komgrepen geschikt voor massieve kist?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste mensen!

Jullie hulp gevraagd!
De onderstaande kist is m`n eindopdracht van school.(volwassen opleiding HMC, 1 dag in de week)
Jullie hebben vast wel meer "HMC" kisten langs zien komen.
Het oorspronkelijke idee is een gereedschapkist, maar ik vind het te mooi geworden haha.
kist bijna af.jpg
Hij is bijna af! Nog goed schuren en in de olie zetten. Oeh daar heb ik zin in! Dat maakt het echt af!
Er moeten ook nog grepen om te tillen op, nog een slotplaatje en een greepje om de la uit te schuiven.
Liefst alles uit nieuw messing. Omdat de scharnieren, slot en ketting ook messing zijn.
Antiek messing vind ik een beetje nep.. Wellicht wordt het een kist die lang in de familie blijft.. Dan zal de kist vanzelf antiek worden. Kun je antiek messing ook oppoetsen?
kistgreep.jpg
Is zo'n komgreep geschikt om zo`n zware massieve kist te tillen?



Van Mechelen heeft veel van dit soort beslag.
http://www.mibv.nl/
Hebben nog tips voor winkels?
 
Laatst bewerkt:

A.N

Actieve deelnemer
Dit model komgreep is van gestanst messing als ik het zo bekijk, schroefje te vast draaien en het blik krult om waardoor je snijkanten kunt krijgen wat vooral bij het schoonmaken hinderlijk kan zijn.
Als je een komgreep wilt gebruiken kun je beter voor massief gegoten gaan, gebruik ik zelf ook altijd alleen nooit bij kisten als handgreep aan de zijkant

Voor kisten gebruik ik kistgrepen, de bevestiging van die grepen gaat dan door de zijkanten en wordt aan de binnenkant vastgezet, goedkopere versie met splitpennen en de iets duurdere met schroefdraad en moer.
Op die manier kun je bijna elke kist qua gewicht gewoon aan de zijkanten opbeuren zonder bang te moeten zijn dat het beslag er af knalt.

Staan ook wel bij van Megchelen op de site, waarschijnlijk kom je ook nog wel andere tegen als je gaat Googlen
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Vind het een waanzinnig mooie kist, zou niet voor de getoonde komgrepen gaan, zien er wat "goedkoop" uit? Ook zou ik rekening houden met het gewicht, het moet ook nog een beetje prettig in de hand liggen, heb je nog een houten handvat overwogen?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Bedankt MarcelG!

Ik was inderdaad ook bezig om zelf houten grepen te maken. Maar messing vind ik wat sjieker..
Ben nog niet hele mooie houten grepen tegengekomen.
Happy-Bungalow-cabinet-hardware-cherry-walnut-PULL-5-alt001-574.JPG
Deze vond ik wel mooi.. maar niet erg praktisch.
Een greepje die ook wegdraait als je hem niet gebruikt lijkt me erg handig..

https://webshop.weijntjes.nl/nl/interieur/meubelgrepen/messing-gelakt/kistgreep-messing-75mm/004001/
Zoiets is ook mooi. Dit heet ook echt kistgreep..
Ik denk dat ladetrekkers altijd te zwak zullen zijn? Omdat het daar niet voor bedoelt is?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bedankt MarcelG!

Ik was inderdaad ook bezig om zelf houten grepen te maken. Maar messing vind ik wat sjieker..
Ben nog niet hele mooie houten grepen tegengekomen.
Bekijk bijlage 32731
Deze vond ik wel mooi.. maar niet erg praktisch.
Een greepje die ook wegdraait als je hem niet gebruikt lijkt me erg handig..

https://webshop.weijntjes.nl/nl/interieur/meubelgrepen/messing-gelakt/kistgreep-messing-75mm/004001/
Zoiets is ook mooi. Dit heet ook echt kistgreep..
Ik denk dat ladetrekkers altijd te zwak zullen zijn? Omdat het daar niet voor bedoelt is?
Ik heb dit linkje alleen even opgezocht als model. Ik heb dit soort kistgrepen verkocht.
Echte kistgrepen. Alleen bestaat mijn leverancier niet meer. Even zoeken wie het nu wel heeft. Je kunt ook kijken naar bepaalde modellen luikringen.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
IMG_20150703_161525.jpg
Hier zie je iets beter de zijkant
IMG_20150529_160307.jpg
Beter zicht op de zijkant.. volgens mij is dit nog zonder scharnieren..
IMG_20150626_122131.jpg
Mn eerste zwaluwstaarten.. mij hoor je niet klagen.


Omdat hij nog niet helemaal af is nog geen tijd genomen om kwaliteits foto`s te maken.
Als de kist klaar is zal ik de foto`s posten in algemene werkstukken.
De kist staat trouwens op school in de eindejaars expo, deze is Dinsdag en woendsag van 13:00 tot 17:00 bij HMC Rotterdam. Weest allen welkom!
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooi stukje werk. Ben benieuwd hoe het er na een oliebeurt uitziet.

Als je de handvatten zelf maakt van hout, dan kun je vast leuk met de verscjollende houtkleuren spelen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ziet er TOP uit!!

By the way nu we het toch over kissies hebben ,en ik laat geen kans onbenut , is
meubelmakerskistje I en/of II niets voor je :p


( nooit geschoten is nooit geraakt )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja een soort forum opgave. Wij werden allen Door rene aangespoord om te beginnen. Ik geloof dat massave zelfs diverse houtpakketen hiervoor had samengesteld. Ook ik was eraan begonnen. Reeds drie kanten af. En zo is het velen die er aan begonnen vergaan. Toch ga ik er weer een keer aan beginnen. Ik denk dat als je als zoekterm meubelmakerskistje II intikt je hem wel vindt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.