Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Perenhouten bord

Perenhouten bord

Nog een onmogelijk stuk perenhout verwerkt tot een bord.
    Diameter is 43cm hoogte is 7 cm.
    Nu eerst een paar weken nadrogen en dan in de olie zetten.

Dit was de ruw voorgedraaide blok.
    P5150150.jpg

Zoals je kunt zien was het gewicht 10,1 kg na het voordraaien
    dit was 10 april 2015, nu nog geen 12 weken later is het gewicht al teruggevallen naar 6,9 kg afgerond.
    dat gaat dus best snel.

P5150146.jpg P5150147.jpg

Het model is gedraaid ik heb ditmaal besloten om alle scheuren te vullen met Starbond.
    P5160154.jpg P5160156.jpg

Dit is het resultaat
    P5170171.jpg P5170166.jpg

Op deze foto zie je heel goed een verkleuring in het hout die vrij rechte lijnen heeft, heeft iemand een idee waar dit vandaan komt?
    Ik zit nog te denken om het open gat bovenin met een lederen veter aan elkaar te naaien als het bord behandeld is.
    P5170159.jpg P5170165.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Kei mooi Rien

Das een hele mooie schaal.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rien 1 Bekijk Berichten
    Nog een onmogelijk stuk perenhout verwerkt tot een bord.
    Diameter is 43cm hoogte is 7 cm.
    Nu eerst een paar weken nadrogen en dan in de olie zetten.

Dit was de ruw voorgedraaide blok.
    P5150150.jpg

Zoals je kunt zien was het gewicht 10,1 kg na het voordraaien
    dit was 10 april 2015, nu nog geen 12 weken later is het gewicht al teruggevallen naar 6,9 kg afgerond.
    dat gaat dus best snel.

P5150146.jpg P5150147.jpg

Het model is gedraaid ik heb ditmaal besloten om alle scheuren te vullen met Starbond.
    P5160154.jpg P5160156.jpg

Dit is het resultaat
    P5170171.jpg P5170166.jpg

Op deze foto zie je heel goed een verkleuring in het hout die vrij rechte lijnen heeft, heeft iemand een idee waar dit vandaan komt?
    Ik zit nog te denken om het open gat bovenin met een lederen veter aan elkaar te naaien als het bord behandeld is.
    P5170159.jpg P5170165.jpg
    Ik vind je voorgedraaide vorm te dik Rien, vooral de wand, en het drogen gaat te snel Rien, de combinatie van deze twee is bijna zeker de reden van al de scheuren, volgens mij natuurlijk.

Die lijn in het hout kan van de enting zijn Rien, alhoewel Ik ook wel eens een lijn vind waarvan Ik geen idee heb waarom, maar deze is zo recht dat I wel de enting als de oorzaak vind, en enting is heel normaal toegepast met fruit bomen.

Ik denk dat Leo een punt heeft met dat entstuk. Ik zie het ook vaak bij mijn appel wortel stronken.

Leo, ik heb het hout inderdaad ruim dik voorgedraaid omdat ik wist dat het hout tijdens het drogen veel kan vervormen.
    Het drogen is wel op dezelfde manier gegaan zoals ik het altijd doe, (in papieren zakken).
    Dat van een entstuk zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn want het stuk hout komt uit de overgang van de stam naar 3 hele dikke zijtakken.

Mooie schaal Rien. Ik raak niet meer aan mijn draaibank doordat ik wat bezig ben bij mijn oudste dochter aan wat verbouwingen.
    Het jeukt om wat weer draaiwerk te doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sirjacobsd Bekijk Berichten
    Mooie schaal Rien. Ik raak niet meer aan mijn draaibank doordat ik wat bezig ben bij mijn oudste dochter aan wat verbouwingen.
    Het jeukt om wat weer draaiwerk te doen.
    De kinderen zijn belangrijker Didier, bij ons heeft de jongste zoon ook weer een ander huis gekocht.
    Hij krijgt de sleutel gelukkig pas op 15 december.

Hoi Rien,

Bedankt voor het delen van je foto van deze mooie schaal.
    Voor mij heel leerzaam... zeker wbt die deling van het enten.... nog nooit gezien... maar nu wel

Hoe ga jij te werk voor het schuren van deze schaal omdat er zo'n groot stuk uit is ?
    Groetjes uit Landgraaf

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roestige Spijker Bekijk Berichten
    Hoi Rien,

Bedankt voor het delen van je foto van deze mooie schaal.
    Voor mij heel leerzaam... zeker wbt die deling van het enten.... nog nooit gezien... maar nu wel

Hoe ga jij te werk voor het schuren van deze schaal omdat er zo'n groot stuk uit is ?
    Ik heb een Festo RO 90 waarmee ik de schaal nagenoeg helemaal kan schuren tot korrel 400, de plaatsen waar ik niet goed bij kan en de buitenrand worden gewoon ouderwets met de hand geschuurd. Dus zonder hulp van de draaibank. Inmiddels zitten de eerst 2 lagen (kramer) olie erop en heb ik gaatjes geboord bij de grote opening t.b.v. de lederen veter waarmee ik opties de (wond) aan elkaar ga breien. Foto volgt als ik zover ben.

Forum Rechten