Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Aanschaf zaagtafel voor hobbyist

Goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar lees al geruime tijd jullie artikelen allemaal. Ik heb momenteel zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en niet echt iets specifieks voor mij bij zit.
    Ik ben een pure hobbyist en zaag regelmatig wel wat stukken hout voor een tuinbank, tafelblad en wat kleinere dingen. Nu wil ik toch graag een zaagtafel, omdat het het werk veel makkelijker voor mij maakt. Ik zoek een machine die een goede langsgeleider heeft, want ik heb wel regelmatig gezien dat bij een langsgeleider die niet aan twee kanten gefixeerd kan worden het toch altijd verschuift.

Nu heb ik een budget van 300 euro ongeveer, maar ik heb zoveel tweedehands als nieuw gezien dat ik het zelf niet meer weet.

Wat ik graag wil is het volgende:

- Goede langs geleider
    - Krachtig genoeg om eiken van 4 cm door te zagen
    - mobiel omdat mijn schuur niet zo groot is moet ik buiten zagen.

Ik heb een aantal machines gezien:

- Bosch PTS 10
    - Ryobi
    - Einhell

Dit zijn de budget merken, maar misschien kan iemand mij meer advise hier over geven?

Ik zou het erg op prijs stellen namelijk.

Alvast bedankt en wacht jullie reactie af.

Een aantal weken/maanden geleden had ik het zelfde dilema!

Veel nieuwe machines in die prijsrange voldoen volgens mij niet 1-2-3 aan jouw gestelde eisen.

Uiteindelijk heb ik toen besloten om een een machine tweedehands te kopen, en kwam ik een combinatiemachine tegen, waar ik nog wel wat werk aan had (zoals andere motor, v-snaartje etc etc). Maar was dan ook voor een 3de van jouw prijs indicatie geslaagd. (inclusief andere motor, v-snaartje etc) iets meer dan 100 euro.
    Ik heb er nu een sterke 3 pk motor op 400volt eronder zitten (krachtstroom).

Het leuke is dat deze machine ook een vlak-diktebank heeft. waardoor ik door het wisselen van het v-snaartje kan zagen of schaven!
    En deze week heb ik met het mooie weer veel oud hout een nieuw leven ingeblazen. Voorheen had ik een 'prut' tafelcircelzaagje van de prijs range 200 euro (nieuw), wat een verschil met deze machine. Deze zaagt recht, schaaft en gaat met het grootste gemak door dikke balken.

Omdat het een combinatiemachine is, heeft het als voordeel dat hij compact is, en ook ik til hem mijn schuur uit om te zagen.
    Nadeel van een combinatie machine is, dat als je wilt wisselen van gebruikt (zaag/vlak-dikte) je het v-snaartje moet verstellen. Maar daar kan ik voorlopig heel goed mee leven.

Nu nog een metaaldetector voor het detecteren van oude spijkers in het hout :-)

Overigens is het ook heel goed mogelijk om een goedkopere zaag te voorzien van een betere geleiding, maar ook hier geldt dat je dan de zaagtafel iets moet modificeren. Veel Amerikaanse filmpjes zijn bij youtube te vinden. Dat is ook nog een redelijke betaalbare optie voor een 'slechte' zaaggeleiding.

Veel succes!

Hoi Temmink,

Bedankt voor je informatie. Ik heb alleen helaas geen krachtstroom en ik ben wel beetje handig maar ik zou niet weten waar ik alles moet zoeken. Ik zou ook heel graag zo'n machientje als jij willen hebben, maar nogmaals ik weet niet waar ik moet zoeken en als ik dan inderdaad voor 100 euro klaar ben dan zou dat helemaal top zijn. Het ombouwen dat lukt wel hoor alleen ik moet weten waar ik het moet kopen. Kun jij me hier mee helpen eventueel waar ik het kan vinden? Wat heb jij betaald voor de combinatiemachine als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen?

Ik heb inderdaad zitten denken om een betere zaaggeleiding aan te schaffen en gewoon een leuke zaagtafel, maar nu jij aangaf dat je ook een vlak- diktebank erbij hebt voor dat geld lijkt mij dat ook wel wat.

Ik hoop dat je me wat advies kan geven en alvast hartelijk bedankt voor je voorgaande bericht.

Er staat op het forum een inca combinatie te koop van o'peaty. inca major een oudje maar een toppertje.

Beste Wim Kluck,

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Heeft u een link waar ik hem kan bekijken?

Excuses ik heb hem al gevonden. Hij ligt wel iets boven mijn budget en ben bang dat de prijs gauw op loopt met deze animo.

Hoop dat O'peaty gauw reageert want ik kom er niet achter hoe ik een prive bericht moet sturen.
    Laatst gewijzigd door Janneman1987; 04-07-15 om 18:48.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Klik op zijn naam aan de rechterkant van een bericht wat hij gestuurd heeft. Dan krijg je een menu'tje en kan je kiezen voor Privebericht.

Hoi Houtenklaas,

Hartelijk bedankt het is gelukt. Ik liep me rot te zoeken hoe het nou moest.

Kan iemand mij vertellen wat jullie hier van vinden:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...iemachine.html

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...reviousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...ch-pts-10.html

Hier heb ik contact mee ondertussen, maar weet niet of dit goede machines zijn.

Ik heb nog een elektra beckum tkhs 315 in de aanbieding

Beste PBT,

Heeft u toevallig foto's van dit apparaat en kunt u mij uw ervaring hierover vertellen? Is het apparaat nog in goede staat?

Janneman1987,

Ik denk dat je al een heel eind bent. De mijne heb ik ook via marktplaats gevonden. Al moet ik zeggen dat ik daar wel een tijdje mee bezig ben geweest voordat ik een betaalbare had gevonden.
    Omdat je weet wat jouw budget is, is het belangrijk om daar niet te veel van af te wijken (naar beneden mag altijd, naar boven als het echt niet anders kan ;-)

Als je hier de tijd voor neemt, lukt het zeker om een goede machine voor dat geldt te krijgen.
    De 1ste link van de rob a machine is denk ik al een stap in de goede richting, als je op zoek bent naar een combinatie machine en niet teveel ruimte hebt.
    de 2de link is volgens mij wel een redelijke goede zaagmachine.
    Persoonlijk zou de 3de niets voor mij zijn, te klein en te licht.

Nadeel van de 1ste is wel de kleine zaagtafel, maar dat is dus eventueel op te lossen met een zaagslede, welke je eventueel zelf kunt maken van hout, of aluminium.

Forum Rechten