Aanschaf zaagtafel voor hobbyist

Janneman1987

Nieuw lid
4 jul 2015
8
0
Goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar lees al geruime tijd jullie artikelen allemaal. Ik heb momenteel zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en niet echt iets specifieks voor mij bij zit.
Ik ben een pure hobbyist en zaag regelmatig wel wat stukken hout voor een tuinbank, tafelblad en wat kleinere dingen. Nu wil ik toch graag een zaagtafel, omdat het het werk veel makkelijker voor mij maakt. Ik zoek een machine die een goede langsgeleider heeft, want ik heb wel regelmatig gezien dat bij een langsgeleider die niet aan twee kanten gefixeerd kan worden het toch altijd verschuift.

Nu heb ik een budget van 300 euro ongeveer, maar ik heb zoveel tweedehands als nieuw gezien dat ik het zelf niet meer weet.

Wat ik graag wil is het volgende:

- Goede langs geleider
- Krachtig genoeg om eiken van 4 cm door te zagen
- mobiel omdat mijn schuur niet zo groot is moet ik buiten zagen.

Ik heb een aantal machines gezien:

- Bosch PTS 10
- Ryobi
- Einhell

Dit zijn de budget merken, maar misschien kan iemand mij meer advise hier over geven?

Ik zou het erg op prijs stellen namelijk.

Alvast bedankt en wacht jullie reactie af.
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
Een aantal weken/maanden geleden had ik het zelfde dilema!

Veel nieuwe machines in die prijsrange voldoen volgens mij niet 1-2-3 aan jouw gestelde eisen.

Uiteindelijk heb ik toen besloten om een een machine tweedehands te kopen, en kwam ik een combinatiemachine tegen, waar ik nog wel wat werk aan had (zoals andere motor, v-snaartje etc etc). Maar was dan ook voor een 3de van jouw prijs indicatie geslaagd. (inclusief andere motor, v-snaartje etc) iets meer dan 100 euro.
Ik heb er nu een sterke 3 pk motor op 400volt eronder zitten (krachtstroom).

Het leuke is dat deze machine ook een vlak-diktebank heeft. waardoor ik door het wisselen van het v-snaartje kan zagen of schaven!
En deze week heb ik met het mooie weer veel oud hout een nieuw leven ingeblazen. Voorheen had ik een 'prut' tafelcircelzaagje van de prijs range 200 euro (nieuw), wat een verschil met deze machine. Deze zaagt recht, schaaft en gaat met het grootste gemak door dikke balken.

Omdat het een combinatiemachine is, heeft het als voordeel dat hij compact is, en ook ik til hem mijn schuur uit om te zagen.
Nadeel van een combinatie machine is, dat als je wilt wisselen van gebruikt (zaag/vlak-dikte) je het v-snaartje moet verstellen. Maar daar kan ik voorlopig heel goed mee leven.

Nu nog een metaaldetector voor het detecteren van oude spijkers in het hout :)

Overigens is het ook heel goed mogelijk om een goedkopere zaag te voorzien van een betere geleiding, maar ook hier geldt dat je dan de zaagtafel iets moet modificeren. Veel Amerikaanse filmpjes zijn bij youtube te vinden. Dat is ook nog een redelijke betaalbare optie voor een 'slechte' zaaggeleiding.

Veel succes!
 

Janneman1987

Nieuw lid
4 jul 2015
8
0
Hoi Temmink,

Bedankt voor je informatie. Ik heb alleen helaas geen krachtstroom en ik ben wel beetje handig maar ik zou niet weten waar ik alles moet zoeken. Ik zou ook heel graag zo'n machientje als jij willen hebben, maar nogmaals ik weet niet waar ik moet zoeken en als ik dan inderdaad voor 100 euro klaar ben dan zou dat helemaal top zijn. Het ombouwen dat lukt wel hoor alleen ik moet weten waar ik het moet kopen. Kun jij me hier mee helpen eventueel waar ik het kan vinden? Wat heb jij betaald voor de combinatiemachine als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen?

Ik heb inderdaad zitten denken om een betere zaaggeleiding aan te schaffen en gewoon een leuke zaagtafel, maar nu jij aangaf dat je ook een vlak- diktebank erbij hebt voor dat geld lijkt mij dat ook wel wat.

Ik hoop dat je me wat advies kan geven en alvast hartelijk bedankt voor je voorgaande bericht.
 

Janneman1987

Nieuw lid
4 jul 2015
8
0
Beste Wim Kluck,

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Heeft u een link waar ik hem kan bekijken?

Excuses ik heb hem al gevonden. Hij ligt wel iets boven mijn budget en ben bang dat de prijs gauw op loopt met deze animo.

Hoop dat O'peaty gauw reageert want ik kom er niet achter hoe ik een prive bericht moet sturen.
 
Laatst bewerkt:

Janneman1987

Nieuw lid
4 jul 2015
8
0

Janneman1987

Nieuw lid
4 jul 2015
8
0
Beste PBT,

Heeft u toevallig foto's van dit apparaat en kunt u mij uw ervaring hierover vertellen? Is het apparaat nog in goede staat?
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
Janneman1987,

Ik denk dat je al een heel eind bent. De mijne heb ik ook via marktplaats gevonden. Al moet ik zeggen dat ik daar wel een tijdje mee bezig ben geweest voordat ik een betaalbare had gevonden.
Omdat je weet wat jouw budget is, is het belangrijk om daar niet te veel van af te wijken (naar beneden mag altijd, naar boven als het echt niet anders kan ;-)

Als je hier de tijd voor neemt, lukt het zeker om een goede machine voor dat geldt te krijgen.
De 1ste link van de rob a machine is denk ik al een stap in de goede richting, als je op zoek bent naar een combinatie machine en niet teveel ruimte hebt.
de 2de link is volgens mij wel een redelijke goede zaagmachine.
Persoonlijk zou de 3de niets voor mij zijn, te klein en te licht.

Nadeel van de 1ste is wel de kleine zaagtafel, maar dat is dus eventueel op te lossen met een zaagslede, welke je eventueel zelf kunt maken van hout, of aluminium.
 

PBT

Actieve deelnemer
Deze staat op het marktplein. Een prima zaag om mee te beginnen. Ik heb er zelf 3 jaar bedrijfsmatig gebruik van gemaakt. Voornamelijk steigerhout en een enkele keer wat dikkere vuren balken en meranti, soms wat eiken.
 

Janneman1987

Nieuw lid
4 jul 2015
8
0
Beste PBT,

Heeft u misschien een link voor me? want er staat zoveel te koop daar dat ik niet weet welke van u is.

Excuses marktplein dacht marktplaats dat gebeurt er als je niet goed leest:p haha... gevonden hoor.

Mooie machine inderdaad en mooi compact. Hoe fixeer je de langsgeleider? Ik heb namelijk slechte ervaringen met langsgeleiders die je maar aan een kant kan fixeren.
 
Laatst bewerkt:

Janneman1987

Nieuw lid
4 jul 2015
8
0
Hoi Temmink,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik zoek eigenlijk geen combimachine nog, maar het zou wel een aanvulling zijn voor wat ik wil. Ik heb zelf wel een losse bovenfrees etc, maar het zou zo mooi zijn om een vlak-diktemachine, frees en zaagmachine in een te hebben. Ik heb even gegoogled, maar ik kon niet echt iets vinden over het merk roba vandaar dat ik het even vroeg. Scheppach blijkt wel een redelijk goed merk te zijn, maar dit is dan geen combimachine.

Ik ga nog maar even googlen opzoek naar een leuke combimachine, maar toch vermoed ik dat dat allemaal ver boven mijn budget ligt inderdaad. Toch bedankt voor je advies en informatie en als je nog een leuk machientje voor me weet dan hoor ik het graag. Ga nu even zoeken naar de machine die PBT aanbied op internet.
 

PBT

Actieve deelnemer
Beste PBT,

Heeft u misschien een link voor me? want er staat zoveel te koop daar dat ik niet weet welke van u is.

Excuses marktplein dacht marktplaats dat gebeurt er als je niet goed leest:p haha... gevonden hoor.

Mooie machine inderdaad en mooi compact. Hoe fixeer je de langsgeleider? Ik heb namelijk slechte ervaringen met langsgeleiders die je maar aan een kant kan fixeren.

Deze wordt aan de vooorzijde geklemd op een alu profiel. Op zich een best stabiele geleider, maar niet te vergelijken met de geleider van bv een zware stationaire machine. Ik heb er in 3 jaar 1 keer gehad dat hij wegliep, dit kwam doordat ik hem niet goed had vastgezet. Het fijne aan deze zaag vind ik de opklapbare verlengtafel (ideaal voor langere stukken) en de toch wel krachtige motor. Met een goed zaagblad (zit een pas geslepen blad van rvs tools op) zaag je moeiteloos door de meeste houtsoorten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.