Notelaar verzagen in planken

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Hallo,

In de tuin hebben wij een notelaar staan die te groot werd en dus weg moet. De takken zijn al afgezaagd, dus enkel de stam staat nog. Nu zouden we die graag verzagen in mooie planken om er een meubel mee te maken. Vraag is alleen: hoe pak je zoiets aan? Geschat is de stam 2,5m hoog met een diameter van een halve meter.

Paar vragen:
- is het de moeite om hem te verzagen in planken?
- kun je met het wortelhout ook nog iets doen?
- is het een idee om de stam zelf te verzagen en hoe doe je dat dan met eenvoudig materiaal?
- of kent iemand een houtzager(ij) in de buurt van Hulst (zeeuw-vlaanderen)?

:confused:
alle tips zijn welkom!!
v.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi, het makkelijkste om het zelf te doen is met een kettingzaag uitgerust met een zgn. Alaskan chainsawmill, moet je ff youtube checken.
Andere alternatieven zijn een mobiele zagerij die het bij je op de oprit komt zagen, ik heb hiermee geluk gehad dat ik iemand kon vinden die voor de 3 stammen die ik had langs kon komen voor een leuke prijs.
of je moet m brengen naar een zagerij die dat graag wil doen, als je de stam kan vervoeren is dat denk ik de goedkoopste optie.

Als je helemaal "oldskool" wilt gaan als hout purist dan kan je de stam grof afkorten in de lengtes die je nodig hebt en vervolgens verder splijten tot de afmetingen die je nodig hebt, voor stoelen zie je dat nog wel eens gebeuren.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Ok, bedankt beiden, die zal ik eens contacteren!
Kan ik met het wortelhout ook iets?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.