Perenhouten bord

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Nog een onmogelijk stuk perenhout verwerkt tot een bord.
Diameter is 43cm hoogte is 7 cm.
Nu eerst een paar weken nadrogen en dan in de olie zetten.

Dit was de ruw voorgedraaide blok.
P5150150.jpg

Zoals je kunt zien was het gewicht 10,1 kg na het voordraaien
dit was 10 april 2015, nu nog geen 12 weken later is het gewicht al teruggevallen naar 6,9 kg afgerond.
dat gaat dus best snel.

P5150146.jpg P5150147.jpg

Het model is gedraaid ik heb ditmaal besloten om alle scheuren te vullen met Starbond.
P5160154.jpg P5160156.jpg

Dit is het resultaat
P5170171.jpg P5170166.jpg

Op deze foto zie je heel goed een verkleuring in het hout die vrij rechte lijnen heeft, heeft iemand een idee waar dit vandaan komt?
Ik zit nog te denken om het open gat bovenin met een lederen veter aan elkaar te naaien als het bord behandeld is.
P5170159.jpg P5170165.jpg
 

Bijlagen

  • P5170162.jpg
    P5170162.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 251

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Nog een onmogelijk stuk perenhout verwerkt tot een bord.
Diameter is 43cm hoogte is 7 cm.
Nu eerst een paar weken nadrogen en dan in de olie zetten.

Dit was de ruw voorgedraaide blok.
Bekijk bijlage 32557

Zoals je kunt zien was het gewicht 10,1 kg na het voordraaien
dit was 10 april 2015, nu nog geen 12 weken later is het gewicht al teruggevallen naar 6,9 kg afgerond.
dat gaat dus best snel.

Bekijk bijlage 32555 Bekijk bijlage 32556

Het model is gedraaid ik heb ditmaal besloten om alle scheuren te vullen met Starbond.
Bekijk bijlage 32558 Bekijk bijlage 32559

Dit is het resultaat
Bekijk bijlage 32561 Bekijk bijlage 32562

Op deze foto zie je heel goed een verkleuring in het hout die vrij rechte lijnen heeft, heeft iemand een idee waar dit vandaan komt?
Ik zit nog te denken om het open gat bovenin met een lederen veter aan elkaar te naaien als het bord behandeld is.
Bekijk bijlage 32564 Bekijk bijlage 32563

Ik vind je voorgedraaide vorm te dik Rien, vooral de wand, en het drogen gaat te snel Rien, de combinatie van deze twee is bijna zeker de reden van al de scheuren, volgens mij natuurlijk.

Die lijn in het hout kan van de enting zijn Rien, alhoewel Ik ook wel eens een lijn vind waarvan Ik geen idee heb waarom, maar deze is zo recht dat I wel de enting als de oorzaak vind, en enting is heel normaal toegepast met fruit bomen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Leo, ik heb het hout inderdaad ruim dik voorgedraaid omdat ik wist dat het hout tijdens het drogen veel kan vervormen.
Het drogen is wel op dezelfde manier gegaan zoals ik het altijd doe, (in papieren zakken).
Dat van een entstuk zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn want het stuk hout komt uit de overgang van de stam naar 3 hele dikke zijtakken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaal Rien. Ik raak niet meer aan mijn draaibank doordat ik wat bezig ben bij mijn oudste dochter aan wat verbouwingen.
Het jeukt om wat weer draaiwerk te doen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooie schaal Rien. Ik raak niet meer aan mijn draaibank doordat ik wat bezig ben bij mijn oudste dochter aan wat verbouwingen.
Het jeukt om wat weer draaiwerk te doen.
De kinderen zijn belangrijker Didier, bij ons heeft de jongste zoon ook weer een ander huis gekocht.
Hij krijgt de sleutel gelukkig pas op 15 december.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Rien,

Bedankt voor het delen van je foto van deze mooie schaal.
Voor mij heel leerzaam... zeker wbt die deling van het enten.... nog nooit gezien... maar nu wel :cool:

Hoe ga jij te werk voor het schuren van deze schaal omdat er zo'n groot stuk uit is ?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hoi Rien,

Bedankt voor het delen van je foto van deze mooie schaal.
Voor mij heel leerzaam... zeker wbt die deling van het enten.... nog nooit gezien... maar nu wel :cool:

Hoe ga jij te werk voor het schuren van deze schaal omdat er zo'n groot stuk uit is ?

Ik heb een Festo RO 90 waarmee ik de schaal nagenoeg helemaal kan schuren tot korrel 400, de plaatsen waar ik niet goed bij kan en de buitenrand worden gewoon ouderwets met de hand geschuurd. Dus zonder hulp van de draaibank. Inmiddels zitten de eerst 2 lagen (kramer) olie erop en heb ik gaatjes geboord bij de grote opening t.b.v. de lederen veter waarmee ik opties de (wond) aan elkaar ga breien. Foto volgt als ik zover ben.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ziet er erg goed uit Rien
en inderdaad ik had mijn voorgedraaide schalen uit perenhout
dikker moeten laten ik had ze maar op wanddikte 10% diameter schaal gedaan
en bij de kleinere schaaltjes krijg ik de vervorming er niet uit lol
Rien maakt die starbond het gat mooie dicht zonder vlekken ?
Of gebruik je het ter versteviging ?
Mvg tom
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ziet er erg goed uit Rien
en inderdaad ik had mijn voorgedraaide schalen uit perenhout
dikker moeten laten ik had ze maar op wanddikte 10% diameter schaal gedaan
en bij de kleinere schaaltjes krijg ik de vervorming er niet uit lol
Rien maakt die starbond het gat mooie dicht zonder vlekken ?
Of gebruik je het ter versteviging ?
Mvg tom

De Starbond gebruik ik soms om de scheuren te dichten Tom, ik weet niet of het ook echt helpt om verder scheuren tegen te gaan.
Starbond is verkrijgbaar in verschillende viscositeiten dus voor grotere scheuren gebruik je dik en voor mini scheurtjes dun en dan zitten er nog een paar dikte's tussenin. Van vlekken heb je geen last mits je het gebruikt voordat je gaat schuren.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Zoals ik jullie beloofd heb komen hier de foto's nu het bord af is.

Hier het bord, de gaatjes geboord voor de lederen veter en 3 x behandeld met kramer olie.

P5200194.jpg


P5200197.jpg

De veter een dag in de olijfolie ondergedompeld, daarna goed droog gewreven en ingeregen.
P5200201.jpg


P5200204.jpg

Het eindresultaat waar ik zelf erg blij mee ben.
P5200203.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rien,
Deze handeling wat betreft Starbond is me ontglipt door alle drukte heen, maar ik vind het zeer prachtig.
Het plaatje is nu compleet.
Ikzelf heb dit nog nooit toegepast bij draaiwerk.
Kun je eventueel nog een foto plaatsen van het start en het eindpunt met dat Starbond, Rien?
Het boeit me zeker deze techniek.
Groetjes Didier.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Rien,
Deze handeling wat betreft Starbond is me ontglipt door alle drukte heen, maar ik vind het zeer prachtig.
Het plaatje is nu compleet.
Ikzelf heb dit nog nooit toegepast bij draaiwerk.
Kun je eventueel nog een foto plaatsen van het start en het eindpunt met dat Starbond, Rien?
Het boeit me zeker deze techniek.
Groetjes Didier.

Hallo Didier,
Ik heb niet meer foto's van de Starbond behandeling maar ik werk als volgt.
Eerst draai je je werkstuk zowel binnen als buiten in model maar de laatste snit laat je achterwegen tot na de Starbond-behandeling.
Daarna laat ik de kleine scheurtjes vollopen met een dunne viscositeit, evt 1x herhalen tot er zeker genoeg opzit.
Bij de grotere scheuren plak ik aan een kant Ducktape over de scheur (ik weet nog niet wat de beste tape is) vervolgens laat ik vanaf de andere zijde de scheur vollopen met een dikke viscositeit, even wachten want je zult zien dat het wegzakt daarna opnieuw lijm erover en dit herhaal je tot de scheur (over)vol zit. Je kunt tussendoor wat accelerator erover spuiten om de uitharding te versnellen. Als je denkt dat je er genoeg in hebt zitten ga je nog niet verder met draaien maar eerst de overtollige starbond wegschuren, dit om eventueel nogmaals bij te kunnen vullen als er ergens niet genoeg inzit.
Zorg dat de starbond echt goed is uitgehard anders schuurt het niet goed en lijkt het zelfs wat te smelten.
Als je nu alle scheuren goed gevuld hebt en ongeveer vlak geschuurd dan ga je de laatste snit met de bijtel maken en daarna het eindschuurwerk.
Dit is de manier die ik zelf uitgevogeld heb en ik vind dat het goed werkt, maar het is zeker niet zo dat ik dat bij elk werkstuk doe omdat ik de scheuren soms wel bij mijn werk vind passen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt Didier, ik hoor het wel.
Vr.gr.

Rien
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hallo Didier,
Ik heb niet meer foto's van de Starbond behandeling maar ik werk als volgt.
Eerst draai je je werkstuk zowel binnen als buiten in model maar de laatste snit laat je achterwegen tot na de Starbond-behandeling.
Daarna laat ik de kleine scheurtjes vollopen met een dunne viscositeit, evt 1x herhalen tot er zeker genoeg opzit.
Bij de grotere scheuren plak ik aan een kant Ducktape over de scheur (ik weet nog niet wat de beste tape is) vervolgens laat ik vanaf de andere zijde de scheur vollopen met een dikke viscositeit, even wachten want je zult zien dat het wegzakt daarna opnieuw lijm erover en dit herhaal je tot de scheur (over)vol zit. Je kunt tussendoor wat accelerator erover spuiten om de uitharding te versnellen. Als je denkt dat je er genoeg in hebt zitten ga je nog niet verder met draaien maar eerst de overtollige starbond wegschuren, dit om eventueel nogmaals bij te kunnen vullen als er ergens niet genoeg inzit.
Zorg dat de starbond echt goed is uitgehard anders schuurt het niet goed en lijkt het zelfs wat te smelten.
Als je nu alle scheuren goed gevuld hebt en ongeveer vlak geschuurd dan ga je de laatste snit met de bijtel maken en daarna het eindschuurwerk.
Dit is de manier die ik zelf uitgevogeld heb en ik vind dat het goed werkt, maar het is zeker niet zo dat ik dat bij elk werkstuk doe omdat ik de scheuren soms wel bij mijn werk vind passen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt Didier, ik hoor het wel.
Vr.gr.

Rien

Boeiende uitleg Rien.
Ik heb er wat van opgestoken en hou het zeker in mijn achterhoofd.
Bedankt voor de uitleg.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die leren veter maakt het wel af vind ik, draaiwerken met gaten erin door bast ed vind ik altijd zo kapot ogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.