Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20
  1. #1
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    1.148

    Vloer en plafond werkplaats isoleren

    Ok, binnenkort aan de slag in m'n nieuwe schuurtje.. Als we de sleutel een keer krijgen, dat gaat hopelijk volgende week gebeuren als de verkopers hun zaakjes eindelijk op orde hebben.

    De bedoeling is om een geconditioneerde ruimte te creeëren voor m'n gitaarbouw. Het is niet zo heel groot, dus heel veel energie zal het niet kosten, maar het heeft geen zin om de vliering ook geconditioneerd te krijgen, daar staat alleen meuk..

    De schuur is geïsoleerd aan de buitenkant. Er zit een vliering in met een open luik en steile trap. Op de vliering ligt 18mm underlayment.

    Het plan: De betonnen vloer isoleren, een luik met vlizotrap aanbrengen en het plafond isoleren. Op de vliering ventilatie aanbrengen.

    Ik dacht de vloer te isoleren met een houten raamwerk, glaswol en daarbovenop een houten vloer. Het plafond eigenlijk hetzelfde, maar dan als plafond weer underlayment. De plafondbalken kan ik gebruiken als raamwerk

    Heb ik folie nodig? waar dan ook? De vloer lijkt me niet vanwege het beton..
    Of hebben jullie tips hoe dit anders aan te pakken?
    Laatst gewijzigd door Rizz; 05-07-15 om 09:38.

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    386
    Folie is om het vocht tegen te houden , zou het wel op je vloer gebruiken . Beton kan vocht door geven .

    Veel succes er mee , Willem

  3. #3
    Onder de vloer iets anders dan glaswol. pir, xps of iets dergelijks. Zover ik weet verliest glaswol zijn isolatiewaarde als het vochtig wordt (vandaar ook de damp open/remmende folies). er bestaan drukvaste isolatieplaten welke vochtig mogen worden en je vloer veert dan gelijk een stuk minder. Misschien dat er een isolatie expert op het forum is?

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    1.148
    Was via een andere site al uitgekomen op EPS voor de vloer.. werkt ook goed, is niet al te duur en is het 1 na beste, volgens die site dan..

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Locatie
    Regio Haaglanden
    Berichten
    488
    Zie deze site: http://www.budgetisolatie.nl/ . Heb met PIR mijn hele huis geisoleerd prijs valt mee, alleen de transport kosten zijn flink.

  6. #6
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Locatie
    Ouderkerk aan den IJssel
    Berichten
    1.297
    Op mijn schip heb ik de vloer zwevend aangebracht. Een houten raamwerk van 2x3tjes. Die heb ik met een 1/4 of 1/3 keep in een raster van 610x610mm gelegd. Een halfhoutverbinding, maar minder diep inzagen om de langsbalken hoger te laten liggen. De ruimte tussen de hoogliggende balken is opgevuld met die blauwe isolatieplaten, floormate meen ik. De kieren tussen schuimplaten en hout dichtgespoten met een PUR-pistool, dat laat erg goed fijndoseren. Aan de onderzijde heb ik ieder kruispunt op twee hardhouten keggen liggen, waarmee ik de in het schip aanwezige hoogteverschillen van de ondergrond kon rechttrekken. Over het framework heb ik 18mm underlayment geschroefd. De keggen kocht ik per zak bij houthandel Alblas in Waddinxveen, tegenwoordig op het nieuwe industrieterrein op de grens van Moordrecht en Waddinxveen.

    [Offtopic]
    Toen ik dat kocht zat Alblas nog aan de Zuidkade langs Gouwe, en kon ik al het hout in 1 pakket met een heftruck aan boord laten zetten. Dat scheelde een gesleep!
    [/Offtopic]

  7. #7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    1.148
    Tot zover bedankt!

    Kan het niet zo goed vinden, maar kan ik een houten vloer direct op EPS- of PIR-platen leggen? Of toch liever een raamwerk? Ook gezien mogelijk gewicht wat er op komt te staan?

  8. #8
    Ik zou op het beton een waterkerende folie leggen tegen optrekkend vocht. Vervolgens kun je metvdrukvaste PS een isolatielaag maken en daar dan latten overheen vanafdoende dikte/breedte om je vloerafwerking op vast te schroeven. Moet je wel een vlakke vloer als basis hebben, anders kun je beter met een raster werken zodat je met wiggen na kunt stellen.
    Plafond kun je isoleren met minerale wol, dampremmer aan de warme zijde en dan de afwerking.

  9. #9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759
    Is het noodzakelijk de vloer te isoleren? Dat lijkt me de allerlaatste stap te zijn met het geringste effect, plafond, muren en ramen/deuren spelen toch de grootste rol in het verlies van calorieën.
    Ik heb zelfs de indruk dat ik dankzij mijn blote betonnen vloer in de werkplaats een soort natuurlijke temperatuurregulering heb. Wanneer het extreem warm is zoals momenteel, dan blijft het binnen een dag of 4 koel totdat het beton uiteindelijk ook opwarmt. En dan is het onhoudbaar warm. Was mijn vloer geïsoleerd zoals in moderne huizen dan was het vanaf dag 1 snikheet binnen.
    In mijn nieuwe werkplaats ga ik massief parket leggen over de beton op een regelwerk, ik vrees dat ik daardoor dit effect ga verliezen. Hierdoor ga ik in de zomer de lucht met een warmtepomp moeten koelen om door te kunnen werken. Afgelopen week was het overdag tussen 35 en tot 38 graden in mijn hangar, om dood te vallen.

  10. #10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    1.148
    Dat is een hele goede!

    Hitte is 1 ding, kou is het andere. Als het ff kan, hou ik de temperatuur zoveel mogelijk rond de 20 celsius. Dat betekent koelen in de zomer en verwarmen in de winter, ws. electrisch. Luchtvochtigheid zo rond de 45%. Het is maar 16m2 en rond de 40m3, tenminste, als ik het plafond goed dicht krijg. Ik ben zo bang dat ik het niet goed verwarmd krijg met een betonnen vloer zonder isolatie.

    Natuurlijk liever niet, omdat ik niet een heel groot budget heb, maar wil het wel goed doen en als dat betekent ook de vloer doen, dan moet dat gewoon gebeuren. M'n gitaarbouwhout ligt al bijna 3 jaar in een redelijk geconditioneerde ruimte en is nu zeer stabiel, dat wil ik ook graag zo houden.

    Mijn hok nu is even groot, maar is een berging in een flat, koel in de zomer en warm in de winter, omdat alle verwarmingspijpen door de berging heenlopen. Een zeer luxepositie. De temperatuur schommelt ergens tussen de 18 en 22 graden, prima voor mij en m'n doeleinden. RV is ook zeer goed te handhaven, er hoeft zelden vocht bij, alleen af. Met m'n kleine luchtontvochtiger gaat dat prima.

    Ander ding is dat de schuur relatief nieuw is, staat op buispalen. Ik betwijfel of de vloer onder het beton geïsoleerd is. De vloer is vlak, voor zover ik dat nu kan bepalen. Anders egaliseer ik 'm wel. Beton en mortels weet ik wel het e.e.a. vanaf, dus een zvb'tje met een hoge vloei voor sterkte is ook geen probleem, al is het wel prijzig.
    Laatst gewijzigd door Rizz; 05-07-15 om 16:16.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top