cycloon stofafzuiging trekt vacuum

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Ik gebruik een dust deputy (vergelijkbaar met Oneida Dust Commander, zie: http://www.oneida-air.com/Images/Static/dn4029-main.jpg) icm met mijn festool mini vac.

Als opvang gebruik ik een plastic regenton die afgesloten wordt met een metalen ring.

Ik loop echter tegen het probleem aan dat de regenton vacuum trekt. Zelfs zo erg dat de volledige ton vervormt. Nadat ik de ton zo'n 3 keer heb 'uitgedeukt' heb ik wat gaatjes in de ton geboord om het vacuum trekken te voorkomen. Dat werkt echter ook niet omdat de zuigkracht dan te veel afneemt.

Wat zou ik kunnen doen?

Side question: Wat voor slangen gebruiken jullie? Stofzuiger slangen zijn duur. Zijn er alternatieven?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jammer dat je al gaatjes geboord hebt.
Uiteraard zou een stevige (metalen) ton beter zijn. Maar deze heb je.
De ton kan je verstevigen met 1 of 2 horizontale ringen. Zou je kunnen zagen van bv multiplex.
Hopelijk komen de gaatjes van pas, om de ringen vast te zetten!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
idd jammer van die gaatjes, alle lucht die daardoor wordt aangezogen is verloren.

Je kunt eenvoudig zelf een opvangbak maken. Ik heb er een van c.a. 25 l gemaakt uit 9mm multiplex.
Deze is sterk genoeg (hoog en smal van vorm).
Zorg ervoor dat deze goed luchtdicht is.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
als je ton teveel vacuum trekt is je aanzuig gat op machine of zo te klein, wat wil zeggen dat de zuigkracht van je motor hoger is als de zuigkracht van je aanzuig mond, dit moet ongeveer gelijk zijn dus een gelijkmatige flow,..
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
als je ton teveel vacuum trekt is je aanzuig gat op machine of zo te klein, wat wil zeggen dat de zuigkracht van je motor hoger is als de zuigkracht van je aanzuig mond, dit moet ongeveer gelijk zijn dus een gelijkmatige flow,..

Dit is een onjuiste veronderstelling Rosewood. De ton deukt in doordat deze het drukverschil met de atmosfeer niet kan weerstaan.
De ton moet sterk genoeg zijn om de nuldruk (de onderdruk die de turbine maakt bij 0 m3/h luchtverplaatsing) te weerstaan. Dit is de maximale belasting van de ton, ongeacht slangen, appendages of openingen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het klopt wat Hans zegt, je kunt door een dikkere zuigslang te gebruiken wel zorgen dat hij minder indrukt, maar als je onder het zuigen de zuigmond kleiner maakt of dicht houd krijg je maximale onderdruk en vervormt je emmer toch als hij niet sterk genoeg is.
gaatjes in de emmer maken is een heel slecht plan bij een cycloon, omdat er dan lucht van onder uit de cycloon wordt ingetrokken.
dat verstoort de werking van de cycloon waardoor het stof gaat dwarrelen en naar de stofzuiger kan.


Groet John
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Ik had dit probleem ook en heb voor weinig geld via MP een nieuw stalen 60 liter vat gekocht met extra deksel!.
1 deksel heb ik mijn Dust Deputy opgemaakt, die andere deksel is voor transport als het vat vol is.
De kosten vielen alles mee, dit bedrijf melde dat ze veel vaten leverde voor dit doeleinde en nooit klachten hadden.

Qua stofzuiger slangen zijn er zeker alternatieven.
Ik heb zelf een aantal slangen van Stihl gekocht, ja die leveren naast allerhande bosbouw spullen ook zuigers.
Die slangen kosten (vergelijk met Festool) een schijntje, nadeel ze zijn niet antistatisch dus hier moet je wel even wat op verzinnen.
Eenvoudige aarden met een koperen draad werkt al prima, is een topic over geweest van iemand die dit probleem ook had met een opstelling op zolder meen ik.

Je kan de slangen per meter kopen, ze hebben ook de draaikoppelingen etc etc.
Als je mij je gegevens mailt zal ik je wat info mailen van de Stihl spullen
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Dit is een onjuiste veronderstelling Rosewood. De ton deukt in doordat deze het drukverschil met de atmosfeer niet kan weerstaan.
De ton moet sterk genoeg zijn om de nuldruk (de onderdruk die de turbine maakt bij 0 m3/h luchtverplaatsing) te weerstaan. Dit is de maximale belasting van de ton, ongeacht slangen, appendages of openingen.

Nou nee dat heeft er niks mee te maken, zolang je de uit voer hetzelfde (of kleiner) houd als de invoer(mondstuk) zal de emmer niet induiken

en is elke emmer geschikt
Heb al jaren een muurverf emmer gebruik met de aanzuiging door een oude stofzuiger werkt best
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Mijn probleem is opgelost. Ik heb een dikkere afzuigslang aangeschaft (rib uit je lijf wel weer, maar ja, na een paar dagen stofhappen wel te verantwoorden).
De gaatjes in de ton heb ik zeer professioneel dichtgemaakt met wat duct tape :)

Nu deukt mijn ton niet meer in, tenzij, zoals John Lamers al aangaf, de zuigmond tijdens het stofzuigen kleiner wordt gemaakt (bijvoorbeeld door je hand ervoor te houden). Om dat probleem te voorkomen heb ik de ton intern verstevigd met wat dwarshoutjes. Alles lijkt nu stabiel.

Thanks voor alle tips!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
@Rosewood:
Ik ben in veel opzichten onbenullig maar hier heb ik toevallig voor gestudeerd. Je veronderstelling is onjuist.

Het effect wat je bereikt door een dikkere zuigslang aan te sluiten op de cycloon is dat de weerstand in deze slang (uiteraard ook van de lengte afhankelijk) aanzienlijk lager is. Het drukverlies neemt hierdoor af en daarmee neemt de volumestroom toe en de onderdruk in de cycloon af.

Dat kan weliswaar tot gevolg hebben dat de ton/cycloon minder indeukt, maar dat probleem doet zich weer voor zodra de weerstand in het systeem oploopt (adapter op de zuigslang, veel vuil opzuiger, etc.) en je schiet er dus niets mee op.

Ik weet niet waar Harm zijn zuigslang voor gebruikt maar wanneer dit voor handgereedschap is (schuren, decoupeerzaag, invalzaag, etc. weinig volumestroom nodig) dan is de aanschaf van een groter zuigslang compleet overbodig geweest.

Wanneer hij de zuigslang ook gebruikt voor machines die een grote volumestroom nodig hebben (zaagtafel, schaafmachine) dan heeft de dikkere zuigslang een kleine verbetering gebracht.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Nou nee dat heeft er niks mee te maken, zolang je de uit voer hetzelfde (of kleiner) houd als de invoer(mondstuk) zal de emmer niet induiken

en is elke emmer geschikt
Heb al jaren een muurverf emmer gebruik met de aanzuiging door een oude stofzuiger werkt best

Zoals HansB het omschijft klopt het toch het best. Maar alles hangt af van de onderdruk die de stofzuiger kan creëren. Jij schijft eigenlijk dat je de interne weerstand van de stofafscheider zo laag mogelijk moet houden door grotere pijp diameters. Dit zorgt er inderdaad voor dat onder normale omstandigheden de absolute druk in de ton zo hoog mogelijk is. maar op het moment dat je weerstand gaat aanbrengen (door bijvoorbeeld de afzuiging op je bovenfrees aan te sluiten) zal de absolute druk dalen afhankelijk van de stofzuiger met als gevolg dat je mogelijk je vat gaat vervormen. Die zal bij een sterke stofzuiger eerder gebeuren dan bij een wat zwakkere!
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
@hansb Heb je misschien een foto'tje van wat jij gemaakt hebt? Hoe heb je de opvangbak luchtdicht gekregen? Hoe heb je ervoor gezorgd dat de deksel volledig afsluit?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik had dit probleem ook en heb voor weinig geld via MP een nieuw stalen 60 liter vat gekocht met extra deksel!.
1 deksel heb ik mijn Dust Deputy opgemaakt, die andere deksel is voor transport als het vat vol is.

Kun je hiervan wellicht een (of een paar...) foto(s) posten ???
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Sorry even paar dagen het land uit.
Maar mijn oplossing ziet er net zo uit als van MarcelG.

Heb alleen de boel ook geaard ivm statische lading en ongelofelijke optaters die ik er van kraag haha ��
 

renewee

Nieuw lid
28 nov 2016
16
0
Hoi Thom,

hoe doe je dat dan met een mof of aansluiting ? Zijn dat dezelfde maten als de losse moffen van bijv. Festool?

gr René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.