Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014

Spleet tussen trap en voorzetwand dichtmaken

Vraagje : hoe ga ik dit dichtmaken?

er zit een behoorlijke spleet tussen het gipsen voorzetwandje en de trap. De gipsplaat geeft mee, daardoor heeft dichtsmeren geen zin, tenminste niet met snelgips of muurvuller..

Iemand suggesties?

Hoeveel van de boom steekt er nog uit het wandje? Genoeg voor een latje?
    sometimes you just need a bigger hammer

zou het zelf doen met acrylaatkit. of een profiellat ervoor langs

mvg wilco

Hallo Rizz,

Ik heb zoiets ooit wel eens bij de hand gehad en heb dat opgelost met een kwartrond houten 'plintje' die groot genoeg is om de spleet ruim af te dekken. Kan natuurlijk ook een vierkant of rechthoekig plintje zijn, als het maar makkelijk met de ronding van de trap mee kan buigen. Plint met montagekit en (liefst) met een tacker vast zetten. Na drogen van de lijm alles netjes afkitten en schilderen. Dit heeft bij mij zes jaar zonder scheuren gezeten, en zit nu waarschijnlijk nog steeds zo, maar ik ben inmiddels verhuisd, dus dat weet ik niet.
    Wel een goede (helaas meestal ook een duurdere) montagekit e.d. gebruiken. Ik zie het meestal misgaan als er goedkope troep is gebruikt.

Groet Paul

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Bedankt voor de reacties! De boom steekt er ongeveer 1.5-2 cm uit. Wij hadden ook aan een lat gedacht, maar die wordt dan net zo hoog als breed. En dan moet er ook een lat op de rest, vind ik.. maar als dat het enige is wat gaat werken moet dat maar.

We zaten net te denken om het dicht te purren, af te werken met siliconenkit of flexibele vuller en dat te schilderen?

Siliconenkit is niet overschilderbaar. Afkitten met een goede beglazingskit of acrylaatkit kan ook. En niet die goedkope rommel van de bouwmarkt gebruiken die zakt in

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Een latje of kitten, gebruik geen acrylaatkit voor zo'n grote spleet. Blijft niet flexibel genoeg, zal binnen de kortste keren losscheuren...
    Heb zelf erg goede ervaring met Bison polymax en Pattex powerfix blijft elastisch en zakt niet uit. Ziet er na een aantal jaren nog steeds prima uit, geen scheuren! Is wel iets lastiger om mooi strak af te messen omdat het zo'n plakzooi is (schijnt zelfs onder water te hechten?). Ik heb hier iets verdunt afwasmiddel voor gebruikt, geen nadelige gevolgen voor de hechting ondervonden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBT Bekijk Berichten
    En niet die goedkope rommel van de bouwmarkt gebruiken die zakt in
    Maar denk je dat dat mooi wordt? En heb je een suggestie voor een kit?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coko Bekijk Berichten
    Een latje of kitten, gebruik geen acrylaatkit voor zo'n grote spleet. Blijft niet flexibel genoeg, zal binnen de kortste keren losscheuren...
    Heb zelf erg goede ervaring met Bison polymax en Pattex powerfix blijft elastisch en zakt niet uit. Ziet er na een aantal jaren nog steeds prima uit, geen scheuren! Is wel iets lastiger om mooi strak af te messen omdat het zo'n plakzooi is (schijnt zelfs onder water te hechten?). Ik heb hier iets verdunt afwasmiddel voor gebruikt, geen nadelige gevolgen voor de hechting ondervonden.

oh... Kan dat dan wel zo'n brede spleet vullen.. Het is er wel hol achter...
    Laatst gewijzigd door Rizz; 08-07-15 om 21:23.

Ik zou misschien wapening gaas op de gipsplaat plakken, tegen de boom aan, (niet aan de boom) en dan de sleuf dichtwerken met een gips (Beissier aquaplast bv) De gipsplaat verlengen zeg maar.
    Eerst achter de gipsplaat afpurren, zodat de gipsplaat niet meer meegeeft.

Kit aan kopse gipsplaat lijkt me niks, dan mag je eerst wel primeren/voorstrijken, maar betwijfel of het met kit mooi gaat worden.

edit, ik zou de gipsplaat waarschijnlijk ook wat schuin afsnijden, voor een beter hechting van het gips, dan zit het als het ware ook wat tussen achterkant gipsplaat/wapeningsbandje.
    Laatst gewijzigd door bjorn; 08-07-15 om 21:35.

Een dikkere lijmkit kan ook idd.
    Ik zou zelf kiezen voor windowseal van den braven. Maar dit is persoonlijk.

Forum Rechten