Bril.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb mijn metaal-klusmannetje (82 jaar jong) van Aluminium een bril laten maken.
De ring is 30mmdik alu, en 80mm breed.
De maximale diameter die er door kan is 300mm.

P5180192.jpg

Voor de wieltjes heb ik de rollerskate's van mijn kleindochter gedemonteerd. (die waren nauwlijks ooit gebruikt en inmiddels veel te klein)
P5180189.jpg

De strips waar de wieltjes aanzitten is wel ijzer.
P5180191.jpg

Oer-degelijk.
P5180193.jpg
 
Laatst bewerkt:

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Te zien aan de wieltjes zal het geen wc-bril zijn;), dus mijn vraag: wat voor bril is het, waar is het voor?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Dat is een mooi stukje huisvleit! En leuk om te zien dat iemand op die leeftijd nog steeds lol in zijn leven heeft en zulke degelijke werkstukken maakt.

Groeten
Patrick
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Rien de strips waar de wieltjes aan zitten zijn natuurlijk veel te zwak in vergelijking met de ring :rolleyes: :D.

Netjes gemaakt en Ik ben er zeker van dat het je nog lange tijd goed zal dienen, een vraag, hier worden dikwijls de wielen/wieltjes van inline schaatsen gebruikt, omdat die een beetje zachter zijn en minder het hout indrukken, Ik weet natuurlijk niet hoe hard/zacht de rolschaats wieltjes zijn, maar dat kun je in gedachten houden als je wat schade krijgt aan je werkstukken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
In de metaal is een bril deelbaar, zodat je je werkstuk eerst tussen de centers rond kan draaien en daarna de bril kan plaatsen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een Bril dient om objecten te ondersteunen, bv. diepe vazen.

Meer in het bijzonder: het voorkomen van trillingen in lang, dun langshout (en kopshout) draaiwerk. Niet alleen ijlgedraaid, zoals die vazen van Jurriaan, maar ook spindels tussen de centers. Grofstoffelijk alle spindels die meer dan 10 maal zo lang als dik zijn. Bij klein draaiwerk van dergelijke verhouding kun je de spindel vaak nog wel met de hand (auw, heet) ondersteunen, maar als het groter wordt niet meer. De druk van de centers en van de beitel zorgt voor doorbuigen van de spindel, en in combinatie met de rotatie van de bank gaat de spindel ook nog eens resoneren. Je krijgt dan zowel een spindel die niet-centrisch gedraaid is maar ook spiraalvormige groeven. Of erger. Een bril ondersteunt het werkstuk op een willekeurig punt, meestal vlak bij de beitel, zodat de beiteldruk geen buigmoment meer uit kan oefenen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Wellicht nuttig om te weten, als dit niet al bekend was: De hardheid van de wielen van inlineskates/skateboard worden weergegeven in hardheid "A" en loopt ongeveer van 72A tot 105A in oplopende hardheid.. Als het goed is, staat dit ook op de wielen. Nuttig als je andere wielen wilt proberen..
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Te zachte wielen zijn ook niet goed, want de vervorming van de wielen zal warmte opwekken in de wielen zelf en, DAMHIKT, dan ontstaan er bellen in de wielen, waardoor de wielen vervormen en meer warmte opwekken en dan....

De wielen zouden zo afgesteld moeten worden dat de wielen niet vervormen, dat is, ze moeten alleen juist tegen het hout aan gezet worden, en zoals Ik al zei, een beetje zachter ( dat is dus minder hard dan sommige rol schaats wieltjes zijn) en ze komen in verschillende hardheiden zo je kunt kiezen, Ik heb goede resultaten met mijn inlineskate wiels, ook die Ik aan de buitenkant van de grootste schalen gebruik om flexing tegen te gaan.

Zoals hier
bowl steady.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
De wielen zouden zo afgesteld moeten worden dat de wielen niet vervormen, dat is, ze moeten alleen juist tegen het hout aan gezet worden, en zoals Ik al zei, een beetje zachter ( dat is dus minder hard dan sommige rol schaats wieltjes zijn) en ze komen in verschillende hardheiden zo je kunt kiezen, Ik heb goede resultaten met mijn inlineskate wiels, ook die Ik aan de buitenkant van de grootste schalen gebruik om flexing tegen te gaan.

Zoals hier
Bekijk bijlage 32651

Gebruik je hier maar 1 enkel wieltje Leo?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dat is iets waar ik van opsteek Leo. Nog nooit aan gedacht, maar zit met dezelfde vraag als Rien.
Is er maar 1 wiel aan de achterkant tegenover het weg te draaien deel van de schaal?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
OK daar zijn wat vragen, Ik zal proberen wat uit te leggen waarom en wat je nodig hebt, er zijn 3 verschillende systemen dat we gebruiken, namelijk steadies voor Spindels, Holle Vormen zoals vazen en dan nog Bowls.

Met Spindles hoef je maar twee wielen te gebruiken om de spindel te steunen zoals deze foto hier laat zien, maar dikwijls worden drie wielen gebruikt, zoals in de tweede foto en derde foto.

MagSteady.jpg.jpg Oneway spindle steady.jpg steady rest.jpg

Voor een holle vorm worden soms 3 en soms meer wielen gebruikt, omdat we het gewicht moeten steunen en het wegduwen en oplichten van het werkstuk bij de draaibeitel/tool te voorkomen, dus meer dan twee wielen.

Bowl steady 4 legs.jpg 3 wiel steady.jpg

Met een bowl steady worden dikwijls 2 wielen gebruikt, maar ik vind dat een wiel ook kan werken, omdat Ik alleen maar het flexing/verbuigen van de bowl wil voorkomen niet zozeer de wand maar meer de bodem en de bowl gouge duwt alleen maar tegen de schaal op centerhoogte, en dat is waar Ik mijn wiel zet.

Oneway bowl steady.jpgbowl steady.jpg

Met deze schaal die Ik hier aan het draaien ben, had ik last van het verbuigen van de schaal ook de losse einden, maar kon geen steady gebruiken met al de openingen, zo dat is waarom Ik een ring van multiplex heb gebruikt om het steady wiel op te laten lopen, en ja de bowl draait rechtsom, en Nico heeft gelijk met hoe Ik aan het draaien ben, I had a lot of work to get this far, and lots of fun with that one :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.