Berkenhout scheurtjes

R

RonaldJ

Guest
Hoi ik kom net uit Frankrijk waar ik wat stukken net gehakt berkenhout mee mocht nemen.
Deze stukken wou ik gebruiken om een Kuksa en wat lepels te maken.

Maar als ik nu kijk dan zitten er allemaal kleine scheurtjes in het hout van de kern tot de bast.
Hoe zou zit kunnen hebben ontstaan en hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen??

Ik baal er namelijk best wel van, want het leek me zo mooi om van een berk uit de Alpen een Kuksa te maken.
1 deel ziet er nu nog aardig goed uit, maar ik ben bang dat deze ook meer scheurtjes gaat krijgen.

Jullie tips hierover zou ik echt zeer op prijs stellen als beginnend houtbewerker.

Groet, Ronald
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Berk is erg gevoelig voor scheuren. Overigens maak je een kuksa van een berkenburl, niet van gewoon stamhout. Dat krijg je nooit waterdicht (althans niet zonder oppervlaktebehandeling met bijvoorbeeld epoxy). Een burl heeft geen 'nerfrichting' en dus meestal ook geen doorlopende kanalen, en is dus minder vochtdoorlatend dan normaal stamhout. Ook dan moet je het hout eerst voorbehandelen (als ik me goed herinner wordt het hout voor een kuksa gedrenkt in heel zout water.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
dat komt door droging idd, kan me echter niet voorstellen dat een heel stammetje hierdoor onbruikbaar wordt voor lepels. Als je m nog langer wilt laten liggen zou ik de kopse kanten ff insmeren met iets, latex of houtlijm ofzo. Zo hou je het vocht wat beter binnen scheurt het minder en is het ook makkelijker te verwerken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi ik kom net uit Frankrijk waar ik wat stukken net gehakt berkenhout mee mocht nemen.
Deze stukken wou ik gebruiken om een Kuksa en wat lepels te maken.

Maar als ik nu kijk dan zitten er allemaal kleine scheurtjes in het hout van de kern tot de bast.
Hoe zou zit kunnen hebben ontstaan en hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen??

Ik baal er namelijk best wel van, want het leek me zo mooi om van een berk uit de Alpen een Kuksa te maken.
1 deel ziet er nu nog aardig goed uit, maar ik ben bang dat deze ook meer scheurtjes gaat krijgen.

Jullie tips hierover zou ik echt zeer op prijs stellen als beginnend houtbewerker.

Groet, Ronald

Ronald volgende keer plaats de stukken hout in een plastic zak, zo gauw als waneer je het hout krijgt, en natuurlijk waneer het nog maar net gekapt is, dit helpt het uitdrogen van het hout, vooral de einden.

Je kunt hout beschouwen als een bundel strootjes, waar het water vlug uit het einde kan lopen/drogen maar niet uit de zijkant, het hout krimpt waneer het droogt maar het hout een beetje dieper in kan niet zo vlug drogen en dus krimpt niet of heel weinig, daardoor gaat het eind hout scheuren.

Nou Berk heeft dit andere ding, de schors is waterdicht, de reden dat het gebruikt werd voor kano’s, het beste wat je kunt doen nadat je het thuis hebt is de einden dicht maken met verf of gesmolten kaarsvet, hier in Canada en de USA gebruiken we een soort vetverf, met de naam Anchorseal.

En dan gebruik je hout zo vlug mogelijk en houd het hout in een plastic zak waneer je het niet aan het bewerken bent, of gebruik was of dit soort product, het word hier gebruikt word bij carvers, Pentacryl trekt in het hout in plaats van het vocht dat er uit gaat, Ik weet niet of het veilig is met voedsel contact.

wood stabilizer.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.