Nieuwe trio Japanse waterstenen: welke korrel?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Ik ben uit aan het kijken naar 'slijpgereedschap' om beitels (steek- en schaaf-) scherp te houden.
De beslissing voor Japanse waterstenen is ook al gevallen (sorry diamant en co liefhebbers).

Het merk, daar ben ik nog niet helemaal uit, het budget is niet onbeperkt.

Waar ik het meest over twijfel, is de korrelgrootte. Ik weet wel dat iedereen zijn methodes heeft, maar ik wil graag jullie advies over welke drie korrelgroottes ik best zou kopen voor het slijpen en wetten van beitels. Een aantal beitels zijn nieuw (MHG steekbeitels), een aantal zijn oud en moeten nog heel wat liefde krijgen (de tweedehands schaafbeitels). Vooral de ondergrens (korrel 700/800 is misschien al te fijn?) én bovengrens (fetisch?) vind ik moeilijk. Is voor een amateur iets boven 3000 wel nodig?

Voorlopige kanshebber-combo's:
- Cerax 700
- Cerax 1000
- Suehire 3000
(+/- 120 euro)

- Naniwa 800
- Naniwa 1000
- Naniwa 3000
(+/- 145 euro)

- King 800
- Shapton 1000
- Shapton 2000
(+/- 125 euro)

Alvast erg bedankt voor jullie verhelderende blik!
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Ik denk dat je korrelgroottes te dicht bij elkaar liggen.
Als je beitels veel liefde nodig hebben zou ik beginnen met 120 of 220. Je volgende korrels zouden dan 800 en 3000 zijn.

Groeten,
Martijn
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik vind 3000 als bovengrens te laag. Pas bij korrel 6000-8000 is een beitel netjes afgewet. Of heb je misschien wat polijstpast oid?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De stap 800 naar 1000 is te klein. En waterstenen zijn niet zo geschikt om veel af te nemen. Ze blijven niet lang vlak.
Mijn voorstel: Begin met schuurpapier op glas geplakt van bijv. 200 of 300. Hiermee breng je de beitel in vorm (nieuwe vouw) of neem ipv schuurpapier/glas een diamantsteen van 300. En vervolgens naar je 800 watersteen (of diamant) en je 2000 watersteen en tenslotte pak weg 4000 0f 5000 watersteen. Zoiets. Er zijn talloze recepten. This maar keukenwetenschap.

Verder heb je een steen nodig om af en toe je waterstenen te vlakken. (kan ook met de diamantsteen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee).

mvg
klaas0639
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
JanAnton heeft wel gelijk. Maar aangezien er naar drie korrelgroottes gevraagd werd en budget beperkt is zou ik er toch voor kiezen om een lagere korrel steen te nemen dan een hogere (hoe hoger hoe duurder).
Voor de optimale set zou er nog een 80 en 8000 korrel bij moeten. Voor de echt botte beitels en het betere polijsten. je hebt dan 80, 220, 800, 3000, 8000. Met welke steen je start ligt aan de scherpte en beschadigingen van je te slijpen beitel.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb een worksharp deze gebruik ik voor het grove werk #120/180, #400, #1000. dan heb je het grove werk gehad. eens je je beitels etc. hebt hersteld zal je amper de grove nog gebruiken.
sinds kort doe ik de rest op waterstenen tot 6000 atm op een redelijk klein water steentje. dit werkt makkelijker omdat ik maar 2 schijven op de machine heb en dan moet je telkens het papier van de schijf wisselen.

ben nu aan het denken om 2 Naniwa combinatie stenen te kopen 1000/6000, 3000/8000. Voordeel hiervan is dat door de kleine tussen stappen je redelijk snel kan slijpen, prijs technisch zit je ook nog tamelijk goed. Als je het grove werk perse ook met de hand wil doen zou ik dat gewoon op glas doen met schuurpapier. workshopheaven heeft volgens mij hier kitjes voor samengesteld met stroken klevend schuurpapier, kan je voor 10 pond oid verschillende korrel groottes uitproberen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
400, 1000 en 8000. Da's de ideale reeks :cool:

Voor het grove werk schuurpapier op een vlakke plaat. En vergeet niet iets handigs om de stenen vlak te houden. Een grove diamantplaat is hier ideaal voor.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Goed, korrelgroottes verder uit elkaar! Wat ik zelf al ergens aanvoelde, werd hier bevestigd!

Even tussendoor een vraag over de 'merken'. Iemand een mening over of ervaring met het verschil tussen Cerax en Naniwa?

Ik vind deze combo:
Naniwa 400
Naniwa 1000
Naniwa 5000
140 euro

ofwel
Naniwa 400
Cerax 1000
Cerax 6000
Voor 137 euro

Miniem prijsverschil. Cerax heeft iets goedkopere stenen maar dus een 6000 dus nog iets fijner.
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Naar welke Naniwa stenen kijk je: Nieuwe Professional / Specialty of de oude Chosera / Super series?
Ik kom op 118 euro uit inclusief een dressing stone voor de Specialty serie in de hierboven staande korrels
Voor 14 euro meer (154,15) kan je de volgende set hebben: 220, 800, 3000, 8000. Ik zou toch een lagere korrel steen er bij nemen anders slijt je 400 steen zo snel. Tenzij je begint met glas en schuurpapier voor het herstellen van de vouw.

(Prijzen komen van: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/naniwa-waterstenen.htm)
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Naar welke Naniwa stenen kijk je: Nieuwe Professional / Specialty of de oude Chosera / Super series?

Sharpening stone = oude Super Stone, volgens de info hier: http://www.fine-tools.com/naniwa-stones.html

Volgens mij is volgorde in dalende lijn van kwaliteit: Professional, Sharpening, Specialty, Traditional...
Ze zijn dus wel goedkoper, die Specialty, maar volgens mij iets minder hard of goed of...dan de sharpening serie?

Correct me if I'm wrong!
 
Laatst bewerkt:

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Ik had nog niet van de Sharpening en traditional (en economic) series gehoord. Weer wat geleerd.
Je volgorde is correct maar zover ik kan zien is er geen kwaliteitsverschil tussen Sharpening en Specialty. Enige verschil dat ik kon vinden was de dikte van de steen.
Specialty is 3/8" en Sharpening is 3/4" dik.
Professional is de verbeterde opvolger van Chosera en Sharpening/Specialy is de opvolger van de Super serie maar met de oude series is nog goed te slijpen hoor ;-).
Dus mocht je een Chosera steen in de aanbieding tegen komen zou ik daar zeker voor kiezen boven een nieuwere Sharpening/Specialty serie.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ben het met seek eens 400-8000 is ideaal, met enkele tussen stappen.
Alleen als je ook veel beitels/messen moet restaureren; achterkant vlakken, nieuwe vouw aanslijpen, eventueel enkele roest pitjes wegslijpen, dan ga je je ook suf slijpen op #400.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat Cerax wat harder is dan Naniwa? Verder moet je ff kijken of je bij een merk ook een apart steentje nodig hebt voor slijpslurrie te maken.
Slijpt een van de 2 ook agressiever? Zijn bij waterstenen de korrelgrootes onderling goed te vergelijken?

*offtopic: Ik heb namelijk #220 schuurpapier, dat denkt dat het #400 is. Opzich leuk, maar het neemt ook af als #400, erg hard gaat het dus niet. m.i. mogen ze het dan ook gewoon 400 noemen.
Overigens als je stiekem ff scheef schuurt heb je wel de krassen van 220, misschien is dat de reden :rolleyes:
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Knives&Tools heeft de Chosera nog allemaal op de website staan (mét 20% korting) maar je kan ze alleen niet meer bestellen...beetje lullig.

Omdat ik nog beginner ben en toch wat op mijn budget wil letten (er is nog zoveel om te kopen...) is dit mijn voorlopige winnaar:
- Ninawa sharpening serie 400
- Cerax 1000
- Suehiro 3000
- Cerax 8000

Samen voor net geen 120 euro.

Indien ik één van deze stenen in een hardere of betere uitvoering zou nemen, welke heeft dan het meeste effect?
Er zou budgetgewijs nog wat bij kunnen, dus twijfel ik om er toch een Naniwa of Shapton tussen te steken...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vergeet niet dat je ook iets nodig hebt om de waterstenen af en toe te vlakken.
Verder maakt het niet echt uit.
Beginnen met 400 blijft aan de hoge kant. Zowel vlakken van de stenen als het grof voorbewerken van de beitels kan je natuurlijk doen met schuurpapier geplakt op vlakke (glas)plaat. Heeft geen noemenswaardige invloed op je budget, gelukkig :)

mvg
klaas0639

ps: o ja, wat ik vergat: harder betekent vaak ook langzamere afname.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb een Naniwa Chosera set van 400, 2000 en 5000.
Daar wordt alles scheermes scherp mee.
Heb daarnaast ook nog een Norton 8000 steen, maar merk het verschil niet echt.
Het voordeel van de Chosera set is dat er een vlaksteen bijgeleverd wordt.

Maar ik begrijp uit bovenstaande post dat deze niet meer door Knives&tools geleverd wordt.
Jammer, want deze stenen gaan een leven lang mee.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een steen om de andere stenen te vlakken hoeft niets speciaal te zijn. Een vlakke stoeptegel of een stuk graniet. Het graniet gebruik je dan in combinatie met carborundun poeder.
Als onderste grens is een 400 prima. Grover trekt veel krassen die je dan in de volgende stappen moet wegwerken. Voor de vouw kan je dan beter een slijpmolen gebruiken.
De korrel zegt zoals al aangegeven niet alles.
Van mijn waterstenen vind ik de 1000 Shapton de meest agressieve. Veel agressiever dan de Nawina.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn Naniwa ss 8000 is prima maar wel vrij zacht. Oppassen met dunne beitels ed dat je er geen gat in hakt. Ik had ook een Naniwa ss 800. Dat ding werdt razendsnel hol en moest zo vaak gevlakt worden dat hij in notime verdwenen was. Ik heb nu een Bester 400 en een Sigma 1000. Dat werkt goed. Die hele grove stenen worden wel snel hol. Allemaal.

Kijk ook eens op de site van Tools from Japan. Die heeft een mooie set van Sigma met een gratis Atoma vlakplaat. Het is een betrouwbare shop maar kost wel verzendkosten en invoerrechten natuurlijk.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Net even op de website gekeken.
Als je er het geld voor hebt zou ik voor de volgende set gaan:
http://nl.knivesandtools.com/nl/pt/-naniwa-professional-stone-slijppakket-korrel-600-2000-5000.htm
Ik ga ervan uit dat die minstens zo goed zijn als mijn Chosera.
Dan is het een eenmalige investering en doe je daar dus je leven lang mee.

Succes met de keuze.

Groet,
Hans

Dag Hans

Dat is inderdaad een mooie set. De Professional reeks is de (weer iets betere, aldus K&T) opvolger van de Chosera. Ook weer iets duurde dus.
Voor 20 euro minder dan dit, heb ik via Dieter Schmidt ook een trio Shapton stenen (320, 1000 en 5000). Als ik het moet geloven een van de hardste stenen die dus ook wel een hele tijd zullen meegaan.

Het probleem vind ik persoonlijk dat het toch wat geld is en ik niet weet of ik als beginneling hier zoveel aan wil besteden. Met elke 20 euro die ik nu minder aan slijpstenen betaal, kan ik weer een nieuwe beitels of misschien Japanse zaag kopen...

Maarja, t'is en blijft een luxeprobleem, die keuzestress!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.