Nieuwe trio Japanse waterstenen: welke korrel?

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bedankt voor de tips allen.
Als die 1000 8000 van shampton te agressief is, en het beter is als er een 3000 stap tussen de 8000 zit. Dan kan ik het beste voor de cerax 1000/3000combinatie steen gaan denk ik.
Maar ik Twijfel of die 8000 steen wel nodig is voor een beginner?

In principe kan je de 8000 ook vervangen door een lederen strop. Die kan je kopen of eenvoudig maken. Dan wat polijstmiddel erop en gaan!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik denk dat bij goed slijpen niemand het echt merkt. Als ik een advies mag geven, dan zou ik grof (120/220), middel (800/1000) en fijn nemen (3000/5000) en een strop met polijstpasta. Je zou ook prima de fijne stap over kunnen slaan (dus niet kopen) en direct gaan stroppen na de 800/1000 steen of plaat. Als je de vouw goed hebt, dan heb je de grove steen of plaat niet meer nodig en hoef je de beitels/messen alleen nog op de 800/1000 aan te zetten en daarna af te stroppen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De Shapton 1000 is een erg agressieve steen. Ik zou die eigenlijk eerder nog als slijpsteen, en niet als wetsteen beschouwen. Van 1000 naar 8000 is alleszins een te grote stap. Daar moet tenminste 3000 tussen zitten.
Ik heb één Japans mes en dat is erg snel te wetten. Tot nu toe is er zelfs geen 1000 aan te pas gekomen.
Maar de enige echt goede manier om een keuze te maken is een aantal stenen zelf testen.

Heb je zelf met shapton stenen gewerkt? Heeft er alles van weg van niet.

Shapton stenen zijn wat harder dan maar wel met een hele fijne structuur.

Zoals vermeld heb ik ook beitels van pm-v11 staal en daar zijn de shapton stenen uitermate geschikt voor. Heeft overigens niets met de agressie te maken van de steen maar meer met de hardheid. Deze hardheid zorgt er voor dat je weinig slurrie krijgt en een bijzonder fijn slijppatroon. Dit patroon staat in geen enkele verhouding met de diamant 1000/400 die juist wel grof is.

Ook het slijpen andere beitels voldoet de 1000/8000 perfect en het agressieve herken ik niet.

Het slijp patroon van de 1000 is dusdanig fijn dat je echt geen tussenstap nodig hebt . Met de 8000 heb je bijna geen nawerk om te polijsten. Zo glad dat je je kuifje er in kunt kammen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Heb je zelf met shapton stenen gewerkt? Heeft er alles van weg van niet.

Shapton stenen zijn wat harder dan maar wel met een hele fijne structuur.

Zoals vermeld heb ik ook beitels van pm-v11 staal en daar zijn de shapton stenen uitermate geschikt voor. Heeft overigens niets met de agressie te maken van de steen maar meer met de hardheid. Deze hardheid zorgt er voor dat je weinig slurrie krijgt en een bijzonder fijn slijppatroon. Dit patroon staat in geen enkele verhouding met de diamant 1000/400 die juist wel grof is.

Ook het slijpen andere beitels voldoet de 1000/8000 perfect en het agressieve herken ik niet.

Het slijp patroon van de 1000 is dusdanig fijn dat je echt geen tussenstap nodig hebt . Met de 8000 heb je bijna geen nawerk om te polijsten. Zo glad dat je je kuifje er in kunt kammen.
Mijn gele/oranje Shapton is ondertussen bijna versleten...
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Interessante tread maar ik vond de gegeven informatie éénzijdig.
De eerste vraag is wat je met je gereedschap wil doen en of je een bijtel aanscherpt of een schaafbeitel. Voor een beitel zou je tevreden kunnen zijn met #1000 -#8000 combinatie tenzij je hem als steekbeitel wil gebruiken of voor houtsnijwerk.
Voor een schaaf maakt het echt een groot verschil als je daartussen ook nog #4000 gebruikt, het resultaat is veel beter. Dit weet ik niet enkel uit ervaring maar ook omdat ik sinds een jaar met een metalurgische microscoop mijn snedes bestudeer.
Als je een #4000 als tussenstap gebruikt zal je bovendien veel minder tijd op je fijnste steen spenderen, en daardoor uiteindelijk sneller slijpen. Maar het belangrijkste verschil is de verlengde standtijd van je snede. Als je enkel van #1000 naar #8000 gaat zal de standtijd altijd minder lang zijn! Bij een beitel kan dit vaak te verwaarlozen zijn maar bij een schaafbeitel is het verschil overduidelijk.

(Er zijn vandaag ook #10000 stenen die even snel zijn als #8000 met beter resultaat tot gevolg)
Uiteraard hangt alles af van je slijptechniek en als deze niet volledig op punt staat zal je veel meer voordeel halen om eerst die verder aan te scherpen dan om betere of fijnere stenen te gebruiken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Inmiddels is het me duidelijk dat 1000 naar 8000 een (te) grote stap is. Sinds ik Japanse koksmessen gebruik is me dit duidelijk geworden en is er een 5000 steen bij gekomen, die ook voor de schaafbeitels in gebruik is.
 
Laatst bewerkt:
D

DervishD

Guest
Ik heb drie stenen van Sigma: Select II
- 400
- 1200
- 6000
Gaat prima. Paar halen over de 400 & 1200 en je hebt weer een goede basis.
Wel geregeld vlakken.
En wil je hoogglans: dat lukt met deze 6000 niet.
Ik heb ook de 6000 en hoogglans is totaal niet belangrijk. Dat gaat je met de Select II 6000 en conventioneel gereedschapsstaal (A2,O1, PM-V11) ook nooit lukken. De steen bestaat namelijk voor 100% uit siliciumcarbide (er wordt geen bindmiddel gebruikt) en dat is zo hard dat het niet opbreekt. Daardoor ontstaat er geen polijstende werking maar het is wel een echte korrel 6000 finish. Een hoogglans finish zegt ook helemaal niets over hoe scherp de snede is. Slijp je met de 6000 echter HSS of een andere zeer harde staalsoort dan zie je waar de steen eigenlijk voor is ontworpen. Het verbaast me trouwens dat niemand de King Deluxe 1200 heeft genoemd. Dat is één van de prettigste stenen om mee te slijpen. Je hebt met die steen veel feedback en je voelt goed wat er gebeurt. De King is met 34mm ook een stuk dikker en lekker goedkoop.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Ik heb een diamantsteen met 400 en 1000 grid kant van Baptist en zou ook graag dat soort metalen diamantstenen met nog fijnere grid willen hebben. Maar het lijkt wel of die niet boven de 1200 grid zijn te vinden, of dat men dan niet meer over grid praat maar alleen over extra, extra fine. Weet iemand een site of merk waar men duidelijke grid aanduiding gebruikt , voor dit soort metalen stenen (waar de diamant dmv nikkel aan de plaat is gebonden).

Groet Zaagselsnuiver
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
@Kodama, dat is wel gaaf om zo je slijpwerk te bestuderen! Kun je daar ook foto's mee maken?

@zaagselsnuiver, DMT maakt 8000 diamantstenen, heb zelf nu een jaar deze en ben daar prima tevreden over. Hij is zo glad, dat er een stickertje op zit wat de achterkant is... Maar het slijpt echt prima!

Het zou leuk zijn om eens een bijeenkomst te houden met forummers en dan de verschillende slijpmethodes bekijken en vooral de resultaten er van. Hoe scherp wordt het nu echt in vergelijking tot de andere methodes en merk je het bij het schaven in b.v. de standtijd, in warrig hout, kops hout etc.

jaap
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
@Kodama, dat is wel gaaf om zo je slijpwerk te bestuderen! Kun je daar ook foto's mee maken?

@zaagselsnuiver, DMT maakt 8000 diamantstenen, heb zelf nu een jaar deze en ben daar prima tevreden over. Hij is zo glad, dat er een stickertje op zit wat de achterkant is... Maar het slijpt echt prima!

Het zou leuk zijn om eens een bijeenkomst te houden met forummers en dan de verschillende slijpmethodes bekijken en vooral de resultaten er van. Hoe scherp wordt het nu echt in vergelijking tot de andere methodes en merk je het bij het schaven in b.v. de standtijd, in warrig hout, kops hout etc.

jaap
Ik wil mijn werkplaats graag terug ter beschikking stellen, 5 jaar na de workshop met Kodoma.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.