Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

welk hout/ boom is dit?

Hallo allen,

welke boom is dit? Het groeit in onze streken? Eerst enkele foto's van een levende boom . Heeft een soort bessen; Momenteel zijn die groen.

IMG_1665bvk.jpg IMG_1691avk.jpg

IMG_1686avk.jpg IMG_1672avk.jpg

En een paar jaar geleden afgezaagd stuk

IMG_1726avk.jpg

IMG_1705avk.jpg

IMG_1731avk.jpg

Wie kan zeggen wat het is?

groeten
    Ornament

heb je een foto van geschaafd hout?
    dit is Amerikaanse Vogelkers denk ik(bospest)

Iig een kers - en de bast lijkt op amerikaanse vogelkers (waarvan het hout als amerikaanse kers verkocht wordt, maar niet van bospest uit Nederland - dat bereikt volgens mij nooit voldoende dikte om tot meubelhout verwerkt te worden).

Ik denk ook een Am. vogelkers (prunus serotina). Aan de geur herken je hem zeer snel...

Henk, deze bomen kunnen absoluut als meubelhout dienen en op sommige plaatsen in NL, DE en BE waar de lokale beheerders genoeg lef hebben wordt deze boomsoort stilaan mee opgenomen als volwaardige bosboom. De reden dat ze meestal onvoldoende dik kunnen worden is omdat ze vaak spontaan opkomen in slechte omstandigheden en op 'brandhout dikte' of eerder worden gekapt.

Het bestrijdingsbeleid dat al jaren gaande is, kost gewoon teveel geld aan mankracht én er worden liters vergif het bos in gepompt. En dat deze soort nog ooit zal verdwijnen op de armere zandgronden is zo goed als onbestaande.

Een Nederlandse collega van me heeft hier enkele jaren geleden een boek over geschreven.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Hier kon dit minstens 3 verschillende wilde kersen boom/struik kunnen zijn, Black Cherry en Pin Cherry en Choke Cherry, ze lijken allemaal veel op elkaar, maar zijn wel verschillend.

Black Cherry word een grote boom en is veel gebruikt voor meubel hout.

Pin Cherry word niet zo groot maar dat hout word ook wel gebruikt

Choke Cherry is een grote struik, de kersen als ze rijp zijn werden heel veel gebruikt als voedsel, vooral in de winter voor de vitaminen, te klein voor hout gebruik, misschien goed voor stookhout.

Black Cherry.jpg
    Pin Cherry.jpg choke cherry.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 17-07-15 om 08:06.

Ik ben 100% zeker
    dat dit amerikaanse vogelkers is
    is 10 jaar mijn job geweest om vogelkers te bestrijden ( in België)
    erg mooi hout om mee te werken
    de dikste amerikaanse vogelkers die we met mijn ploeg ooit gekapt hebben had een straal van meer dan 2 meter
    ik heb nu nog regelmatig nachtmerries van al dat mooie hout waar we brandhout van gemaakt hebben
    mvg tom

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Hé Tom weet jij de Latijnse naam van wat jullie vogel kers noemen ?, Ik ben daar nieuwsgierig naar, bij voorbaat dank 1thumb.gif

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    2 meter straal, ben je zeker? Dat is een stamomtrek van 12 meter, als dat op de juiste hoogte gemeten is, zou het de dikste boom van België of Nederland zijn geweest!
    Ronny

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Amerikaanse vogelkers of bospest = Prunus serotina.
    Ronny

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronny63 Bekijk Berichten
    2 meter straal, ben je zeker? Dat is een stamomtrek van 12 meter, als dat op de juiste hoogte gemeten is, zou het de dikste boom van België of Nederland zijn geweest!
    Ronny
    Hij zal wel omtrek bedoelen, en dan was het nog een stam van meer dan 60 cm, dat is een grote boom voor een kers Ronny.

er is ook een Europese kers die in Nederland overal voorkomt, Prunus Padus, het probleem met deze Prunus soorten is dat ze dikwijls allemaal over dezelfde kam geschoren worden,ze lijken erg veel op elkaar, vooral waneer het nog niet groot is.

http://www.floravannederland.nl/plan...prettyPhoto/0/
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 17-07-15 om 17:01.

Forum Rechten