glasroeden

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi ,
weet er iemand waar ik glasroeden kan bestellen ?
Een hele tijd geleden is er hier eens een link gepasseerd , van een handelaar die kant en klare glasroeden en houten profielen om tuinkassen te maken in zijn assortiment heeft.

Ik zou voor een collega een wand gaan maken om een terrasoverkapping langs één zijde af te sluiten. Onderaan een spatwand van ongeveer een 40 cm en de rest in glas .Nu willen ze een redelijk kleine glasverdeling en zeker geen opgeplakte glasroeden. Ik ben aan het overwegen om met behulp van de cmt kruisroedefreesset aan de slag te gaan :
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgk/kruisroede_5_kruisroedenfrezenset_www_bovenfrezen_nl.pdf

maar dan dacht ik aan die kant en klare profielen , en dat is toch weer een heuse tijdsbesparing.

Dank bij voorbaat
groeten
stefke
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Waarom niet de glasroedes in het glas laten plaatsen? Dat scheelt een hoop gedoe bij het poetsen van de ramen :)
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
dat kan zijn :) Maar misschien toch het vragen waard ;) scheelt een hoop werk!
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Het hoeft maar enkel glas te zijn en kan dus geen glasroedes in het glas steken.
Het is om een vlak in te vullen van 3.9 m bij 2.1 m en onderaan een spatplaat van ongeveer 40 cm en dan de rest gelijk verdelen in glasroedes. Daarom dat ik 50 mm breedte zou nemen om het geheel redelijk sterk te maken. Ik had gedacht om een glaslat van 15 te gebruiken, en 20 mm te laten staan in het midden , daarom kom ik op 50 mm breed. En de dikte 40 : glaslat 15 , glas 4 voorzijde 20 mm = 39 en 1mm speling maakt mijn 40.
Als dit overkill zou zijn of problematisch om welke reden ook zeg je het maar. Ik ben nog maar aan het uittekenen en kan dus nog alle kanten op.
Het geheel komt tussen steunpalen van 140*140.
 

tuoh

Oud hout
Het hoeft maar enkel glas te zijn en kan dus geen glasroedes in het glas steken.
Het is om een vlak in te vullen van 3.9 m bij 2.1 m en onderaan een spatplaat van ongeveer 40 cm en dan de rest gelijk verdelen in glasroedes. Daarom dat ik 50 mm breedte zou nemen om het geheel redelijk sterk te maken. Ik had gedacht om een glaslat van 15 te gebruiken, en 20 mm te laten staan in het midden , daarom kom ik op 50 mm breed. En de dikte 40 : glaslat 15 , glas 4 voorzijde 20 mm = 39 en 1mm speling maakt mijn 40.
Als dit overkill zou zijn of problematisch om welke reden ook zeg je het maar. Ik ben nog maar aan het uittekenen en kan dus nog alle kanten op.
Het geheel komt tussen steunpalen van 140*140.

Bij de gegeven buitenafmetingen zal je de oppervlakte eerst moeten opdelen in kleinere partijen door middel van zwaardere tussenstijlen en, of, tussenregels, de ontstane kleinere glaspartijen kunnen dan verder opgedeeld worden door middel van fijne glasroeden. Om het hele oppervlak ineens op te delen door middel van authentieke (fijne) glasroeden gaat niet lukken vrees ik. De fijne glasroeden zijn niet sterk genoeg om die grote afmetingen te overbruggen, zo een groot raam vangt heel wat wind! Daarom werden er vroeger weleens stalen (tussen)roeden gebruikt bij grote raampartijen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Heb je geen aanzichttekening om een beter beeld te krijgen? Dan is er wat beter te adviseren. Is een tussenstijl geen optie? Het wordt anders wel echt een enorm raam.
Verlijmen van het glas in de sponningen kan nog wat soelaas brengen, maar verwacht geen wonderen. Er staat als het goed is wat info op de site van Allwin hierover.
 
Laatst bewerkt:

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hallo als ik vragen mag wil je zo grote opervlakte dicht zetten met een ruit van 4 mm dik
als je zo grote opervlakte dicht wil zetten en van 40 cm van de grond tot aan de bovenkant moet je er 3.3.2 gelaagd in zetten ivm de veiligheid
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@ patrick 1969 : het geheel bestaat uit verschillende kleine ruitjes geplaatst in glasroedes. Het is niet de bedoeling om 1 grote ruit te maken en dan daar glasroedes op te kleven.
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Dat scheelt een hoop
maar alles onder de 1 meter 40 moet gelaagd zijn in verband met doorvalbeveiling
je moet er toch niet aan denken als er iemand valt binnen of buiten en er met een arm door hen schiet
ik ben zelf glas zetter van beroep en wij krijgen ook wel eens van deze vragen , wij mogen geen 4 mm glas plaatsen in deze
situatie .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.