Tuinhuis constructie

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hallo mede woodworkers,

in December hebben we ons nieuwe huis gekocht en beetje bij beetje aan het aanpassen cq opknappen.
Al moet er nog veel gebeuren vinden we dat het deze zomer een mooi plan is om de tuin aan te pakken.
We zijn al drukdoende om alle tegels etc los te halen en plannen te maken voor hoe het eruit gaat zien.

1 ding zijn we het wel over eens, er komt een tuinhuis waar de motor in komt, want mijn garage wordt straks een werkplek alá Toxiq.
Volgens mijn pa is het makkelijkst en goedkoopst om gewoon een palen frame te maken en daar rabat delen op te schroeven.
Dit is misschien wel zo, maar volgens on is dat een beetje een gedateerde look, om het maar zo te zeggen.

Nu zag ik in een boekje bij de Intratuin een schutting concept wat ik dus eigenlijk wil aanpassen voor de tuinhuis.
Het betrefd een soort mes en groef verbinding van de palen en de planken.
Deze zijn gewoon te koop, maar ik wil het zelf gaan maken. Ik kan mooi alles frezen en in opslag in de garage leggen totdat hij in 1 keer in elkaar kan.

Idee van de wanden die ik wil gaan gebruiken.







Nu het enige wat ik mij afvraag. Welk hout zal ik hiervoor gebruiken?
Ik neig zelf naar gewoon geimpregneerd, grotendeels vanwege de kosten.
Maar is dat wel goed als ik er een sleuf in ga frezen. Ik denk dat geimpregneerd betekend dat het anti rottings spul door de hele balk zit.
Dus de binnenkant van de sleuf is nog gewoon anti rot als ik het goed heb.

Een andere houtsoort waar ik aan zat te denken was Douglas (niet heel veel duurder)
Dit is weer eens wat anders dan het groen (later grijs) van geimpregneerd, maar gaat dit net zo lang mee?
De tuinhuis van me pa is geimpregneerd en staat al +/- 20jaar zonder rot. Zal dit ook zo lang blijven staan.

Ik hoop dat jullie mij hier wat inzicht kunnen geven.
En als jullie andere tips of advies hebben, altijd welkom natuurlijk.

Groetjes Bas

PS een impressie van de tuin zodra hij af is.

 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beste Bas,

Persoonlijk vind ik het geïmpregneerde tuinhout van te lage kwaliteit voor het bouwen van een tuinhuis. Verder is het impregnatiemiddel niet meer wat het geweest is. Door vele Europese regelgeving is het in de loop der jaren sterk afgezwakt. De groene kleur is trouwens puur kleurstof om aan te duiden dat het geïmpregneerd is. Als ik het goed begrepen heb is impregneren enkel bedoelt tegen schimmels e.d niet meteen tegen rotten. Behandelen met verf of beits is denk ik de beste garantie tegen rotten. uiteraard is een goede afwatering ook cruciaal zodat het hout niet in het water blijft staan na een bui.

Succes ermee!

Eli
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
uiteraard is een goede afwatering ook cruciaal zodat het hout niet in het water blijft staan na een bui.

Het huisje komt zowiezo van de grond af te staan. Waarschijnlijk op 40x60 tegels op hun kant of misschien wel een beton bekasting.
Dat weet ik nog niet zeker.

Tuinhout is opzich prima denk ik, maar als het waar is dat het impregneer afgezwakt is de laatste jaren.
Dan is Douglas met impregneer mss wel een betere optie. Hardhout wordt het zowiezo niet ;)
We moeten de badkamer en garage ook nog verbouwen.
 

Geho

Nieuw lid
17 mei 2017
8
1
Hoe is de constructie van de gefreesde hoekpalen na een aantal jaren? Ik zelf denk aan iets dergelijks maar ik ben beducht op inwateren in de groeven...

Geert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.