Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Beginnen met draaien

Het is weer mei dus dat betekend vakantiegeld!
    Mede dankzij dit forum en de werkstukken die ik oa op lumberjocks tegen kom begin ik stilaan steeds enthousiaster te worden om mijn geluk met houtdraaien te beproeven.
    Nu wil ik niet meteen een kapitaal aan een draaibank gaan uitgeven, en heb ook geen verstand van draaibanken dus vind ik tweedehands een beetje een risico aangezien ik niet weet waar ik op moet letten, bv speling op lagers, aandrijfriem etc.

Nu kwam ik op de site van zowel Baptist en Willy van houtte de woodstar M305 tegen. Volgens mij verkopen beide zaken geen spullen waar ze niet achter staan.
    De specs lijken mij als leek wel aardig. Hoogte 152, dus maximale hoogte werkstuk 300mm (?), lengte 406 uit te breidden met 620 mm, 6 snelheden en M33X3.5 mm schroefdraad zou ook een pre zijn ivm opspansystemen(?).
    Het gewicht van 40 kilo lijkt mij wat licht, maar een vriend van mij kan eventueel een loodzwaar en oer degelijk onderstel in elkaar lassen.

Zijn er misschien betere alternatieven van rond de 500 euro zoals de Jet 1014L?

Wat heb je verder nog nodig voor eenvoudig draaiwerk zoals eenvoudige schalen.
    Zo ie zo beitels, waaruit bestaat een standaard set en waaraan moet een opspansysteem voldoen?

Alvast bedankt

Mvg Con

Re: Beginnen met draaien

hallo ik heb op deze site en rekord houtdraaibank tekoop staan met beitels en chuck zo goed als nieuw met en leuk boekwerk over hout draaien er bij
    hij staat ook tekoop op marktplaat
    mijn prijs is 250 euro vast
    vr,gr
    hakkelaar

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

als ik nu een draaibank zou moeten kopen in die prijsklassa zou ik voor een Jet gaan. regelbaar toerental is erg prettig. buitelaar heeft ook een leuke kleine draaibank maar dat is geen vergelijk met de Jet.

rick

Ik heb diverse keren de Woodfast eens goed bekeken en ook vergeleken met de Jets, oa bij Baptist, en mijn persoonlijke mening is dat ik de Woodfast veel meer draaibank vind voor relatief weinig geld. Het verwisselen van de snaren is bij de Woodfast makkelijker, en hij is in verhouding iets groter en zwaarder dan die van Jet.

Heb je het aanbod van Hakkelaar overwogen? Is ook een erg mooi bankje om mee te beginnen, en je hebt er alles goedkoop bij. Ik heb verschillende malen de advertentie bekeken, en het verwondert me eigenlijk dat het nog niet verkocht is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik heb net nog naar de advertentie op marktplaats gezocht maar de link is er niet meer. Ook zoeken op record en rekord gaf geen hits. Van google werd ik ook niet veel wijzer.
    Zoals ik al aangaf ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe draaibank, maar misschien is dit inderdaad wel een interessant alternatief.
    Ik ga Hakkelaar even PM-en.

Groeten
    Con

hallo hierbij de link van de advertentie op marktplaats
    http://link.marktplaats.nl/343243465
    het lukt mij niet op deze site foto,s teplaatsen ik weet dat ik je moet verkleinen had daar vroeger ook en programatje voor
    vr,gr
    hakkelaar

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

@ Hakkelaar, de aanbieding blijft interessant zeker vanwege de chuck en de beitels, maar ik heb mijn bedenkingen over de constructie van de draaibank zelf. Ik ben van mening dat een draaibank, meer dan andere houtbewerkings machines, zwaar uitgevoerd moet zijn om de nodige trillingen te kunnen opvangen.

Ik zag op de vorige pagina dat am.sneeboer ook interesse had in de woodfast, zie viewtopic.php?f=11&t=1364&st=0&sk=t&sd=a .Ben wel benieuwd of hij deze machine gekocht heeft of niet en waarom.

Dan nog een vraag over beitels. Ik zal beginnen met langs gaan draaien. Een concreet project is het vervangen van de grepen van de deurklinken. Eenvoudig iets taps toelopende cilindrische vorm. Wat voor soort beitels heb je nodig voor eenvoudig langsdraaiwerk?
    Zijn de goedkope beginners beitels aan te bevelen of leveren ze frustratie op omdat je ze om de minuut moet slijpen?

Alvast bedankt
    Con

hallo ik heb deze bank niet vaak gebruikt omdat het er gewoon niet meer van komt
    de beitels zijn zeer goed van kwaliteit
    ik zetten deze draaibank vast op mijn werkbank met en paar lijmklemmen en dan draait hij perfekt en trillingsvrij
    de machine heeft zelf ook voldoende gewicht alles is van gietijzer gemaakt
    je bent altijd welkom om in muiden tekomen kijken
    dit is natuurlijk wel en mooie komplete set met chuck en beitels
    waar je als je nieuw koop ook al extra uitgaven ann heb
    vr,gr
    hakkelaar

Even los van het aanbod van Hakkelaar en de reacties erop, ik vindt wél dat tegenwoordig het erg moeilijk is om iets verkocht te krijgen! Je kunt wel zien dat er crisis is vindt ik, bijna alles blijft veel langer te koop staan dan vroeger. En als je al eens een reactie krijgt, dan is dat meestal van profiteurs die het graag helemaal voor niets willen hebben en er op gokken dat je het kwijt MOET.
    Erg irritant dat soort lui. Die bieden bijvoorbeeld voor zo'n draaibankje dat Hakkelaar te koop heeft (ik heb er geen verstand van, bij wijze van spreken dus!) gewoon €50....
    Ik heb het zelf van de week een paar keer meegemaakt, o.a. met een paard dat ik te koop heb staan via marktplaats. De profiteursmaffia maakt overuren op marktplaats tegenwoordig lijkt wel!
    Hakkelaar, heb jij nog niet van die onzinbiedingen gehad?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

de handel is op marktplaats is inderdaad moeilijk maar handel is handel. als ik iets voor weinig kan krijgen kan zal ik dat zeker proberen. ik verkoop ook veel via marktplaats en ik ga ervan uit dat je geen topprijs zal krijgen. voor mij is marktplaats een veredelde rommelmarkt. wat ik persoonlijk jammer vind is dat er veel commercielen tussen staan met hun complete assortiment. "vroeger" waren het vooral particulieren. de contacten die ik echter heb opgedaan via marktplaats zijn over het algemeen leuk.

rick

Forum Rechten