Eerste project -> eigenbouw zaagtafel

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ziet er al mooi uit en die geleider ziet er veel degelijker uit dan op mijn zaagtafel misschien ook maar zelf iets maken daarvoor :)

Maar een vraag/opmerking je hebt nu een "gewone" schakelaar gebruikt is het niet verstandiger om een nullastschakelaar te gebruiken?
Als er om wat voor een reden de stroom uitvalt en je schakelt die weer in loopt de zaag meteen weer ook als je de tafel wegzet is er de kans aanwezig dat je de schakelaar omzet en bij de volgende keer gebruiken die meteen gaat lopen daar heb je met zo'n nullastschakelaar geen last van een stuk veiliger dus.

+2

Ziet er al goed uit, nu nog de schakelaar vervangen.
Mvg.:)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mooie tafel!!

Is die schroef in lijn met het zaagblad een goed idee?!
en die 0.3mm.... zou er iets te bedenken zijn om je fence nog na te kunnen stellen? of is 0.3mm niet echt een probleem?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Viepert het gaat niet om deze afwijking. Er is een methode op dit zeer nauwkeurig te meten. Neem een stuk plaathout bv ter grote van een A4. Nummer de vier zijden. Zaag nu zijde 1 dan zijde 2 tegen de aanslag enz voort tot je rond bent. Alle zijde zijn nu 1 x gezaagd. Zaag nu van zijde 1 een paar cm af. Meet nu de voor en achterkant. Het verschil is 4x de afwijking. Heb je nu 0.3 mm prima je zou als de afwijking te groot is kunnen corrigeren met papiertjes tussen de aanslag. Succes. O ja er staan diverse filmpjes op YouTube. Ook is er op ons forum al eens een onderwerp geweest. Het heet iets in de geest van de vierer methode.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Mooi gemaakt hoor ziet er stevig uit!

Volgens mij gaat de afwijking over de langsgeleider...en dan is het inderdaad niet zo spannend als ie een heel klein beetje wijkt, gaat inderdaad klemmen tegen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja die 5 snede filmpjes heb ik al doorgenomen.
Ik kijk het nog even aan, na een aantal test stukken te hebben gezaagt is de preciesi behoorlijk te noemen.
10x beter als de Dewalt afkort/tafelzaag van me vader.
Maar die heeft een tafelblad van minder dan de helft met een klein liniaaltje.
Eerst die andere schakelaar en dan de basis en het blad verfen/afwerken.
De rest komt daarna. Morgen zal ik ff een filmpje maken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja, die jhad ik al langs zien komen Matrex, maar €75 voor een stukkie plastic vind ik een beetje te.
Wilde daarom ook zelf een soort Gripper-achtig zelf maken. Voor 2 tientjes hout en wat schroeven red je dat zelf wel.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Voor mijn 2 de werkplaats heb ik een oude werfzaag 'omgebouwd' tot een 'meubelmakerszaag' door er een slede op te plaatsen.
Het spouwmes dat er opzat kwam ook te hoog uit, dus heb ik zelf een 'spouwmes' gemaakt met stukjes hardhout:

IMG_0583.jpg

Gewoon gelijmd in de snede van de inlegplaat.

En met de slede erop is deze zaag nagenoeg perfect om mee te werken:

IMG_0584.jpg
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mooi ding, bij mij komt er ook nog een slede op voor de kleine stukjes.
Spouwmes komt er ook nog zeer zeker in. Deze is dan te verwijderen wanneer ik de slede gebruik.
Eerst gaat hij uit elkaar om de basis en blad af te werken cq schilderen.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Voor mijn 2 de werkplaats heb ik een oude werfzaag 'omgebouwd' tot een 'meubelmakerszaag' door er een slede op te plaatsen.
Het spouwmes dat er opzat kwam ook te hoog uit, dus heb ik zelf een 'spouwmes' gemaakt met stukjes hardhout:

Bekijk bijlage 33713

Gewoon gelijmd in de snede van de inlegplaat.

En met de slede erop is deze zaag nagenoeg perfect om mee te werken:

Bekijk bijlage 33714


mooie oplossing!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
spouwmes nooit verwijderen!
Bij gebruik van een slede kan je die mooi laten zitten. Ik zie geen reden waarom die er af moet...

Dus al die mensen die ik op YT zie doen het verkeerd?
Iedereen en dan ook iedereen die een slede gebruiken hebben er geen mes meer opzitten.
Ramsey, woodwhisperer, Wandal
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dus al die mensen die ik op YT zie doen het verkeerd?
Iedereen en dan ook iedereen die een slede gebruiken hebben er geen mes meer opzitten.
Ramsey, woodwhisperer, Wandal

https://www.youtube.com/watch?v=S_tKazzp-u0 goed filmpje over tafelzaag veiligheid, eigenlijk een must voor alle nieuwe houtbewerkers, op 2 minuten zegt Marc (woodwhisperer) toch duidelijk dat je altijd de splitter moet gebruiken als het kan;)....

En hoewel ik een grote fan ben van Matthias Wandel is hij vaak zeer onveilig bezig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.