Een luchtballon.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hallo Sirjacobsd

weer eens goed bezig!
Ik volg het al van bij de start.

Zou je dit project desnoods ( tegenzin) ook op je kleine draaibank Holstar DB 450 kunnen maken , of een gelijkaardige bank met een iets hogere centeras (150 MM ) zoals de woodfast M 305, eventueel uitgerust met een bedverlenging?

groeten,
Ornament

Bedankt voor de opvolging Ornament.
Met mijn Holstar DB 450 zou het kunnen lukken, maar met heel wat zo'n projecten die ik maak, zou het motortje wat te licht zijn.
Daarom dat ik nu uitkijk voor een zwaardere en een hogere centeras.
Nog iets sparen en ik ben er.
Wat de lengte betreft zou net gaan denk ik. Een bedverlenging bij meerdere grote projecten een must zijn.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wim, wat bedoel je met deze vraag?
Wat die wiskunde betreft, dat hoort eigenlijk ook bij houtdraaien.
En de kleedjes komen in orde. Mijn vrouw mag het eens poseren in Zuthpen samen met de luchtballon.

Met mijn vraag bedoelde ik: had je van tevoren gedacht dat het ZO mooi zou worden?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag een klein update rond de romp van de luchtballon.
Eerst ben ik begonnen met de diameter (110 mm) te bepalen van het komende bovenvlak opgelijmd segment.
Via mijn eerder afgedrukte tekening kon ik het terug vinden en werd op mijn mal geplaatst.
P8120188.jpgP8120191.jpgP8120190.jpgP8120192.jpg

De diameter werd met de potlood op het opgelijmde segment geplaatst.
P8120193.jpg

Het volledige geheel werd van de draaibank genomen.
P8120199.jpg

Mijn multiplex (204 mm) met vaste flens werd afgenomen en geplaatst aan de motorzijde. Deze werd op een diameter van 110 mm gedraaid.
Daarna weer aan de andere zijde plaatsen om te kunnen drukken tegen men romp van de luchtballon.
Zo vermijd ik trillingen tijdens het draaien.
P8120196.jpgP8120200.jpgP8120201.jpgP8120203.jpgP8120204.jpgP8120206.jpgP8120210.jpg

Ronding aan de buitenkant draaien volgens de kaliber.
P8120211.jpgP8120212.jpgP8120213.jpgP8120214.jpg

De buitenkant schuren.
P8120215.jpg

De binnenkant moet nog worden gedraaid, maar hier zie je het voorlopige resultaat.
P8120218.jpg
!!! Het bovenste segmentdeel is een bewuste keuze van mij geweest om deze een segmentstukje door te raaien tegenover de schuine kant van de romp.
Ik wou niet dat esdoorn naar esdoorn liep en afrormosia naar afrormosia.
Ik vind het toch een geslaagde zet dat ik gedaan heb al zullen er zijn die het misschien anders zullen gezien hebben.

Je moet soms eens durven afwijken vind ik. In een luchtballon kun je zoveel creaties steken dat dit altijd mooi ziet.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wat een vooruitgang wederom en prachtig, je leerlingen op school zullen diep onder de indruk zijn.

En inderdaad, ook bij normale luchtballonen zie je zulk lijnenspel, gewaagd is het inderdaad, maar zeker ook mooi.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je, Sirjacobsd

ik was echt nieuwsgierig om te weten of een minidraaibank dit nog zou aankunnen, in verband met de motorsterkte.
Weer een heel mooi, volledig, leerrijk verslag

groeten ,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na een 3-daagse (vlieg)reis naar Barcelona geweest te zijn heb ik weer wat tijd gevonden om verder te doen aan de luchtballon.
Vandaag heb ik de binnenkant verder uitgedraaid van het laatst opgelijmde segmentdeel.
P8130220.jpgP8130227.jpgP8130229.jpgP8130230.jpg
Ik moet toegeven dat ik hier mijn adem heb ingehouden om dit deel te draaien. De schrik zat erin dat het fout ging lopen, maar het is me gelukt.
De wanddikte van +/- 10 mm heb ik overal gerespecteerd.

Hier een foto op zijn geheel waarvan de binnen nog geschuurd werd en afgewerkt is met SHELLEWAX.
Mijn hand kon juist door de opening om te schuren en af te werken.
(Van het schuren en afwerken ben ik helaas een foto vergeten te nemen).
P8170345.jpg

Details afgewerkt binnenin.
P8170343.jpgP8170340.jpg

Diameters opmeten bovenkant afrondingsgedeelte om de laatste verlijmingen toe te passen.
Ik wil eindigen net zoals mijn startlaagjes onderaan de romp.
P8170347.jpgP8170349.jpg

Werkstukjes klaar maken en op de bovenkant rondingsgedeelte lijmen.
Ik voorzie ook nog een extra hard reststukje om de ballon als laatste fase te kunnen draaien om de onderkant te kunnen afwerken.
P8170351.jpgP8170353.jpgP8170356.jpgP8170358.jpgP8170359.jpg

Nu nog een nachtje goed slapen en de uitharding is gebeurd om morgen er weer tegenaan te gaan.
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Het blijft een schitterend en fascinerend project
hoop zoiets in de toekomst te kunnen maken
grt eelco
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het blijft een schitterend en fascinerend project
hoop zoiets in de toekomst te kunnen maken
grt eelco

Blijven volgen Eelco.
Ik hoop dat u van mijn project heel veel vanop steekt. Ik wacht al op uw luchtballon en ontmoeten we elkaar in de lucht.
Hij komt in ieder geval naar Zuthpen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dat begint al echt op een Ballon te lijken, heel mooi met al die vlakken zo.

In het weekeinde van 5 september kunt U weer vele ballons in het centrum St Niklaas gaan bezichtigen, dan zijn daar weer Vredefeesten die worden gehouden op de grote markt. Deze zijn ook via de webcam te volgen, voor degenen die niet de kans hebben er heen te gaan.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dat begint al echt op een Ballon te lijken, heel mooi met al die vlakken zo.

In het weekeinde van 5 september kunt U weer vele ballons in het centrum St Niklaas gaan bezichtigen, dan zijn daar weer Vredefeesten die worden gehouden op de grote markt. Deze zijn ook via de webcam te volgen, voor degenen die niet de kans hebben er heen te gaan.

Bedankt voor de link naar de webcam.
Ik heb deze bij mijn favorieten gestoken om te volgen.
Helaas kan ik niet gaan doordat ik in de namiddag bezet ben.
Jammer de afstand is niet zo groot om er heen te gaan.

Toch een vraagje.
Zijn er bij luchtballon ronde manden te zien of is dit altijd rechthoekig of vierkant.
Dit zal één van de volgende fases zijn bij mijn project waarvan ik in twijfels sta.
Bij draaiwerk zou ik eerde verkiezen om een ronde mand toe te passen, maar is dit realistisch?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De mand is het onderste deel van de luchtballon die de passagiers, piloot en propaanflessen draagt. De meeste manden die gebruikt worden bij het ballonvaren zijn rechthoekig of vierkant van vorm en variëren in grootte..
Ronde manden rollen weg

Bedankt Nico voor de tip.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Het zal dus rechthoekig of vierkantig worden.
Ik dacht, we zijn bezig met draaiwerk, maar tegenover de realiteit zou het niet overeenstemmen met elkaar.
Weer wat bijgeleerd.
Ik ben trouwens geen ballonvaarder.

- - - Updated - - -

wat een allemachtig prachtig stukje ambacht! Superieur vakmanschap zeg.

Bedankt voor het compliment MaartenS.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Bedankt voor de link naar de webcam.
Ik heb deze bij mijn favorieten gestoken om te volgen.
Helaas kan ik niet gaan doordat ik in de namiddag bezet ben.
Jammer de afstand is niet zo groot om er heen te gaan.

De ballonnen zijn het gehele weekend te bezichtigen te beginnen vrijdag avond, dan zaterdag ochtend vroeg (rond 7:00), zaterdag avond, zondag ochtend vroeg en als laatste de zondagavond. dit alles is echter wel van de weergoden afhankelijk, regen is regelrechte aflasting en teveel wind idem.

Toch een vraagje.
Zijn er bij luchtballon ronde manden te zien of is dit altijd rechthoekig of vierkant.
Dit zal één van de volgende fases zijn bij mijn project waarvan ik in twijfels sta.
Bij draaiwerk zou ik eerde verkiezen om een ronde mand toe te passen, maar is dit realistisch?

Er zijn 3 vormen manden die voor de hetelucht ballonen gebruikt worden

  1. driehoek, alleen voor kleinere ballonnen en hoofdzakelijk alleen in amerika
  2. vierkant, voor de europeesche klenere ballonnen tot 5 personen
  3. rechthoekig, voor de grotere ballonnen van 6 to 40+ personen
Rond werkt inderdaad niet vanwege de problemen die je hebt bij het opzetten van de ballon, dan ligt de ballon plat op de grond en de mand werkt als anker tijdens het opblazen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De ballonnen zijn het gehele weekend te bezichtigen te beginnen vrijdag avond, dan zaterdag ochtend vroeg (rond 7:00), zaterdag avond, zondag ochtend vroeg en als laatste de zondagavond. dit alles is echter wel van de weergoden afhankelijk, regen is regelrechte aflasting en teveel wind idem.



Er zijn 3 vormen manden die voor de hetelucht ballonen gebruikt worden

  1. driehoek, alleen voor kleinere ballonnen en hoofdzakelijk alleen in amerika
  2. vierkant, voor de europeesche klenere ballonnen tot 5 personen
  3. rechthoekig, voor de grotere ballonnen van 6 to 40+ personen
Rond werkt inderdaad niet vanwege de problemen die je hebt bij het opzetten van de ballon, dan ligt de ballon plat op de grond en de mand werkt als anker tijdens het opblazen.

Bedankt voor de nuttige info Fantic.
Het zal dan een vierkant worden met een toepasselijk detail in verwerkt.
Bent u in het bezit van een luchtballon?
Ik zal duimen dat de luchtballonnen hun start niet zullen missen.
Ze geven toch zaterdag een 28 à 29 graden uit. Dus het ziet er positief uit.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Bent u in het bezit van een luchtballon?
Ik zal duimen dat de luchtballonnen hun start niet zullen missen.
Ze geven toch zaterdag een 28 à 29 graden uit. Dus het ziet er positief uit.

Ik heb zelf geen ballon, ik ben wel 22 jaar crew geweest bij een helaas overleden ballonvaarder, die ook elk jaar in StNiklaas kwam. De laatste jaren met de van Gogh ballon.
Het is nog maar pas half augustus, dus maar zien hoe het weer zich tegen die tijd gedraagd.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.