Langgatboor

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb binnenkort een project waarbij ik meerdere grote pen/gat verbindingen moet maken. In het verleden deed ik dit met mijn bovenfrees, maar zou voor dit project gaar mijn recent aangeschafte langgatboor gebruiken. Nu is mijn vraag welke type houtboor het mooiste resultaat levert nij het steken van de gaten met een langgatboor?

Is het ook mogelijk om de pennen te maken met een langgatboor? Eventueel met grote frees ofzo in de langgatboor?

Alle tips zijn welkom, Christof.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Chris,

voor het boren van gaten met de langgatboor heb je speciale boren nodig, deze boren hebben standaard een kolf van 16mm en passen hiermee in alle langgatboormachines.

Deze boren zijn vervaardigd uit een speciaal staal dat een hoge breukweerstand heeft.

Bijgaand een foto van de bedoelde boren, let wel op, er zijn links en rechts draaiende boren te koop, welke boren je nodig hebt hangt af van de draairichting van de machine.

Pennen worden veel sneller gezaagd dan geboord, als je de beschikking hebt over een toupie kan je de pennen heel gemakkelijk zagen op deze machine, anders is de lintzaag ook een optie.

Mvg,


André

Attached files
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb jammer genoeg geen lintzaag of topie, dus zal de pennen dan toch maar uitfrezen met de bovenfrees.

De gaten zal ik zowiezo met de langgatboor doen, bedankt voor de info ivm de boren.

Edit: heb wat zitten speuren met de zoekfunctie van deze site, en vond een berichtje waar iemand stelde dat de pennen ook kunnen gefreesd worden met een langgatboormachine, als iemand hier meer info heeft ivm welke boren/frezen en welke techniek men gebruikt, ik hoor het graag!
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
annette zei:
hoi chris-deze discussie hebben wij afgelopen jaar al een keer gehad.moet ergens op het forum te vinden zijn.

annette

Hallo Annette, het was naar jouw post dat ik refereerde, je vermelde dat het mogelijk is om met een langgatboor pennen te 'frezen' maar verder vond ik geen info. Worden hier speciale frezen/boren voor gebruikt?
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Kreeg via pb dit antwoord van Annette:

ik gebruik voor fijn werk metaalfrezen(spiraalfrezen met meestal 4 snijkanten) ,daarmee krijg je een superschoon en nauwkeurig resultaat en heel mooie borstkanten.
nadeel is dat deze frezen aan de korte kant zijn en daarom voor grotere verbindingen niet handig zijn.goede frezen zijn in de vakhandel voor metaal bewerking te koop en prijzig maar ik koop ze bij h.buitelaar in waddinxveen.de kwaliteit is minder en zij gaan verhoudingswijz korter mee maar voor houtwerk zijn zij ruim voldoende.
let op dat je langgatboor de goede richting op draait,metaalfrezen draaien vaak de andere kant op dan gewone boren voor hout!
het frezen van pennen is heel simple - ik gebruik een frees
van minimaal 10 mm en
als geleider een stuk haaks mdf
aan de uitlopende kant,dat voorkomt ook het uitbreken v/d vezels.je stelt de hoogt en diepte van de pen nauwkeurig in en je freest een kant(happjes van niet meer dan 3-4 mm).
dan draai je je hout om maar je moet de ruimte aan de onderkant opvullen met een blokje anders krijg je trillingen en je pen wordt oneffen.ik heb gewoon een aantaal kleine blokkjes in
standard maten gemaakt.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.als je nog vragen hebt hoor ik het.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl

Zeer goed idee, dat ik daar zelf niet ben opgekomen, had nog ergens in een hoekje een metaalfrees liggen en heb gelijk daad bij raad gevoegd :)

Werkt perfect, eens de langgatboor ingesteld staat dan duurt het nog geen 5 seconden om een gat te frezen, ook het frezen van de pen gaat vlot, hier is wel wat meer instellingswerk bij, maar vergeleken van zowel gat als pen te frezen met een bovenfrees is de tijdswinst fenomenaal!

Bedankt voor je raad Annette, dit gaat mij veel tijd besparen bij volgende projecten! Ga op jacht gaan naar langere metaalfrezen, want de frees die ik nu heb is idd nogal aan de korte kant.

387514155.jpg


387514157.jpg
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik maak even een mega kick....

Die pennen, hoe maak je die ? Ik heb gezocht naar een wat uitgebreidere beschrijving maar niets gevonden. Ja, een klein deuveltje maar meer niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.