen (Native people) de vruchten verzamelden en ook verwerkten om als winter voeding te gebruiken, een van de redenen dat ze de kersen verwerkten was/is voor de giftige stoffen onschadelijk te maken, hitte will do this.


De Cherry "Prunus cerotina” die dus meestal een grote boom is heeft ook veel kersen maar ze hangen wel hoog,
kersen worden ook gebruikt als voedsel, gepitte kersen in jams and flavoring in drinks, Ik denk dat dit jullie vogel kers is, ????????
. Wild black Cherry.jpg Prunus serotina = vogel kers ??.jpg

Pin Cherry schors word gebruikt voor een cough cyrup.
.Pin Cherry uses.jpg

Choke Cherry is ook een voedsel producer,
. Choke Cherry uses.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je, Leo Van Der Loo

Je hebt gelijk, het moet inderdaad verwilderde kers zijn. Dat is wat ik bedoelde en waarover ik twijfelde. De foto's werden aangepast.
Ook zeer boeiend om te lezen hoe ze op het andere continent met de vruchten , schors en hout omgingen. Ook de opheldering over het tijdstip en de manier waarop de boom bij ons is geraakt.

PS my name is Ornament, please use this name.

dank voor de bijdragen

groeten
Ornament
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nog even een kleine voetnoot erbij
in belgie is de vogelkers aangeplant in de tijd van de steenkoolmijnen
er werden enorme denne bossen aangeplant in Limburg
maar deze naaldbossen hadden zeer zure grond en weinig leven in de bos
hiervoor werd de amerikaanse vogelkers geinporteerd
die in Amerika erg mooi timmerhout opleverde
maar hier meer grillige vormen aanman
nu lopen er projecten om te kijken of er toch niet mooi timmerhout van te maken is
ook leeft er in de states een bodemschimmel in de grond die ongeveer 90% van de gevallen zaden zal opeten
deze schimmel leeft hier niet
bij ons in de ploeg zeiden we als er hier 10 vogelkerzaden op de grond vallen komen er 11 bomen van :)
in de 10 jaar vogelkersbestrijden heb ik een enorm respect gekregen voor deze soort
een echte overlever die voor altijd een deel zal uitmaken van onze bossen nu
O en Ornament de verwilderde kers mag je zeker niet verwarre met onze inlandse kers
http://wilde-planten.nl/zoete kers.htm
gewoon om het nog wat ingewikkelder te maken
mvg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het stamhout van de zoete (of zure) kers is door het enten niet hetzelfde als het takhout.
Zoete hoogstamkers wordt op verschillende onderstammen geënt. Traag groeiende die een relatief kleine stam diameter behouden en snelle groeiers die een stam van meer dan 1 meter krijgen. Stilaan verdwijnen deze bomen hier uit het landschap. De bomen die hier nu nog staan zijn allemaal op gevorderde leeftijd en zullen over enkele jaren verdwenen zijn. Veel bruikbaar hout zit er meestal niet in deze stammen. Vrijwel altijd is de stam volledig uitgerot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.