Examenstuk voor HMC "Mijn droomstoel"

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Om de vakopleiding Meubelmaken (deeltijd) aan het HMC af te ronden moet je behalve een theorie- en praktijkexamen ook nog een eindwerkstuk maken.
Voor mij betekende dit dat ik een stoel moest maken.
Het ontwerp was vrij, je mocht zelf wat ontwerpen, een stoel kiezen uit het HMC archief (de tekeningen) of een bestaand model na maken.
Na vele uren speuren en zoeken op het wereldwijde web begon het helemaal te duizelen voor mijn ogen en heb ik "maar wat" gekozen.
Nu niet stoppen met lezen, het leukste komt er echt aan!
Van het model dat ik had gekozen zo goed en kwaad als het ging schetsen gemaakt en met de docent besproken of het examenwaardig was.
Enfin, goedgekeurd en voorbereiden maar. Bouwtekening, houtstaat, materiaalkeuze enz enz...

Droomstoel
Twee dagen voor ik aan de stoel zou beginnen viel mijn oog op een prachtige stoel in een artikel in een woonmagazine. Het artikel had betrekking op een echtpaar dat een sportschool had verbouwd tot woning en op een van de foto's stond ie..... mijn "droomstoel"!!! Dit moest m worden!
IMG_3171.jpg

Een ambitieus plan met buigwerk, draaiwerk en interessante verbindingen. Maar ik had geen enkele info over deze stoel behalve de bewuste foto.
Anno 2015 is nagenoeg niemand nog anoniem op het internet en na veel speurwerk heb ik een mogelijkheid gezien om contact op te nemen met de mensen uit het bewuste artikel.
Mail gestuurd, verontschuldigingen dat ik zomaar op de digitale deurmat verschijn maar ik zou zeer geholpen zijn met wat meer informatie over deze stoel.
Tot mijn grote verrassing kreeg ik de volgende ochtend een heel enthousiast antwoord! Begeleid met veel detailfoto's en maten van de stoel.
Hij was ooit tweedehands gekocht en waarschijnlijk Deens ontwerp.

Mooi, ik had mijn fel begeerde informatie!
Omdat ik de volgende dag al moest beginnen aan de stoel heb ik de rest van de dag doorgebracht met schetsen/tekenen een houtstaat maken en een werkvoorbereiding schrijven.
Op school kreeg ik toestemming om deze stoel te maken.

Amerikaans Noten en Esdoorn

Ik wilde graag mijn eigen "signatuur" aan deze stoel geven en dat is een combinatie van twee houtsoorten geworden. Ik hou van contrasterende kleuren en heb gekozen voor Amerikaans noten en een subtiel accent van Esdoorn.
De poten/stijlen en de regels heb ik volgens het principe 9mm noten-4mm esdoorn-9mm noten opgebouwd.
Eerst voor de poten/stijlen alles op bruto maat zagen, vlakken-strijken en van dikte schaven en vervolgens verlijmen.
IMG_3172.jpgIMG_3173.jpgIMG_3177.jpg

Na het verlijmen heb ik een mal gemaakt om de verbinding in de poten onder de juiste hoek te maken met de langgatboormachine. Foto van de mal heb ik niet, maar ik heb eerst een proefverbinding van vurenhout gemaakt om te controleren of de hoek juist zou zijn en de verbinding zou passen.
Na deze controle heb ik (spannend moment...) de sleuven in de poten gemaakt.
De verbinding heb ik gemaakt met een soort "reuzen domino" die de poten verbindt, maar ook alle kracht opvangt bij belasting. De Domino is 8mm dik, 45 mm breed en 100mm lang en heb ik van Beuken gemaakt. De Domino zit in het verlengde van de voorpoot en steekt zo in de achterpoot.
Nauwkeurig werken is natuurlijk essentieel want het esdoorn accent moet naadloos op elkaar aansluiten.
IMG_3212.jpgIMG_3241.jpgIMG_3242.jpg
Alle voorbereiding is de moeite waard geweest, het past perfect!

Nu was het tijd om de mal te maken om beide poten hun definitieve vorm te geven.
Ik heb de mal gemaakt van 12mm MDF
De mal eerst overgenomen om de poot en vervolgens met de lintzaag de vorm ruim (veilig) uitgezaagd.
Nu de mal met dubbelzijdige tape op het hout geplakt en met en kopieerfreesje de vorm gemaakt.
IMG_3243.jpgIMG_3244.jpg

Nu alle lijnen afronden met een profielfreesje.
IMG_3245.jpgIMG_3246.jpg

En dan heel tevreden naar het resultaat kijken:)
IMG_3253.jpgIMG_3254.jpg

Dit is het voor nu, ik probeer de komende dagen mijn verslag af te ronden. De stoel is inmiddels al klaar hoor!
Hartelijke groet,
Addy Boers
 
Laatst bewerkt:

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Dat is een mooi project met een uitgebreide beschrijving.
Deze gaan zeker verder volgen.
Kom maar op met de foto's want daar zijn we dol op.
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Het vervolg.

De rug/armleuning
Ik wilde graag zo dicht mogelijk bij het origineel blijven qua constructie. Uit de ontvangen detailfoto's bleek dat de leuning uit 8 lagen is opgebouwd en rekenwerk leverde op dat de stroken 4mm dik moesten zijn.
Om het geheel niet te druk te maken heb ik er voor gekozen om geen accent van esdoorn toe te voegen en alleen met noten te werken.
Op basis van de doorgegeven maten heb ik een mal van MDF gemaakt. Ik vind het nog steeds zonde (misschien niet het meest efficiënt) om een nieuwe plaat te verzagen terwijl er in de afvalbak nog veel te vinden is.
Daarom ziet mijn mal er misschien wat raar uit.
IMG_3313.jpg
Eerst een stuk massief notenhout schulpen om 8 stroken met voldoende overmaat (bruto dikte 8mm) te krijgen.
De stroken schaven en door de vandikte bank tot het mooie stroken van 3mm dik zijn.
IMG_3312.jpg
Nu alles klaar leggen om zonder lijm te testen.
IMG_3315.jpgIMG_3314.jpg

De eerste klem middenmoten plaatsen en dan een voor een verder naar buiten werken...

Dan een hulpvaardige medeleerling er bij halen en snel alles in de lijm zetten en op de juiste volgorde "stapelen"
Daarna weer in het midden beginnen en alle klemmen een voor een naar buiten plaatsen, daarbij steeds controleren of echt alles goed aansluit.
IMG_3316.jpgIMG_3317.jpgIMG_3320.jpg
IMG_3323.jpgIMG_3326.jpg

Tot zover, nu mag de lijm eerst goed drogen...

Addy
 
A

Athanor

Guest
Geweldig! Wat leuk dat je dit met ons deelt. Mogen al je afstuderende jaargenoten wel doen. Geeft jullie gelijk een mooi podium met heel veel bezoekers om je kennis en vaardigheden te demonstreren. Maar jouw verhaal is zeker aansprekend en mooi dat je voor je last-minute keuze bent gegaan! Ik kijk uit naar het vervolg.


Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mag ik u nu al feliciteren met wat er al gedaan is qua uitvoeringen?
Prachtige stoel en heel mooi voorgesteld.
Het is er eentje om jaloers op te worden.
Respect en grote bewondering van me Addy.
Ik blijf het zeker volgen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hoe werkt dat met dat 'plooien' van hout, kan je zomaar alle hout 'koud' plooien? Latjes uit langshout neem ik aan, noesten/weren zijn uit den boze? Maximum dikte, minimum aantal lagen? Moet je een bepaalde graad van terug openplooien incalculeren?

Knap werk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Prachtig gedocumenteerd. Mooie stoel. Dit soort stoelen maken is niet eenvoudig. Verstandig dat je je gevoel hebt gevolgd en op het laatste moment mocht wisselen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe werkt dat met dat 'plooien' van hout, kan je zomaar alle hout 'koud' plooien? Latjes uit langshout neem ik aan, noesten/weren zijn uit den boze? Maximum dikte, minimum aantal lagen? Moet je een bepaalde graad van terug openplooien incalculeren?

Vrijwel alle hout, als het maar dun genoeg is. Dikte afhankelijk van de kromming, maar 2-4 mm is veelgebruikt. Bij een kleine kromming lukt het ook met 6 mm prima. Als je een goeie lijm gebruikt is er niet tot nauwelijks sprake van terugveren - anders dan bij stoombuigen.

Oh, mooie stoel overigens, en mooi project. Alleen zou ik persoonlijk niet voor die combinatie esdoorn/noten gekozen hebben, althans niet op deze wijze. Ik zou, als ik een contrast had willen gebruiken verschillende onderdelen uit verschillende houtsoorten gemaakt, maar niet verschillende houtsoorten gecombineerd in 1 onderdeel. Maar da's puur persoonlijke smaak.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow !! Mooi project , ik ben gek op het combineren van houtsoorten. Vooral noot en esdoorn zijn een gewild slachtoffer hiervoor.
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Dank voor alle kritieken en lovende woorden! Het blijft erg prettig om complimenten te ontvangen, ik ben ook maar een mens...

Zo, de lijm is inmiddels wel droog...

Na het lossen van alle lijmklemmen viel mij de zgn "springback" reuze mee. Ik had hiermee al rekening gehouden.
Overigens is voor het berekenen van de zgn Springback een handige formule die in onderstaande afbeelding verduidelijkt wordt.
IMG_3850.jpg
Verder verdient het de voorkeur om een thermohardende lijm te gebruiken bij lamineerwerk. Deze lijm droogt veel "stijver" op dan een thermoplastische lijm en zal daardoor het terugveren verminderen.

Terug naar de stoel

Het lamineerwerk is klaar! Maar hoe nu verder te gaan...
IMG_3338.jpg
Eerst maar eens de lijmresten verwijderen en kijken of alle lagen goed aansluiten. Bij een eerste controle blijkt dat alle lagen mooi strak op elkaar aansluiten, genoeg lijm en zo veel mogelijk lijmklemmen die je van het midden uit plaatst hebben hier hun diensten bewezen!
Hierna heb ik met potlood aangegeven van waar tot waar de schuine kant (het rug gedeelte) moet komen. Omdat er best veel materiaal verwijderd moet worden ben ik uiterst voorzichtig begonnen op de bolle kant van de bandschuurmachine.
Ik ben hier heel voorzichtig te werk gegaan, want een moment van onoplettendheid en je kunt opnieuw beginnen.
Na de bandschuurmachine ben ik verder gegaan met het schraapstaal. Het is eigenlijk verrassend hoe fijn een goed "gezet" schraapstaal werkt. Én hoe heet hij kan worden:)
IMG_3377.jpg

Het afnemen in hoogte van het armgedeelte heb ik met het kopshout schaafje gedaan. Ook hier is de truc weer dat de beitel vlijmscherp moet zijn, en dan is het ook hiermee erg fijn om te schaven.
Met schuurpapier alles afgemaakt en het is erg mooi gelukt!
IMG_3384.jpgIMG_3385.jpg
IMG_3391.jpgIMG_3392.jpg

De zitting

Nu is het de beurt aan de zitting. Het meeste werk, het maken van de mal, is al voor mij gedaan. Een klasgenoot had een mal die ik alleen qua breedte wat moest aanpassen om de zitting voor mijn stoel te maken.
Voor de zitting heb ik drie lagen triplex van 4mm per laag gebruikt. "Gewoon" een overmaat rondom aanhouden, met een lakrollertje de lijm aanbrengen op twee platen, netjes op elkaar leggen en in de persmal doen.
Vervolgens in de hydraulische pers en een nachtje laten rusten.
IMG_3412.jpgIMG_3413.jpg
IMG_3416.jpg
Het resultaat, een stevige gebogen zitting.
IMG_3421.jpgIMG_3420.jpg

Voor de definitieve vorm van de zitting heb ik gewoon wat uit de losse pols geschetst.... Hierna met de lintzaag uitzagen en met de bandschuurmachine netjes gemaakt.
De zitting wordt nog gestoffeerd.

Dit is mijn bijdrage voor vandaag weer. Ik plaats het vervolg binnenkort!
 

Bijlagen

  • IMG_3312.jpg
    IMG_3312.jpg
    69 KB · Weergaven: 566
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.