Beginnen met draaien

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het is weer mei dus dat betekend vakantiegeld!
Mede dankzij dit forum en de werkstukken die ik oa op lumberjocks tegen kom begin ik stilaan steeds enthousiaster te worden om mijn geluk met houtdraaien te beproeven.
Nu wil ik niet meteen een kapitaal aan een draaibank gaan uitgeven, en heb ook geen verstand van draaibanken dus vind ik tweedehands een beetje een risico aangezien ik niet weet waar ik op moet letten, bv speling op lagers, aandrijfriem etc.

Nu kwam ik op de site van zowel Baptist en Willy van houtte de woodstar M305 tegen. Volgens mij verkopen beide zaken geen spullen waar ze niet achter staan.
De specs lijken mij als leek wel aardig. Hoogte 152, dus maximale hoogte werkstuk 300mm (?), lengte 406 uit te breidden met 620 mm, 6 snelheden en M33X3.5 mm schroefdraad zou ook een pre zijn ivm opspansystemen(?).
Het gewicht van 40 kilo lijkt mij wat licht, maar een vriend van mij kan eventueel een loodzwaar en oer degelijk onderstel in elkaar lassen.

Zijn er misschien betere alternatieven van rond de 500 euro zoals de Jet 1014L?

Wat heb je verder nog nodig voor eenvoudig draaiwerk zoals eenvoudige schalen.
Zo ie zo beitels, waaruit bestaat een standaard set en waaraan moet een opspansysteem voldoen?

Alvast bedankt

Mvg Con
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik heb op deze site en rekord houtdraaibank tekoop staan met beitels en chuck zo goed als nieuw met en leuk boekwerk over hout draaien er bij
hij staat ook tekoop op marktplaat
mijn prijs is 250 euro vast
vr,gr
hakkelaar
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
als ik nu een draaibank zou moeten kopen in die prijsklassa zou ik voor een Jet gaan. regelbaar toerental is erg prettig. buitelaar heeft ook een leuke kleine draaibank maar dat is geen vergelijk met de Jet.

rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb diverse keren de Woodfast eens goed bekeken en ook vergeleken met de Jets, oa bij Baptist, en mijn persoonlijke mening is dat ik de Woodfast veel meer draaibank vind voor relatief weinig geld. Het verwisselen van de snaren is bij de Woodfast makkelijker, en hij is in verhouding iets groter en zwaarder dan die van Jet.

Heb je het aanbod van Hakkelaar overwogen? Is ook een erg mooi bankje om mee te beginnen, en je hebt er alles goedkoop bij. Ik heb verschillende malen de advertentie bekeken, en het verwondert me eigenlijk dat het nog niet verkocht is.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb net nog naar de advertentie op marktplaats gezocht maar de link is er niet meer. Ook zoeken op record en rekord gaf geen hits. Van google werd ik ook niet veel wijzer.
Zoals ik al aangaf ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe draaibank, maar misschien is dit inderdaad wel een interessant alternatief.
Ik ga Hakkelaar even PM-en.

Groeten
Con
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ Hakkelaar, de aanbieding blijft interessant zeker vanwege de chuck en de beitels, maar ik heb mijn bedenkingen over de constructie van de draaibank zelf. Ik ben van mening dat een draaibank, meer dan andere houtbewerkings machines, zwaar uitgevoerd moet zijn om de nodige trillingen te kunnen opvangen.

Ik zag op de vorige pagina dat am.sneeboer ook interesse had in de woodfast, zie viewtopic.php?f=11&t=1364&st=0&sk=t&sd=a .Ben wel benieuwd of hij deze machine gekocht heeft of niet en waarom.

Dan nog een vraag over beitels. Ik zal beginnen met langs gaan draaien. Een concreet project is het vervangen van de grepen van de deurklinken. Eenvoudig iets taps toelopende cilindrische vorm. Wat voor soort beitels heb je nodig voor eenvoudig langsdraaiwerk?
Zijn de goedkope beginners beitels aan te bevelen of leveren ze frustratie op omdat je ze om de minuut moet slijpen?

Alvast bedankt
Con
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik heb deze bank niet vaak gebruikt omdat het er gewoon niet meer van komt
de beitels zijn zeer goed van kwaliteit
ik zetten deze draaibank vast op mijn werkbank met en paar lijmklemmen en dan draait hij perfekt en trillingsvrij
de machine heeft zelf ook voldoende gewicht alles is van gietijzer gemaakt
je bent altijd welkom om in muiden tekomen kijken
dit is natuurlijk wel en mooie komplete set met chuck en beitels
waar je als je nieuw koop ook al extra uitgaven ann heb
vr,gr
hakkelaar
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Even los van het aanbod van Hakkelaar en de reacties erop, ik vindt wél dat tegenwoordig het erg moeilijk is om iets verkocht te krijgen! Je kunt wel zien dat er crisis is vindt ik, bijna alles blijft veel langer te koop staan dan vroeger. En als je al eens een reactie krijgt, dan is dat meestal van profiteurs die het graag helemaal voor niets willen hebben en er op gokken dat je het kwijt MOET.
Erg irritant dat soort lui. Die bieden bijvoorbeeld voor zo'n draaibankje dat Hakkelaar te koop heeft (ik heb er geen verstand van, bij wijze van spreken dus!) gewoon €50....
Ik heb het zelf van de week een paar keer meegemaakt, o.a. met een paard dat ik te koop heb staan via marktplaats. De profiteursmaffia maakt overuren op marktplaats tegenwoordig lijkt wel!
Hakkelaar, heb jij nog niet van die onzinbiedingen gehad?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de handel is op marktplaats is inderdaad moeilijk maar handel is handel. als ik iets voor weinig kan krijgen kan zal ik dat zeker proberen. ik verkoop ook veel via marktplaats en ik ga ervan uit dat je geen topprijs zal krijgen. voor mij is marktplaats een veredelde rommelmarkt. wat ik persoonlijk jammer vind is dat er veel commercielen tussen staan met hun complete assortiment. "vroeger" waren het vooral particulieren. de contacten die ik echter heb opgedaan via marktplaats zijn over het algemeen leuk.

rick
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo
als ik wat verkoop via marktplaats vermeld ik er altijd bij bieden van af
voor komt en hele hoop nep biedingen
wat dat paard betref houtvlooi ik zoek zelf nog en leuk paardje om op terijden
en kijk dan ook op marktplaats word veel aangeboden mensen vragen allemaal
en goed tehuis zetten er ook vaak bij is belangrijker dan geld
en als ik dan vraag wat ze er voor willen hebben is het altijd de hoofd prijs
wat heb jij tekoop
vr,gr
hakkelaar
 

HoutVlooi

Actieve deelnemer
7 mei 2010
33
0
Tja, wat is de hoofdprijs...... wie zal het zeggen? Een paard als Totilas is miljoenen waard....
De prijs van een paard is altijd een lastige. Ik heb in ieder geval een tuiger te koop. Goudeerlijk en heel goed opgevoed. Professioneel ingereden onder het zadel en voor de koets. Je kunt er dus alle kanten mee op. De prijs zal moeten uitkomen ergens tussen €2500 en €3000 dus dat is zo'n beetje niks vergeleken bij wat er zoal gevraagd wordt. Het is een ruin, wel een grote. Dus niet voor kleine mannetjes.... hahahaha. Maar, zoals ik al zei: goudeerlijk beest, gezond zover ik weet, en geen gekke stalgebreken.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Heren, paarden kopen we op de paardenmarkt.
Dat een topic ontspoort vind ik niet erg, zolang het maar over hout gaat, desnoods over een hobbelpaard. Dit heeft dus helemaal niks meer met het topic, laat staan het onderwerp van dit forum te maken.
Dus graag het handjeklap verder via PM afhandelen.
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
ik geloof persoonlijk dat je niet te druk hoeft te maken als beginner want je steld eisen alsof je een precisie draaier bent,geheel trillings vrij is een leuk streven,maar uiteindelijk een minimale trilling is in mijn ogen het kleinste probleem ,ik werk op een oude metaal draaibank en ik gebruik maar 1 snelheid ,me beitels worden redelijk snel stomp dus een lagere snelheid zou niet verkeerd zijn ,bovendien met schuren en dergelijke is het ook wel handig als de bank wat langzamer draait ivm met wrijving ,verbrand wel vaker me hand maarja beetj eelt niet verkeerd haha ,,ik zou als ik jou was en je bent wel beginnend houtdraaier..op dat aanbod van hakkelaar afgaan ,kijkje nemen zou sowieso niet verkeerd wezen,bovendien nieuw betekend niet altijd beter..vaak zelfs niet. en bovendien als jij een jaar op die bank van hakkelaar heb gedraait en je zou het wat grootser willen aanpakken kan je altijd nog een smak geld neer leggen .good luck met je zoektocht,maar stel niet te hoge eisen,zolang je geen doe het zelf bank heb met opspan boormachine ..zal het altijd wel aardig draaien..vooral omdat je toch nog niks anders gewend bent. Bye.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.