Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Is deze werkbank wat?

Hopelijk staat het in de juiste categorie Ik heb veel goed werkgerief (lees Facom tangen, dopsleutelsets,...) maar wat houtbewerking betreft enkel een ongebruikte Metabo afkortzaag, en een Hitachi cirkelzaag. Zou graag zelf kastjes en de nodige werkbanken maken. Heb veel filmpjes bekeken en wil beginnen met oefenen op verbindingen maken etc. Kan ik met deze bank starten om te oefenen met licht hout? http://www.ebay.de/itm/Hobelbank-Wer...item51c88817e4

Budget is beperkt, maar dit is wat ik wil aankopen om te kunnen starten;

2x lange Bessey ezc klem @ 60 euro (al geleverd)
    werkbank (goedkoop)
    beitels Pfeil: 6mm, 16mm, 30mm
    5 vijlen
    zwaluwstaart zaag
    houten hamer

Bedankt!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ziet er allemaal een beetje licht uit. Als ik de prijs bekijk vind ik deze uiterst redelijk. Maar een kwaliteitsbank kan het niet zijn. Een goede bankschroef is grofweg gelijk in prijs aan de gehele bank. Zelfs het hout dat je nodig hebt voor eigenbouw zal je er niet of nauwelijks voor kunnen kopen. En dan hebben we het nog niet eens over kwaliteitshout.
    Mocht deze bank wat onstabiel zijn kan je dat met een plaat hout aan de achterzijde vrij snel verhelpen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Ik heb deze in het verleden ook gekocht.
    De maatvoering is inderdaad wel licht ( wiebelen na verloop van tijd bij schaven ).

Door de jaren heen heb ik op maat gemaakte ladenblok erin gestoken en een groter en dikker blad met meubelmakersbankschroef erin verwerkt.
    Tevens een wegklapbare slijpmolen is voorzien.
    Het geheel hangt ook vast aan de vloer en muur.

Moraal van het verhaal,
    een leuke basis maar je zal snel merken dat het een te lichte bank is.

Groeten

Bert

Athanor
    Guest
    Welkom op het forum!

De werkbank lijkt mij ook een slap geval. Misschien wel zo leuk om je eigen werkbank te maken. In onderstaande videoserie kun je kijken hoe je zelf een goede werkbank kunt maken. Even in het zij-menu naar het onderwerp "how to build a workbench" zoeken.

http://www.startwoodworking.com/gett...ted/season-two

Er is ook een gratis set werktekeningen te downloaden.

Fons

Allen, bedankt. Ben er mij van bewust maar ik wou al lang starten en iets of wat fatsoenlijke bank is 500+ euro. Denk zelf dat ik er wel plezier aan ga hebben. Als het me ligt upgrade ik wel, wil alleen geen Stanley beitels etc uit de gamma... Plan is om snel een zware werkbank te maken, maar ik heb nu enkel schragen of een wankele vloer, als basis
    Laatst gewijzigd door NoizeSuppressor; 08-07-15 om 22:07.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Een starterswerkbank die stevig, stabiel en zwaar is en niet meer kost dan de bank die jij op het oog hebt, is echt realiseerbaar.
    Neem als budget het bedrag dat je aan de ebay-bank wilde besteden. Bouw twee stevige schragen. Bevestig er een dikke plaat MDF op (40mm) en koop voor het geld dat je nog over hebt een tweedehands meubelmakersklem en monteer die erop. Boor een gatenpatroon met 3/4inch of 20mm gatwn in het blad. Klaar.

Mooi? Nee. Maar een niet te evenaren vlakke en ook stevige bank Een bank waarop je met de hand kunt schaven

Echt. Heel simpel. Ik deed het ook.

mvg
    klaas0639

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Welkom op het forum!

De werkbank lijkt mij ook een slap geval. Misschien wel zo leuk om je eigen werkbank te maken. In onderstaande videoserie kun je kijken hoe je zelf een goede werkbank kunt maken. Even in het zij-menu naar het onderwerp "how to build a workbench" zoeken.

http://www.startwoodworking.com/gett...ted/season-two

Er is ook een gratis set werktekeningen te downloaden.

Fons
    Dat ziet er simpel maar erg effectief uit, is niet duur en gelijk een mooi leerproject.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Of de Paul Sellers Engelse werkbank. Cheap, easy, well explained.

https://www.youtube.com/playlist?lis...9949332C7FB168
    Ja kan ook. En is ook nog eens leuk om te doen en.... een prachtige oefening. (Ik zou in elk geval ""never"" dat ebay ding kopen ).

mvg
    klaas0639

Een PS:
    Ik vergat een link en fotos toe te voegen:
    sawhorses_stacked.jpg
    http://woodgears.ca/sawhorse/plans.html

werkbank_01.jpg
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 09-07-15 om 17:02. Reden: een ps toegevoegd

Zoals vermeld met een plank (of diagonalen) tussen de poten en misschien een paar betonnen tegels op het onderste schap is het een snelle start en een aantrekkelijke prijs.

Forum Rechten