Oude / gevoelige verflaag beschermen (buiten)

durloo

Nieuw lid
1 jul 2015
2
0
In mijn tuin wil ik graag een oude gebruikte shutter als decoratie neerzetten. Hij zal hier bloot staan aan regen en zon (in de winter zet ik hem wel binnen).
Deze schutter is voorzien van een zeer mooie, verweerde laag verf en wil ik graag zo behouden.

Is er een manier om deze verflaag te beschermen zonder dat de uitstraling aangetast wordt?
Ik heb gedacht aan een doorzichtige lak maar ben bang dat deze te veel gaat 'glimmen'.

Zie onderstaande afbeelding voor een idee van het soort verf/kwaliteit.



shutters.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb voor een eiken tafel gemaakt van wagondelen het behandelt met een twee componenten muurcoating. Dit op aanraden van mijn verfleverancier. Dit product heb ik bij klanten ook gebruikt in de keuken als beschermlaag over latex. Voor het beste resultaat 2 x opbrengen. Je ziet het nagenoeg niet. Is ook een badkamervariant van. Ik heb trouwens nog een restje staan om uit te proberen. Hier de link http://www.wandcoating.nl/20-wandcoating?gclid=CKKrhPuHusYCFWnJtAodHUUDkA
Ze hebben ook de badkamer coating. anders even bellen voor advies.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ikkan me bijna niet voorstellen dat er een beschermlaag bestaat die die uitstraling helemaal niet 'aantast' - een vernislaag (van welke chemische basis dan ook) is een laag over iets anders heen, en dat zie je altijd - al is het wellicht alleen van dichtbij. Het zal er dus altijd anders uitzien dan puur verweerd geverfd hout. In dit geval is behoud van de huidige staat echter belangrijker dan volstrekte authenticiteit (denk ik). Ik zou kijken naar een matte 2 componenten polyurethaancoating (2K PU coatings zijn vrijwel kleurloos) en die bij voorkeur met de verfspuit aanbrengen voor het dunst mogelijke resultaat.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
eens met henkverhaar. 2-K Pu coating. Houd er wel rekening mee dat er altijd vocht achter kan komen en dat daardoor het proces van verweren/ afbladderen verder gaat.
 

durloo

Nieuw lid
1 jul 2015
2
0
Bedankt voor jullie reacties!

Mijn doel is idd bescherming van de 'look', niet om 100% authentiek te zijn. Het is daarom niet erg dat je van dichtbij ziet dat er iets overheen zit, echter veel coatings glimmen als er zon op staat en dat vind ik spijtig.

Hoe lang denken jullie dat die bestaande (aangetaste) verflaag blijft zitten als ik deze niet behandel? Hierbij er vanuit gaan dat deze van mei tot oktober permanent buiten blijft staan en in de winter binnen.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Onbeschermd zal die verflaag in een paar jaar helemaal vergaan zijn. En het hout zelf waarschijnlijk ook. Het belangrijkste proces hier is niet meer zozeer de aantasting van de verf zelf, maar van de hechting van de resterende verflagen aan het hout. Er is geen afgesloten laag meer aanwezig, water en andere invloeden kunnen vrijwel overal tussen de verflaag en het hout dringen, en van 'binnenuit' het hout onder de verflaag aantasten. De verf zal dus heel snel afbladderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.