Houten ringen.

tuoh

Oud hout
Vandaag voor een verliefd stelletje twee houten ringen gedraaid uit een mini stukje Ebben dat ze hadden mee gebracht. Het stukje hout was juist groot genoeg om er drie stuks uit te draaien, één testexemplaar voor de afmetingen, daarna twee "echte":p

Door de kleine afmetingen van het onderwerp was het niet evident (voor mij toch niet) om hier een fotoverslag van te maken, het blijft dus bij twee min of meer gelukte foto's.
Het voornaamste was evenwel een gelukkig koppel te zien met passende ringen:D Och ja, de ringen zijn afgewerkt met een melaminelak welke na droging nog eens is gepolierd.

Het reststuk plus drie ringen
CIMG4974.jpg

Een hulpstukje voor in de opspankop om de zijkant van de ringen af te werken, de ring zit er klemmend op.
CIMG4972.jpg
 

tuoh

Oud hout
Had hun verwittigd dat het materiaal niet direct geschikt is voor dag-dagelijks gebruik wegens relatief kwetsbaar, het is nu éénmaal massief hout en geen legering, maar dat is ook de bedoeling niet. Het voornaamste was dat er iets zinvols met het blokje Ebben gedaan werd.
Nu is Ebben wel een houtsoort die wat kan hebben, door de zeer dichte structuur en hardheid van het hout is er weinig verschil te merken tussen kopshout en langshout:p Heb aan het testexemplaar aardig staan wringen maar de ring gaf geen krimp, hopelijk blijft dat zo.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb ik ook wel eens gedaan. Mijn grootste bezwaar is dat een houten ring zo 'dik' wordt als je nog een beetje stevigheid over wilt houden. Ook hier zou ik denk ik uiteindelijk, qua sterkte, voor pokhout kiezen overigens.
 

tuoh

Oud hout
Mooi gedaan, ik vind dat ook zeer interessant, mijn nichtje vroeg me verleden week of ik zoiets voor haar kon maken. Al zoekende kwam ik op deze site terecht.

http://www.bangleguy.com/RIng_Supplies.html

Hoe meet je de vingerdikte en welke boordikte kies je dan?

Bij beide even een bestaande ring gemeten met de schuifmaat, ééntje van 19,2mm de andere was 19,8mm doormeter. Het vierkante stukje ingespannen in de spankop, doorboort met een boor van 19mm, en daarna de boring een stukje tot 19,2mm uitgedraaid, voor de volgende ring werd de boring dan naar 19,8mm uitgedraaid. Buitenzijde rond draaien, profileren, zichtbare zijkant afwerken, alles schuren tot K600, daarna lakken en polijsten. Eens dit klaar op breedte ( 6mm) afsteken en de eerste ring is klaar voor de volgende fase. Die bestond erin om de ringen opnieuw te spannen op een hulpstukje zodat ik de andere zijkant eveneens kon profileren en afwerken.

De afgewerkte ringen hebben een buitendiameter van respectievelijk 23,2mm en 23,8mm, dit in combinatie met de afgeronde binnen- en buitenhoeken werd door de "slachtoffers" als heel aangenaam om dragen ervaren;) Tijdsduur per ring van begin tot eind een 15min, inclusief droogtijd van de melaminelak. Bij een juwelier zijn de wachttijden een stuk langer en het prijskaartje een flink stuk hoger:p
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt voor je inhoudelijke en duidelijke reactie. Top!

Iemand wel eens met de ijzeren ringen van de site of iets dergelijks (en goedkopers) gewerkt?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi Tuoh.
Interessant om het eens te zien. Daar heb ik me nog nooit aan gewaagd.
Ik waag me te veel aan grotere projecten, maar respect wat je doet Tuoh.
De waardering is zeker evenwaardig voor me.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar een forum member in Canada doet dit nogal wat, verkoopt in Etsy, hij maakt twee soorten ringen een is bendwood genoemd, het is dun fineer opgerold bij itself en zo gebruikt, maar ook met het RVS binnenwerk, de andere soort is massief hout waar de metalen ring in past, die is in twee helften gemaakt, zie foto.

ring cores.jpg

Een paar links die je misschien wel kunnen helpen met het maken van de ringen en ook arm banden.

http://www.instructables.com/id/Bent-Wood-Rings/

https://www.youtube.com/watch?v=Vt9Z3dZXD6Y

http://www.bangleguy.com/page/page/8464584.htm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.