Scharnieren

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Voor een opdracht tussendoor ben ik op zoek naar scharnieren.
Ik ga een raamluik maken, dit zal uitgevoerd gaan worden als een drieluik uit 2 gedeelten. Zie het zo, een drieluik kamerscherm hangend in een kozijn ;) Dit drieluik zal in de hoogte (1910mm) in tweeën gesplitst worden, een deel van ca. 1240mm en een deel van ca. 650mm zodat ze onafhankelijk van elkaar versteld kunnen worden.
De totale breedte als het luik gesloten is, zal uitkomen op ca. 910mm.

Ik ben dus op zoek naar scharnieren die twee kanten op kunnen draaien en toch een redelijk gewicht kunnen dragen. Zeker degene die op het kozijn (gestuukte baksteen) bevestigd worden zullen alle gewicht dienen te dragen. Het liefst zouden de scharnieren "onzichtbaar" zijn. Kent iemand van jullie iets dergelijks ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor in steen hawgood scharnieren en dubbelwerkende soss scharnieren voor in het hout. De echte dubbelwerkende soss scharnieren kan ik niet meer zo snel vinden. hier een link naar destil waar al deze scharnieren opstaan. Voorwaar geen goedkope aangelegenheid. Wel even kijken dat je de juiste hawgood (voor steen krijgt) ze hebben er scharnieren van simonswerk deze zijn volgens mij enkelwerkend maar zijn misschien ook dubbelwerkend te verkrijgen.https://www.destil.nl/producten/han...ge=1&price=0,00|236,00&s1_1375=dubbel werkend

Anders zoeken op het www double soss hinge
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je Wim. Ik had al soortgelijke gezien maar die gaan niet werken omdat er een veer in zit. Het is de bedoeling dat het luik in elke hoek kan blijven staan. Ondanks dat ben ik toch al verder gekomen met de zoekterm soss hinge, ik vond namelijk een Amerikaanse hardware zaak met een zeer groot assortiment aan scharnieren. Hierna eens wat opties bekeken waar ik een mogelijke kandidaat vond bij Baptist. Was een beetje voor de hand liggende term.....kamerscherm-scharnier ;) Ga nog ff verder kijken want deze vind ik lelijk.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het is alweer even geleden maar na overleg met de klant is er gekozen voor normale scharnieren. Hierna kon dit project in gang gezet worden.
Het originele kozijn is eerst uitgevlakt met een tweetal horizontale latten, deze heb ik met behulp van een andere lat verticaal waterpas gezet, afgetekend, geschaafd en vastgeschroefd. Op de rechterkant zat er zo'n 8mm verschil in gemeten op de totale lengte. Links wat minder.

De luiken zijn van esdoorn met triplex panelen, later zullen ze geschilderd gaan worden.

Raamluiken aangepast (8 van 1).jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bij de hang en sluitwerk juwelier weijntjes artikel nummer 5048 kosten 19 e per stuk
Zullen vast ook nogwel budget uitvoering van bestaan
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Waren Kubica scharnieren hier een optie geweest ?

Weintjes is idd een juwelier qua prijs maar daar stopt het wel zo'n beetje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.