Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Stelen vastzetten in een bijl (niet de basis of techniek)

beste lui hier,

Ik zit hier in polen en heb al velen bijlstelen vastgezet in Nederland. Deze gingen vrijwel nooit los. Nu zit ik hier in polen en krijg die dingen niet perfect.

De verschillen zijn;
    - dat ik hier gedwongen ben tot valse acacia (Robinia pseudoacacia). Is dit hout minder geschikt dan men zegt?
    - Komt het door het landklimaat 20 en +40 gebeuren vrijwel elkaar jaar, moet ik de bijl misschien in een licht verwarmde garage leggen? zodat de bijl maximaal 0 tot 30 graden te verwerken krijgt?

-houten spie , stalen spie, gecombineerd met houtlijm,de steel vaak insmeren met oude motorolie. Alle trucjes helpen me niet in dit land....
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Hout is zeer gevoelig voor luchtvochtigheid. Het zou zomaar kunnen zijn dat het in Polen een stuk droger is dan in Nederland. Zorg er voor dat jouw houten stelen in een geconditioneerde ruimte komen te liggen waar de luchtvochtigheid constant rond de 80% is. Bijvoorbeeld een kelder.

Aan een Poolse vakman vragen?

Lijkt me een goeie.
    Je kan ook op een weer website kijken om te zien wat de gemiddelde luchtvochtigheid is in jouw regio

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Vroeger bij de scouting deden we voor gebruik alle bijlen in een emmer water (met nafta tegen het roesten) om de koppen weer vast te krijgen. Thuis is dat bij mij niet nodig omdat ze blijkbaar vochtiger liggen.

Hoe kom je aan het idee om robinia te gebruiken? De suggestie wat plaatselijk informatie te vragen is prima en ik denk dat voor houtsoort zou je komen te weten dat het gangbaar steel hout es als niet beuk is. Als je een keer de goed houtsoort hebben dan moet het droog zijn wat betekent dat hij meerder jaren in een droog toestand heeft kunnen staan, en als last een tijd (liefst een jaar)zelfs binnen. Het komt zeker niet door een of andere klimaat toestanden want dat is relatief tenminste behalve als je je steel passmakend heeft in Nederland en op zijn kop geplaatst in Polen bijvoorbeeld. Als ik mijn bijlen naar Frankrijk nemen komen zij ook loose te staan, (en me klompen gaat scheuren).
    Doe het dan met droog es, maak het goed passende en sla dan een spie van populier hout erin. Het is nu een goed jaar tijd voor dit werk maar een slecht tijd voor zwaar bijlen werk. Dat kan beter wachten tot in de winter of herfst. Je bijlen nooit in een emmer water zetten. Het hout zou tijdelijk uitzetten voor een vast houding maar binnen de korset tijd droogde het weer uit maar krimpt nog meer en komt nog losser te staan. Anders gezegd, dat water gedoe verergert het probleem.

Er groeit hier niks anders dan dennen en Roubinia. De meeste Poolse vakmensen zitten helaas in Nederland, wat achterblijft heeft nooit een boek of internet gezien.

Zal wel is vragen naar ander hout en me bijlen in de garage leggen.
    Laatst gewijzigd door golddigger; 16-07-15 om 13:36.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Ik sluit mij volledig bij Ernest Duboi aan. Steel van essen maken in Polen (op locatie) en vergeet die emmer water.

Dus jij zit in het Oosten of noordoosten, je kan berk of lijsterbes gebruiken.

Robinia is voor stelen zelfs een betere houtsoort dan Essen, het hout scoort op praktisch alle vlakken (veel) beter dan Essen!!!!!! Robinia heeft een lange vezel en is een heel taaie houtsoort. De houtsoort werd veel gebruikt door wagenmakers om er zwaar belaste onderdelen uit te vervaardigen zoals spaken, lemoenen en wagenbomen.
    Probeer wel om kwartiers hout uit te stam te pakken te krijgen, gebruik geen hout van een tak. Het hout komt in Polen veel voor als hakhout denk ik? Dat is niet geschikt voor bijl- of hamerstelen, het moet hout van een boom zijn. Als het hout bij aanvang voldoende droog is ga je geen problemen mogen ondervinden. Let wel op de nerfrichting, het kopshout moet een "staande" nerf laten zien, dwz. de nerf evenwijdig met het bijlblad.

Forum Rechten