Crosscut sled met spouwmes

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Is het mogelijk om een crosscut sled te maken op een tafelzaag mét spouwmes?
het enige dqt ik kan bedenken is:

1) spouwmes verwijderen
2) grotere zaagsnede maken in de mal zodat het spouwmes 'er door kan'

1 heeft niet mijn voorkeur vanwege de hoeveelheid werk. 2 eigenlijk ook niet. Ik denk dat ik daar meer splinters (tear-out) mee veroorzaak.

Iemand een idee?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Waarom meer tearout? Die zie ik ff niet. Ik zou daar wel voor gaan.. Dat heb ik al gedaan en werkt prima. Geen tearout, omdat de zaagsnede voor en achter zeroclearance is..
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Heb je misschien een foto van hoe jij het hebt opgelost?
Ik neem aan dat je de zaagsnede in de mal breder hebt moeten maken dan het zaagblad om het spouwmes doorgang te bieden?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
en waarom zou een crosscut sled niet werken MET spouwmes? Waarvan heb je schrik?

De 'tearout' (versplintering) doet zich enkel voor aan de onderzijde van je werkstuk (de zijde die over de tafel schuift).

Of je spouwmes nu net onder de bovenkant van het zaagblad komt, of 5 meter erboven, dat zal geen enkel verschil maken aan je versplintering.

Daarbij, ik zou je spouwmes aanpassen, zodat hij net iets lager komt dan je zaagblad.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Heb je misschien een foto van hoe jij het hebt opgelost?
Ik neem aan dat je de zaagsnede in de mal breder hebt moeten maken dan het zaagblad om het spouwmes doorgang te bieden?

Hmmm, ik vrees dat je verkeerd materiaal gebruikt: je spouwmes mag nooit breder zijn dan de breedte van je zaagblad. Als je zaagblad door de snede kan, dan volgt je spouwmes automatisch
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Geen verkeerd materiaal, ik gebruik een bosch gts 10 xc.

Ik volgde een instructie van finewoodworking voor het maken van de sled. Zij adviseerden om de mal te maken uit twee delen. Links en rechts.
als ik de deze delen echter samenbreng dan klemt de mal op het spouwmes.

Misschien moet ik er maar gewoon eens doorheen zagen?
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik geloof dat het probleem hier is dat het spauwmes hoger uitsteekt dan het zaagblad, en zo'n slede steekt over het zaagblad uit waardoor het tegen het spauwmes slaat.
Dit werkt niet als je een afzuigkap op het spauwmes hebt, dus ik veronderstel dat je zonder werkt. Dan zou je het spauwmes af kunnen slijpen zodat het niet boven het zaagblad uitsteekt.
In theorie mag dit niet net zoals werken zonder spauwmes, enkel wanneer er een kap boven het zaagblad hangt mag je spauwmes iets lager dan het zaagblad hangen.
 
A

Athanor

Guest
Gewoon de zaag wat lager zetten is mijn oplossing bij de Hammer. Maar daar zit het spouwmes op de zaagunit. Als dat bij de Bosch niet het geval is inderdaad wat van de bovenkant afslijpen. Welk artikel uit FWW lees je dan? In de meeste gevallen maak je de crosscutsled in een geheel en zaag je dan met het te gebruiken blad er doorheen.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als ik het juist heb zit het spouwmes erop voor de veiligheid. Het voorkomt dat het hout terugschiet. Het hout wordt dan gelanceerd Door de achterste tanden van het blad. Als je het spouwmes dunner maakt kan dit ten koste gaan van de veiligheid. Ook ik ben nu bezig met het maken van een crosscut sled. Op een oude inca zaag en kom er nu achter dat het spouwmes teveel uitsteekt aan de rechterkant. Nu kan je het spouwmes er afhalen wat bij het gebruik van zo'n sled prima kan maar ik denk dat het mes er dan niet meer op komt. Ik kijk eerst even of ik met het plaatsen van een ringetje het spouwmes beter kan centreren.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Uiteraard is het mogelijk het spouwmes gewoon te laten zitten. Heeft verder geen enkel invloed op tearout of iets dergelijks. En ook als het spouwmes hoger uitsteekt dan het blad zou dit geen probleem moeten zijn. (tenzij je verdekte snedes wilt maken). Als het spouwmes maar niet dikker is dan je zaagblad, maar ja dat geldt ook voor het zagen zonder sled. Het werkt overigens echt perfect. Er zijn veel filmpjes over te vinden op youtube etc, dus informatie moet geen probleem zijn. Deze is erg nuttig als het om info en afstellen gaat https://youtu.be/UbG-n--LFgQ

Hier wat foto's van mijn zaagslede. http://www.woodworking.nl/showthread.php?10751-zaagslede-cross-cut-sled
 
Laatst bewerkt:

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Gewoon de zaag wat lager zetten is mijn oplossing bij de Hammer. Maar daar zit het spouwmes op de zaagunit. Als dat bij de Bosch niet het geval is inderdaad wat van de bovenkant afslijpen. Welk artikel uit FWW lees je dan? In de meeste gevallen maak je de crosscutsled in een geheel en zaag je dan met het te gebruiken blad er doorheen.

Fons

Dat is ook hoe ik eerder een cross-cut sled heb gemaakt. Dit artikel van FWW adviseert echter om het in twee delen te doen: http://www.finewoodworking.com/how-to/article/foolproof-crosscut-sleds.aspx

Achteraf gezien zou ik het nooit meer zo hebben gedaan. Veel te veel gedoe. Het was veel gemakkelijker geweest om het uit een geheel te maken.
Overigens werkt het nu wel goed (na wat afstelwerk).
 
A

Athanor

Guest
Ik begrijp uit het artikel dat hij dat doet om de geleidelatten die in de groeven van het zaagtafelblad lopen zonder speling te laten lopen. Hij trekt dan met een lijmtang de twee helften met elk een geleidelatje lichtjes naar elkaar toe tijdens het lijmen van de achterste geleider.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.