Machinaal schuren

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Goedemorgen,
Ik wil jullie graag een vraag voorleggen over machinaal schuren.
Het antwoord heb ik nog niet kunnen vinden op het forum (of ik heb niet goed genoeg gezocht:)).
Ik ben op zoek naar een stationaire schuurmachine, maar omdat mijn ruimte beperkt is liever geen nieuw apparaat.
Na wat zoeken ben ik op twee mogelijke opties gestuit:
1. Schuurrollen voor in de kolomboor (https://www.baptist.nl/houtbewerker...aal-schuren/set-4-schuurrollen-in-houten-kist)
2. Een schuurinstallatie voor op mijn lintzaag (Hammer N3800) (http://nl.feldershop.com/be/Schuureenheid/Accessoires/Schuurinrichting-voor-lintzagen-oxid.html)

De eerste optie is goedkoop en ik heb op dit forum een aantal mensen gezien die hier zeer tevreden over waren.
De tweede optie is een stuk duurder, maar werkt misschien beter??

Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met zo'n schuurinrichting voor de lintzaag (specifiek de Hammer/Felder)?
Een tweede vraag: Zie ik nog andere reële opties over het hoofd?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Vriendelijke groet,

Hans
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
optie 1 is erg gemakkelijk en praktisch. Ik zou dit zelf echter nooit doen. De lagers in een kolomboor zijn gemaakt om druk in het verlengde van de as op te vangen, niet om axiale krachten op te vangen. Het lijkt mij dan ook dat er na verloop van tijd speling in de boorkop op zal treden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dit was echter mijn overweging om niet voor optie 1 te kiezen.

succes met de zoektocht.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik gebruik optie 1 al jaren tot volle tevredenheid en m'n boorkolom geeft geen krimp.
Als je geen 8 uur per dag doet schuren en niet met 25kg staat te drukken (gaat trouwens niet) zal de machine er geen weet van hebben.
Goed schuurpapier doet wonderen.
ik zeg doen..

Peter
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Rik en Peter,
Dank voor jullie antwoord.
Ik denk dat jullie beiden een punt hebben.
Aangezien ik hobbyist ben en dus mijn apparatuur niet zwaar belast denk ik dat de kop van mijn kolomboor niet heel erg te leiden zal hebben onder de axiale belasting.

Toch ben ik nog steeds benieuwd of iemand ervaring heeft met een schuurinstallatie voor een lintzaag.
Mocht dat zo zijn dan hoor ik dat heel graag.

Hans
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
@hans, ik heb schuurstrookjes voor mijn Hegner figuurzaag, is natuurlijk niet te vergelijken met zo'n grote lintzaag, maar voor platte vlakken is dit ok.
Doch voor het betere 'bochtenwerk' lijkt me dit geen optie.
Nog iets, voor de prijs van het Felder hulpstuk kun je ook een handige stationaire bandschuurmachine kopen en door de breedte van deze schuurbanden
heb je veel meer mogelijkheden plus hebben deze machines meestal ook nog een roterende schuurschijf.
Het verhaal van 2 vliegen.....
Het 'Baptist doosje' met z'n verschillende diameters in schuurrollen is echter ook super handig.
(ps. ik heb geen aandelen in de Baptist)
Beide dan maar?:p

Succes met je keuze.
Peter
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Iedereen bedankt voor het commentaar.
Ik zie dat niemand ervaring heeft met het Felder systeem.
Dat zegt mij in zoverre dan iets dat het kennelijk geen "mainstream" gebruik is.
Dan vind ik +/-€300,- wel een grote gok.

Ik denk dat ik maar begin met het "Baptist doosje".
Dat is een overzichtelijk bedrag, kan ik later altijd nog verder kijken.

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.