Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Houten ringen.

Houten ringen.

Vandaag voor een verliefd stelletje twee houten ringen gedraaid uit een mini stukje Ebben dat ze hadden mee gebracht. Het stukje hout was juist groot genoeg om er drie stuks uit te draaien, één testexemplaar voor de afmetingen, daarna twee "echte"

Door de kleine afmetingen van het onderwerp was het niet evident (voor mij toch niet) om hier een fotoverslag van te maken, het blijft dus bij twee min of meer gelukte foto's.
    Het voornaamste was evenwel een gelukkig koppel te zien met passende ringen Och ja, de ringen zijn afgewerkt met een melaminelak welke na droging nog eens is gepolierd.

Het reststuk plus drie ringen
    CIMG4974.jpg

Een hulpstukje voor in de opspankop om de zijkant van de ringen af te werken, de ring zit er klemmend op.
    CIMG4972.jpg

Is het ook de bedoeling dat ze echt gedragen worden? Ik zou verwachten dat ze dan zeer snel kapot zijn Of onderschat ik dan het materiaal?

Had hun verwittigd dat het materiaal niet direct geschikt is voor dag-dagelijks gebruik wegens relatief kwetsbaar, het is nu éénmaal massief hout en geen legering, maar dat is ook de bedoeling niet. Het voornaamste was dat er iets zinvols met het blokje Ebben gedaan werd.
    Nu is Ebben wel een houtsoort die wat kan hebben, door de zeer dichte structuur en hardheid van het hout is er weinig verschil te merken tussen kopshout en langshout Heb aan het testexemplaar aardig staan wringen maar de ring gaf geen krimp, hopelijk blijft dat zo.

thanks voor de info, interessant

Niet gek om reststukjes op te maken...
    heb je dit al eens eerder gedaan ?
    Groetjes uit Landgraaf

Dit type ringen nog niet, maar gordijnringen, servetringen, etc. komen wel eens meer langs. Het reststukje Ebben was 26 x 26mm en 40mm lang

Mooi gedaan, ik vind dat ook zeer interessant, mijn nichtje vroeg me verleden week of ik zoiets voor haar kon maken. Al zoekende kwam ik op deze site terecht.

http://www.bangleguy.com/RIng_Supplies.html

Hoe meet je de vingerdikte en welke boordikte kies je dan?

Heb ik ook wel eens gedaan. Mijn grootste bezwaar is dat een houten ring zo 'dik' wordt als je nog een beetje stevigheid over wilt houden. Ook hier zou ik denk ik uiteindelijk, qua sterkte, voor pokhout kiezen overigens.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Of je maakt er een soort triplex van Weet trouwens niet meer of en hoe ik de nerfrichting afgestemd heb.

De maat is het makkelijkst te bepalen van een andere ring van haar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimmel Bekijk Berichten
    Mooi gedaan, ik vind dat ook zeer interessant, mijn nichtje vroeg me verleden week of ik zoiets voor haar kon maken. Al zoekende kwam ik op deze site terecht.

http://www.bangleguy.com/RIng_Supplies.html

Hoe meet je de vingerdikte en welke boordikte kies je dan?
    Bij beide even een bestaande ring gemeten met de schuifmaat, ééntje van 19,2mm de andere was 19,8mm doormeter. Het vierkante stukje ingespannen in de spankop, doorboort met een boor van 19mm, en daarna de boring een stukje tot 19,2mm uitgedraaid, voor de volgende ring werd de boring dan naar 19,8mm uitgedraaid. Buitenzijde rond draaien, profileren, zichtbare zijkant afwerken, alles schuren tot K600, daarna lakken en polijsten. Eens dit klaar op breedte ( 6mm) afsteken en de eerste ring is klaar voor de volgende fase. Die bestond erin om de ringen opnieuw te spannen op een hulpstukje zodat ik de andere zijkant eveneens kon profileren en afwerken.

De afgewerkte ringen hebben een buitendiameter van respectievelijk 23,2mm en 23,8mm, dit in combinatie met de afgeronde binnen- en buitenhoeken werd door de "slachtoffers" als heel aangenaam om dragen ervaren Tijdsduur per ring van begin tot eind een 15min, inclusief droogtijd van de melaminelak. Bij een juwelier zijn de wachttijden een stuk langer en het prijskaartje een flink stuk hoger
    Laatst gewijzigd door tuoh; 08-07-15 om 12:41.

Forum Rechten