Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

cycloon stofafzuiging trekt vacuum

Ik gebruik een dust deputy (vergelijkbaar met Oneida Dust Commander, zie: http://www.oneida-air.com/Images/Static/dn4029-main.jpg) icm met mijn festool mini vac.

Als opvang gebruik ik een plastic regenton die afgesloten wordt met een metalen ring.

Ik loop echter tegen het probleem aan dat de regenton vacuum trekt. Zelfs zo erg dat de volledige ton vervormt. Nadat ik de ton zo'n 3 keer heb 'uitgedeukt' heb ik wat gaatjes in de ton geboord om het vacuum trekken te voorkomen. Dat werkt echter ook niet omdat de zuigkracht dan te veel afneemt.

Wat zou ik kunnen doen?

Side question: Wat voor slangen gebruiken jullie? Stofzuiger slangen zijn duur. Zijn er alternatieven?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Jammer dat je al gaatjes geboord hebt.
    Uiteraard zou een stevige (metalen) ton beter zijn. Maar deze heb je.
    De ton kan je verstevigen met 1 of 2 horizontale ringen. Zou je kunnen zagen van bv multiplex.
    Hopelijk komen de gaatjes van pas, om de ringen vast te zetten!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    idd jammer van die gaatjes, alle lucht die daardoor wordt aangezogen is verloren.

Je kunt eenvoudig zelf een opvangbak maken. Ik heb er een van c.a. 25 l gemaakt uit 9mm multiplex.
    Deze is sterk genoeg (hoog en smal van vorm).
    Zorg ervoor dat deze goed luchtdicht is.

als je ton teveel vacuum trekt is je aanzuig gat op machine of zo te klein, wat wil zeggen dat de zuigkracht van je motor hoger is als de zuigkracht van je aanzuig mond, dit moet ongeveer gelijk zijn dus een gelijkmatige flow,..

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rosewood Bekijk Berichten
    als je ton teveel vacuum trekt is je aanzuig gat op machine of zo te klein, wat wil zeggen dat de zuigkracht van je motor hoger is als de zuigkracht van je aanzuig mond, dit moet ongeveer gelijk zijn dus een gelijkmatige flow,..
    Dit is een onjuiste veronderstelling Rosewood. De ton deukt in doordat deze het drukverschil met de atmosfeer niet kan weerstaan.
    De ton moet sterk genoeg zijn om de nuldruk (de onderdruk die de turbine maakt bij 0 m3/h luchtverplaatsing) te weerstaan. Dit is de maximale belasting van de ton, ongeacht slangen, appendages of openingen.

Het klopt wat Hans zegt, je kunt door een dikkere zuigslang te gebruiken wel zorgen dat hij minder indrukt, maar als je onder het zuigen de zuigmond kleiner maakt of dicht houd krijg je maximale onderdruk en vervormt je emmer toch als hij niet sterk genoeg is.
    gaatjes in de emmer maken is een heel slecht plan bij een cycloon, omdat er dan lucht van onder uit de cycloon wordt ingetrokken.
    dat verstoort de werking van de cycloon waardoor het stof gaat dwarrelen en naar de stofzuiger kan.

Groet John

Er zijn maar weinig kunststof vaten in de handel die geschikt zijn voor de toepassing zonder in te deuken. Inderdaad de ton verstevigen met ribben of er zelf 1 maken is een goede oplossing.

Als stofzuiger slang gebruik ik vijverslang die je bij de gamma, intratuin etc per meter kunt halen, ik gebruik zoiets:

http://www.wildkamp.nl/Hozelock-spir...z-1xoC5oDw_wcB

de emmers van oneida zijn perfect.

Ik had dit probleem ook en heb voor weinig geld via MP een nieuw stalen 60 liter vat gekocht met extra deksel!.
    1 deksel heb ik mijn Dust Deputy opgemaakt, die andere deksel is voor transport als het vat vol is.
    De kosten vielen alles mee, dit bedrijf melde dat ze veel vaten leverde voor dit doeleinde en nooit klachten hadden.

Qua stofzuiger slangen zijn er zeker alternatieven.
    Ik heb zelf een aantal slangen van Stihl gekocht, ja die leveren naast allerhande bosbouw spullen ook zuigers.
    Die slangen kosten (vergelijk met Festool) een schijntje, nadeel ze zijn niet antistatisch dus hier moet je wel even wat op verzinnen.
    Eenvoudige aarden met een koperen draad werkt al prima, is een topic over geweest van iemand die dit probleem ook had met een opstelling op zolder meen ik.

Je kan de slangen per meter kopen, ze hebben ook de draaikoppelingen etc etc.
    Als je mij je gegevens mailt zal ik je wat info mailen van de Stihl spullen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansB Bekijk Berichten
    Dit is een onjuiste veronderstelling Rosewood. De ton deukt in doordat deze het drukverschil met de atmosfeer niet kan weerstaan.
    De ton moet sterk genoeg zijn om de nuldruk (de onderdruk die de turbine maakt bij 0 m3/h luchtverplaatsing) te weerstaan. Dit is de maximale belasting van de ton, ongeacht slangen, appendages of openingen.
    Nou nee dat heeft er niks mee te maken, zolang je de uit voer hetzelfde (of kleiner) houd als de invoer(mondstuk) zal de emmer niet induiken

en is elke emmer geschikt
    Heb al jaren een muurverf emmer gebruik met de aanzuiging door een oude stofzuiger werkt best

Forum Rechten