Werkstuk houden voor afwerken schaal

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Om niet Wims onderwerp te hi-jack zal Ik een nieuwe post maken voor het vasthouden van schalen en andere vormen zodat we de voet kunnen afwerken, er zijn allerlei manieren, en Ik wil er minstens een paar hier laten zien die ik gebruik, en die natuurlijk ook bij andere houtdraaiers gebruikt kunnen worden.

Jumbo jaws gebruik Ik heel dikwijls, ze houden goed en zijn flexibel in dat allerlei vormen vast gezet kunnen worden, voorbeelden hier.
Binnen en buiten vast zetten van schalen, afwerken van de bodem of een variabele vorm,
Mega Jumbo jaws.jpg Mega Jumbo jaws 1.jpg variable form holding.jpg variable form holding 1.jpg

Je kan ook een houten schijf gebruiken en er een groef in draaien om dan de schaal in vast te zetten met kikkers.

bowl holding.jpg bowl holding 1.jpg Bowl holding 2.jpg Bowl holding 3.jpg

Met een natural edge gaan de bovenstaande manieren niet, zo een cup die je aan een faceplate schroeft of vastpakt in een chuck als een inner steun werk goed, Ik plaats een stuk schuimrubber over de cup voor traction en bescherming, de tegen center houd het in plaats, (deze foto’s waren voor uitleg gemaakt).
Vacuüm houden gaat ook als je vacuüm kunt maken en alle aansluitingen er voor hebt, je werkstuk moet vlak of mooi rond zijn zonder openingen, en dan het zijwaartse houden is vrij laag, zodat een werkstuk makkelijk kan verschuiven, een tegencenter gebruiken is aan te raden.

natural edge holding.jpg Natural edge holding 1.jpg Natural edge holding 2.jpg Vacuum holding.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb me al verschillende keren afgevraagd hoe jij de bodem van een schaal zo mooi afgewerkt krijgt.
zeer leerrijke foto's.
Maar ik heb nog een vraagje: hoe schuur jij die schalen?
Gewoon uit de hand met schuurpapier of heb je daar ook hulpmiddelen voor.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb me al verschillende keren afgevraagd hoe jij de bodem van een schaal zo mooi afgewerkt krijgt.
zeer leerrijke foto's.
Maar ik heb nog een vraagje: hoe schuur jij die schalen?
Gewoon uit de hand met schuurpapier of heb je daar ook hulpmiddelen voor.

Mathieu Ik doe did met plezier, voor mij was er geen leraar of forums om van te leren, en Ik weet goed dat het moeilijk is als je alles zelf uit moet vinden, gaat dikwijls verkeerd en trek je je haar uit zo te zeggen.

Ik heb een stel foto’s gemaakt van hoe Ik schuur en polijst en wat Ik daar voor gebruik, als je vragen hebt, vraag het, het is de enigste manier om antwoorden te krijgen :)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi voorgestelde systemen Leo.
Dit is wat ik ook meestal gebruik.
We liggen een beetje op dezelfde golflengte qua afwerken van een schaal.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je voor de posts, voor de tips

Door er wat op verder te zoeken kwam ik op dit uit " verbeterde jumbe jaws"

http://www.woodturningvideosplus.com/jumbo-jaws.html

jumbo-jaws-lrgbowl.jpg.pagespeed.ce.HADjBsyrK7.jpg


en deze uit Kevin's Woodturnings
http://www.turnedwood.com/tools&jigs.html

donut30.jpg


groeten,
Ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ornament die improved jumbo jaws werken goed, maar alleen met de juiste grote voor waar die jaws moeten pakken/vasthouden, zo elke keer dat je een andere maat wild houden moet je opnieuw een precieze rand in je bekken draaien, nog al omslachtig en je bekken zullen nog al gauw vernieuwd moeten worden, maar voor sommige dingen is het wel een goede oplossing, (Ik gebruik dit wel eens en heb gebruikte bekken liggen), maar vind het meestal te lastig om te gebruiken.

De "Donut chuck” zoals de laatste genoemd word, word wel meer gebruikt bij draaiers, een goede en veilige manier om schalen en holle vormen te houden, maar alweer nogal omslachtig, behalve waneer je veel dezelfde vormen en maten maakt, je moet anders telkens een andere maat ring hebben en verschillende lengte draad stukken, en de uitstekende bouten (voorkant en achterkant) zijn gevaarlijk.

Ik heb deze soort chuck zelf nog nooit gebruikt, maar voor sommige draaiers en werkstukken kan dit goed werken.

Het maakt de lijst van mannieren om te houden beter, Thanks Ornament ;), (Ik maak ornaments en vond Jeroen als je echte naam beter, I will use your handle as you wish 1thumb.gif)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Heeft iemand dit geprobeerd?,
zelf maken van jumbo jaws ( voor een supernovain dit geval.)
by Mark Kauder, Phenix City, AL

Link voor het hele verhaal

colejaws3.jpg


Ik denk dat er best minder vervormbare toppen gebruikt worden dan wat hier werd gebruikt

groeten,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.