Hoe schuur Ik mijn schalen was de vraag, antwoord hier

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb een hekel aan schuren, maar kan het niet zonder doen, zo Ik gebruik mechanische help, en als het niet anders kan hand schuur ik ook nog wel eens een keer.

Zo Ik heb vandaag een stel foto’s gemaakt om te laten zien wat Ik gebruik en ook een beetje hoe, maar dat kun je zelf wel uitvinden als je even daar over denkt.

Eerst zo’n beetje mijn voorraad schuurpapier/rollen en disks, dan mijn mandrels die Ik in mijn boormachines klem of in mijn motor met chuck.
Ik koop de goedkoopste boormachines waneer ze extra zijn afgeprijsd, de rode is het makkelijkste voor de binnenkant van schalen, maar een rechte werk ook.

Velcro & handsanding paper.jpg Velcro disks.jpg Sanding mandrells.jpg sanding drills.jpg

Deze schaal heb Ik eventjes rond gedraaid, hij is ovaal en maar 4 doppen houden hem vast, mandrel in de boormachine en schuren in reverse, links om en dan rechtsom, en met fijner papier elke keer (de schuurschijven worden met velcro vastgehouden), schuren doe je met langzaam draaiende werkstuk en schuurschijf, geloof me maar.

returned bowl.jpg sanding .jpg more sanding.jpg ready to reverse bowl.jpg

Na je fijnste papier polijst je het hout (Ik doe dat en later ook de finish) Ik heb verschillende maten buffers grote zelf gemaakt met verschillend materiaal, harder en zachter.
De andere heb Ik gekocht en de mandrels er voor gemaakt van bouten met grote dunne koppen en revetten, ( Ik vond goede maten die gebruikt worden als verstelbare voeten in oude wasmachines, op het schrot of bij de verkoper die de oude mee terug neemt.
Drill with buffer.jpg Electric motor with buffer.jpg Larger & smaller buffers.jpg polishing with drill.jpg Polished one step.jpg

Na dit gebruik Ik Polymeriserende Tung olie 1thumb.gif
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een hele verduidelijking. tot nu schuur ik alles met de hand, maar strepen zijn dan moeilijk te vermijden.
Bovendien is het gevaarlijk om zo onregelmatige of schalen met natuurrand te schuren.
Dus ga ik maar eens rond kijken om weer enkele dingen aan te schaffen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Goed schuren tot een perfect resultaat is vaak lastig. Hoe zuiverder gedraaid hè makkelijker. Hoe grover de korrel waarmee je begint des te eerder krijg je strepen of krassen. Begin met korrel 80 liefst fijner. Heb je toch grover nodig besteed dan aandacht aan je techniek. Als je klaar bent met korrel 80 zet de bank uit en schuur met de hand haaks op de draairichting. Als je nu schuurt moeten de krasjes allemaal de andere kant op wijzen. Doen ze dat niet dan overnieuw totdat het wel werkt. Hierna kan je wel snel verder met de andere korrels.
Vooral bij inwendig schuren schuur je snel de dalen in plaats van de toppen. Als je schuurpapier op iets harders zit en groter dan je vingertoppen gaat het eenvoudiger. Leo heeft hiervoor diverse pads. Er zijn meerdere wegen om tot een goed resultaat te komen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wel het gaat niet altijd van een leien dakje, ja hoe beter je het hout glad draait, hoe minder je hoeft te schuren, je hebt de halve strijd gewonnen als je dat kunt.

Soms heb je moeilijk hout dat voor welke reden dan ook, niet goed snijd, of waar je de beitel niet op de beste snijdende manier kan houden, zo dat je dan plaatsen in het werkstuk hebt waar het niet glad is, dikwijls in de “tegen de draad in” plaatsen, Ik probeer dan niet de hele schaal zover weg te schuren dat all problemen weg zijn,

Dat gaat gewoon niet, en dan krijg je ook plaatsen waar het hout makkelijker weg schuurt dan op andere plaatsen, zo als Ik dit probleem heb dan zet Ik de bank stil en schuur de plekken.

Ander dingen waar je op moet letten is met zachter hout (niet alle zachter hout) waar als je grof schuur papier gebruikt, de draad van het hout uit elkaar trekt, je hebt dan meer werk omdat weer goed te krijgen, hier is goed snijden heel voornaam, zodat je met fijner kunt beginnen.

Zoals Ik al eerder aanduid, gebruik langzame snelheden, voor je werkstuk en je disk, er zijn vele houtsoorten die gevoelig zijn voor hitte en dan haarscheurtjes krijgen van de hitte veroorzaakt door te hoge snelheid en te hard er op drukken terwijl je schuurt, vernieuw je papier op tijd is ook voornaam, Het word wel eens gezegd “gebruik je papier alsof iemand anders er voor betaald"
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een hele verduidelijking. tot nu schuur ik alles met de hand, maar strepen zijn dan moeilijk te vermijden.
Bovendien is het gevaarlijk om zo onregelmatige of schalen met natuurrand te schuren.
Dus ga ik maar eens rond kijken om weer enkele dingen aan te schaffen.

Mathieu, de natuurlijke rand schalen kun je best gedeeltelijk schuren, tot je de ongelijke delen krijgt, zet dan de de bank stil, en schuur met de disk de rest van je werkstuk, dat is volgens mij de beste en veiligste manier.

Hier is een tutorial aan het zelf maken van de disk mandrels, dat bespaart je nogal wat duiten.


http://www.capwoodturners.org/Tips/Sanding Disc Project.pdf
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben er tot nu heel eenvoudig van uit gegaan dat je werkstukken op een draaibank schuurt door het te laten draaien en er een schuurpapiertje tegen te houden.
Niet dus, werkstuk stil houden, of toch zo goed als, en schuurpapier laten draaien.
Al weer heel wat geleerd (en nog zoveel te leren!)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ben er tot nu heel eenvoudig van uit gegaan dat je werkstukken op een draaibank schuurt door het te laten draaien en er een schuurpapiertje tegen te houden.
Niet dus, werkstuk stil houden, of toch zo goed als, en schuurpapier laten draaien.
Al weer heel wat geleerd (en nog zoveel te leren!)

Ja dat schuurpapiertje word er wel tegenaan gehouden Mathieu, anders schuurt het niet ;), maar ja het grote voordeel is dat je met een ronddraaiende schijf er steeds het houtstof er vanaf kan en dus niet vol gaat zitten en dan niet goed schuurt, net zoals een zaag waar het hout steeds uit de tanden kan vallen, het is ook een goede reden om je schuurpapier niet op dezelfde plaats te houden, beter schuren en minder hitte, plus je hebt ook minder last van de schuur strepen/groeven, maar normaal laat je wel de bank draaien terwijl je schuurt, allen waneer je probleem plekken hebt schuur je zonder het werkstuk te laten draaien, maar ook dan blijf nooit op dezelfde plaats met je schuurschijf, steeds beweeg de schijf van plaats, je zult wel moeten leren hoe het werkt met wat je gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.