Loopneus?

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
De laatste 2 maanden heb ik regelmatig last van een loopneus. Op zich verbazingwekkend want hier heb ik echt nog nooit last van gehad op een incidenteel verkoudheidje na. Een snelle analyse leerde me dat het vooral op avonden en ochtenden na intensief houtdraaien is en afgelopen weekend heb ik daarom braaf zitten werken met een maskertje. Echter, gisterenavond en vanmorgen was het weer bingo en ik nies ook weer me een ongeluk.

Nu ben ik benieuwd of dit komt door het fijnstof, de CA lijm wellicht of iets anders.

Komt dit jullie bekend voor? Door ervaringen te delen hoop ik dit te kunnen oplossen/beperken.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Heb ik alleen last van als ik ceder verwerk. De rest van de houtsoorten kan ik goed genoeg tegen.

Mijn afzuiging in de werkplaats kan echter wel beter, maar werk altijd met een stofkapje.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik draai nog niet zo veel, en als ik het doe, doe ik ook een mondkapje op.
Maar bij het cirkelzagen van watervaste Okoumé multiplex heb ik de dag erna behoorlijk last van de slijmvliezen (keel en neus).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat klinkt als een (specifieke) houtstofallergie. Van houtstof zelf krijg je geen loopneus (wel allerlei andere zaken overigens - zie dit niet als een vrijbrief om zonder adembescherming te werken - do as I say, not as I do ;-) ). Een loopneus wijst op een allergie - vergelijkbaar met, maar vaak (uiteindelijk) serieuzer dan, hooikoorts. Ga eens na met welke houtsoorten je zoal werkt/gewerkt hebt. Maakt het voor het verschijnsel uit met welke houtsoort je werkt? Bij sommige houtsoorten is uiteindelijk stoffilteren niet meer genoeg, want soms zijn de allergenen ook als 'damp' in de lucht aanwezig (vluchtige inhoudsstoffen) - in dat geval helpt alleen chemische adembescherming (koolfilter) of een respirator. CA lijm is overigens niet allergeen (wel irriterend), in tegenstelling tot (sommige) epoxies. Voor epoxy geldt ook dat als je er allergisch voor bent je alleen met chemische adembescherming en huidbescherming kunt werken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sommige ( of is het de meeste) allergiën bouwen op door de jaren heen.
Zie het als een emmer, hij vult langzaam en ineens begint ie over te lopen. Dan is je lichaam verzadigd.
Helaas gaat er een stukje mank met de emmer, want je kan je lichaam niet leegkieperen.:(
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik kan niet tegen het zagen van cederhout. Was bezig zonder bescherming en moest ermee stoppen. Ik probeer nu om elke keer een halfgelaatsmasker te gebruiken. Vervang op tijd je stoffilter.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt voor de vele reacties, ik zal inderdaad verder gaan met mijn eigen analyse wanneer het optreedt en wat ik dan gedraaid heb.

Toplink CivixX, ik heb echter ook met Kingswood en Cocobolo gewerkt dit weekend, die laatste is nog heftier als Bocote blijkbaar. Dat wordt dus 1 voor 1 testen de komende tijd.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Of last van hooikoorts?

je kan daar elk moment van je leven allergisch aan raken :)
Mijn vriendin loopt nu ook al snotteren en af en toe al niezen rond :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of last van hooikoorts?

je kan daar elk moment van je leven allergisch aan raken :)
Mijn vriendin loopt nu ook al snotteren en af en toe al niezen rond :)

Dat zou ook zo maar kunnen. Maar da's snel gecheckt - even door het bloeiende gras lopen en je weet het (hooikoortspatienten die NU last hebben hebben hoogstwaarschijnlijk een graspollenallergie, en niet bijvoorbeeld een berkenpollenallerfie - die hebben veelal eerder in het jaar last).
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wim Cocobolo is een echte boosdoener als een allergie veroorzakende houtsoort en de andere rosewoods ook, hier word gezegd “er zijn twee soorten mensen, een die al allergies is, en de anderen die het nog zullen worden"

Ik heb een Trend Pro filter, heb te lang zonder gewerkt en mijn longen zijn nu slecht door al de verkeerde dingen die Ik mijn longen heb aangedaan heb in mijn leven, jou lichaam verteld je iets, luister er naar voordat je echte problemen hebt.

http://www.amazon.ca/Trend-AIR-PRO-Airshield-Faceshield/dp/B002Q0Y5IU
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.