Nieuwe trio Japanse waterstenen: welke korrel?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met 'agressiever' bedoel ik de snelheid waarmee het metaal wordt weggenomen. Een harde, agressieve steen zoals de Shapton 1000 zal niet zo snel slijten omdat hij minder snel hol slijpt. Een zachte steen die agressief is zal dan weer wel snel slijten. Maar er is inderdaad geen echt verband tussen snelheid en hardheid van de steen.
Het is wel belangrijk dat je de steen volledig gebruikt, dus niet enkel in het midden. Hierdoor zal hij gelijkmatiger slijten en minder vaak gevlakt moeten worden.
Maar zeker in het begin is het niet evident om ieder hoekje van de steen te benutten.
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Ik heb drie stenen van Sigma: Select II
- 400
- 1200
- 6000
Gaat prima. Paar halen over de 400 & 1200 en je hebt weer een goede basis.
Wel geregeld vlakken.
En wil je hoogglans: dat lukt met deze 6000 niet.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Bedenk wel, dat als je een goede set koopt je jaren vooruit kunt.
Ik kan me goed voorstellen dat je hier liever op bespaart, maar...
Weinig dingen zijn zo frustrerend als mooi gereedschap hebben wat je niet scherp kunt krijgen.

Met goede stenen is slijpen/wetten een "fluitje van een cent" en doe je het even tussendoor, waardoor je altijd mooi scherp gereedschap hebt.
En zonder dat zijn mooie strakke verbindingen vrijwel onmogelijk.

Groet,
Hans
 

Coopsy

Nieuw lid
9 apr 2016
9
0
Assen
Hallo, ik ben vooral geinteresseerd in messen slijpen en tot nu toe is dit het enige Nederlandse forum waar ik goede adviezen vind over aan te raden wetstenen. Maakt het uit of je beitels slijpt op de wetsteen of messen? Ik bedoel, zou een beitelslijper een andere voorkeur voor goede stenen hebben dan een messenslijper?

Als ik goed heb opgelet dan is dit een goed set :

Bester 400
sigma select 2 1200
naniwa sharpeningstone 8000

Mee eens?
Of moet er nog een grovere steen bij voor hele botte messen?
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het maakt wel degelijk uit of je een mes of een beitel slijpt op een steen, dit heeft te maken met de hardheid van het staal en de te gebruiken steen. In principe kun je dit op vrijwel elke steen maar de ene steen dien je vaker te vlakken als de andere. Bij het slijpen van een mes gebruik je bijna heel het oppervlak van de steen en zal daardoor minder snel slijten maar wel op een andere manier.

Voor hele botte messen kun je er beter een steen bij kopen met korrel 200, het ligt een beetje aan het merk steen en de agressiviteit er van. Koop ook een vlaksteen of een glasplaat (min. 6mm dik) en schuurpapier K180.

Lees hier maar eens over de soorten en merken stenen. http://www.fine-tools.com/japwas.html
 

Coopsy

Nieuw lid
9 apr 2016
9
0
Assen
Enig idee wat de verschillen zijn in hardheid van staal tussen messen en beitels? Want ik leer dat het basisprinciepe hetzelfde is als bij japanse messen. Via google worden de verschillen niet naast elkaar uitgelegd. En beitels zullen ook verschillende hardheden hebben en dan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het enige wat me wel duidelijk is dat ik minder rekening hoef te houden met uithollende stenen. Dus ik zou ook voor zachtere stennen kunnen gaan. Als jullie daar geen rekening mee hoeven te houden wat zou dan een goede steen zijn?

Ik heb de link van fine-tools.com gelezen maar dan blijft er nog veel keus.Bij de combinatie stenen zie ik dat die veel door beginners worden gebruikt maar die vind ik weer te smal.(maar misschien moet ik ook niet te moeilijk doen ;-) Maar moeilijk doen (kritisch) ligt wel in mijn aard :) Want ik vraag me ook af, als ik meteen voor de beste stenen ga, dan leer ik nooit waarom die zo goed zijn.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Of het staal als mes of beitel gebruikt wordt maakt niet uit.
Wat wel uit maakt is het type staal. Gewoon koolstofstaal of moderne slijtvaste legeringen als A1.
Niet alle stenen zijn even geschikt voor een bepaalt type staal. Welke steen het beste is, zal je zelf proefondervindelijk moeten vaststellen.
Vermeld even de regio waar je woont. Er is vast iemand in de buurt waar je langs kan gaan om een aantal stenen te proberen.
 

Coopsy

Nieuw lid
9 apr 2016
9
0
Assen
Dan ga ik toch maar voor het beste. Dit is mijn niewe lijstje.
Bester 400
Cerax 1000/3000 ( het gaat me vooral om de 1000)
naniwa sharpeningstone 8000

ik twijfel of ik niet ipv de cerax 1000/3000 de sigma 1200 moet nemen. Want die cerax is heel populair voor beginners aldus de site.Of beide maar dan word het zo duur. Ook zou ik nog graag een steen van 220 willen hebben. Maar ik vraag me af of dat nodig is? Glas en schuur papier lijkt mij niks maar dat zal wel een voordelige oplossing zijn voor als je het weinig nodig bent.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het glas en schuurpapier is voor het vlakken van je stenen, ook die zul je moeten onderhouden. Dit is dan weliswaar een budget oplossing maar werkt wel.
De korrelgrootte van die Cerax ligt m.i. te dicht bij elkaar. Als je die zou vervangen voor een 1000/6000 dan heb je de Naniwa 8000 niet nodig. Ook de 400 zou je voor een 220 kunnen ruilen. Ik gebruik de Shapton 220 en ga daarna naar 1000 zonder problemen.
De 220 gebruik je alleen als je mes beschadigd is of heel erg bot.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo, ik ben vooral geinteresseerd in messen slijpen en tot nu toe is dit het enige Nederlandse forum waar ik goede adviezen vind over aan te raden wetstenen. Maakt het uit of je beitels slijpt op de wetsteen of messen?

Ik doe mijn beitels (en schaafbeitels) op een setje combinatiestenen (Eden) van Knives&Tools. Daar kan ik prima mee uit de voeten (zie ook de post over mijn nieuwe houten hengeltje). Voor mijn keukenmessen heb ik een Belgisch blauwe wetsteen (verwant aan een coticule...).

Henk
 

Coopsy

Nieuw lid
9 apr 2016
9
0
Assen
Het glas en schuurpapier is voor het vlakken van je stenen, ook die zul je moeten onderhouden. Dit is dan weliswaar een budget oplossing maar werkt wel.
De korrelgrootte van die Cerax ligt m.i. te dicht bij elkaar. Als je die zou vervangen voor een 1000/6000 dan heb je de Naniwa 8000 niet nodig. Ook de 400 zou je voor een 220 kunnen ruilen. Ik gebruik de Shapton 220 en ga daarna naar 1000 zonder problemen.
De 220 gebruik je alleen als je mes beschadigd is of heel erg bot.

Ik heb mn vorige post iets aangepast want die 3000 kant van de cerax is eigenlijk extra. Ik het gaat mij meer om dw 1000 kant.
En ik wil graag die naniwa 8000 want volgens Seek een hele goeie steen is die een mooie glanzende vouw oplevert.

Het is alleen de vraag of die 1000 Cerax aansluit op de 8000 naniwa. Anders moet het toch die sigma 1200 worden.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Of je nu een 1000 neemt of een 1200, maakt niets uit lijkt me. Korrelgrootte ligt te dicht bij elkaar om enigszins verschil te kunnen maken en zal het verschil moeten komen van de samenstelling van de steen. De Sigma select 2 is voor jouw mes ook te hard/agressief denk ik. Eerder zou ik dan gaan voor een Cerax, Shapton of Naniwa van 1000. Waarbij de eerste twee voorkeur genieten omdat ze harder zijn.
De 8000 van Naniwa ken ik niet, heb zelf de 5000 en dat geeft na gebruik een spiegelglad resultaat. Ben daar zeer tevreden over.
 

Coopsy

Nieuw lid
9 apr 2016
9
0
Assen
En als een steen te hard is dan slijpt hij minder scherp?
Die sigma 1200 heeft niet dezelfde samenstelling als de rest van de select 2 serie. En hij word hier omschreven als 1 van de beste stenen ooit http://www.toolsfromjapan.com/store...oduct_info&cPath=335_404_513&products_id=1692
Maar ik begrijp niet precies waarom hij deze steen nou zo goed vind.
Het is mij ook niet duidelijk of de sigma power ceramic serie zachter is dan de select 2
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Voor het grove werk een diamant 400/1000 om daarna op shapton 1000/8000 voor de finish. De afgebeelde 400/1000 laat duidelijke sporen achter, ook op 1000 en moeten daarom nabewerkt worden op de 1000/8000. De shapton stenen zijn iets harder een daarom geschikt om pm-v11 beitels te slijpen, die Veritas maakt voor sommige schaven.
diamant.jpg
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Die sporen, die wil je toch juist niet?

Dat klopt maar als je bijvoorbeeld een andere hoek wilt slijpen of een beschadigde beitel wilt herstellen dan kom je er niet omheen om wat grover in te grijpen. Nu zijn het geen groeven maar een duidelijk slijppatroon is waarneembaar.

Ga je er daarna met de twee waterstenen verder dan kan krijg je een perfect gepolijste vouw.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
@coopsy

Zoals huib al aan geeft; Het zijn de streepjes die je ziet op het metaal. Die wil je Juist! dan kan je zien dat de volledige beitel geslepen is en als dat nou het geval is kan je door naar de volgende ronde;-)
Je slijpt totdat die sporen nauwelijk meer zichtbaar zijn op het oog. Als je dus uiteindelijk met bijv leer met polijstmiddel gaat werken ( of vanaf korrel 5000) krijg je nog steeds streepjes alleen deze zijn op het oog niet of nauwelijks meer te zien.

Indien je dit eenmaal goed gedaan heb is het een kwestie van bijhouden en ga je die grove strepen niet meer zien,.. Of je moet een bezoeker hebben die hem als schroevendraaier of blikopener gebruikt. Dan mag je nadat je tranen gelaten heb weer opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De Shapton 1000 is een erg agressieve steen. Ik zou die eigenlijk eerder nog als slijpsteen, en niet als wetsteen beschouwen. Van 1000 naar 8000 is alleszins een te grote stap. Daar moet tenminste 3000 tussen zitten.
Ik heb één Japans mes en dat is erg snel te wetten. Tot nu toe is er zelfs geen 1000 aan te pas gekomen.
Maar de enige echt goede manier om een keuze te maken is een aantal stenen zelf testen.
 

Coopsy

Nieuw lid
9 apr 2016
9
0
Assen
Bedankt voor de tips allen.
Als die 1000 8000 van shampton te agressief is, en het beter is als er een 3000 stap tussen de 8000 zit. Dan kan ik het beste voor de cerax 1000/3000combinatie steen gaan denk ik.
Maar ik Twijfel of die 8000 steen wel nodig is voor een beginner?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.