JET OSC22-44 Breedbandschuurmachine : De eerste plankjes ziricote worden geschuurd

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Hallo allemaal,

Wat ben ik blij met m'n schuurmachine. Net nog even gebruikt voor wat gevlamd esdoorn...geschuurd tot 1,5mm dikte...super !!

Twee weken terug had ik de camera even aangezet om de eerste "echte" plankjes te schuren....

 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi machientje Rick.
Ik ben blij u nog eens aan het werk te zien via de forum.
Veel plezier ermee.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@sirjacobs : T is inderdaad een mooi machine. Volgens mij ben ik door het angstmoment heen om mijzelf werkend in beeld te brengen..hahaha

@avos : Gisteren toevallig 1 essen snijplank geschuurd. De snijplanken gaan eerst bij mij door de vandiktebank (0,1 mm per keer) tot ze glad zijn. Daarna schuren om de machineslag weg te krijgen. Dit duurt iets van 1 minuut denk ik... Schuren doe ik met korrel 80. Donderdag ga ik t schuurpapier wisselen. Dan komt Nerflander op bezoek, gelijk even vragen of hij wil helpen om de eerste keer het schuurpapier te wisselen. Ik heb wel een gebruiksaanwijzing maar "live" instructie blijft wat beter hangen...en het is veel leuker.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor dit soort applicaties is het een goeie machine, maar ik zit er aan te denken of ik de mijne wel ga houden.
Het minste spoor van houtlijm of naaldhout en je papier is naar de knoppen, compleet verstopt. Voor loofhout werkt het wel ok, maar als je door een oneffenheid eens te veel afneemt dan verbrand je je werkstuk. Soms doe je dan meer kwaad dan goed.

Werkbladen en zo dat kan ze niet goed aan want je kan max 0,2 -0,3 mm per keer afnemen, als je dan een hoogte verschil hebt van een paar mm dan ben je een uur bezig.

Kortom het is soms zeer handig om te hebben want het kan zaken dat geen enkele andere machine kan, zoals zeer fijn fineer schuren. Maar verwacht er niet te veel van, voor mijn gebruik komt het zeer weinig van pas.
Ik ben er wel zeker van dat als ik ze weg zou doen dat ik er een keer of twee per jaar spijt van zal hebben.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
IK zat er juist naar te kijken om de vlak vandikte te vervangen bij de kopshouten snijplanken. Maar zoals ik de reacties lees moet je daar dus geen wonderen van verwachten?
Dan kan ik beter de vlakbank gebruiken en daarna de rotex zoals ik nu doe.
voor kleine delen dun te schuren kan het handig zijn, maar dan volstaat een wat compactere machine. Ik zal hem ook niet gebruiken met de intensiteit van Rick zijn werk.. :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat schuren van snijplanken koste mij lichamelijk teveel ongemak. Nu heb ik de "handmatige" schuurtijd aanzienlijk teruggebracht en dat scheelt een stuk.

Tafelbladen zou ik hier niet mee schuren maar bv een paneel voor een kastje oid. Het is een lichte machine en daar moet je wel rekening mee houden natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.