Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Loopneus?

Loopneus?

De laatste 2 maanden heb ik regelmatig last van een loopneus. Op zich verbazingwekkend want hier heb ik echt nog nooit last van gehad op een incidenteel verkoudheidje na. Een snelle analyse leerde me dat het vooral op avonden en ochtenden na intensief houtdraaien is en afgelopen weekend heb ik daarom braaf zitten werken met een maskertje. Echter, gisterenavond en vanmorgen was het weer bingo en ik nies ook weer me een ongeluk.

Nu ben ik benieuwd of dit komt door het fijnstof, de CA lijm wellicht of iets anders.

Komt dit jullie bekend voor? Door ervaringen te delen hoop ik dit te kunnen oplossen/beperken.

Heb ik alleen last van als ik ceder verwerk. De rest van de houtsoorten kan ik goed genoeg tegen.

Mijn afzuiging in de werkplaats kan echter wel beter, maar werk altijd met een stofkapje.

Ik draai nog niet zo veel, en als ik het doe, doe ik ook een mondkapje op.
    Maar bij het cirkelzagen van watervaste Okoumé multiplex heb ik de dag erna behoorlijk last van de slijmvliezen (keel en neus).
    Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Het hangt natuurlijk ook van het mondkapje af. Is dat een veredeld koffiefilter met een paperclipje op je neus, of een (half)gelaatsmasker met de juiste fijnstoffilters erin.

Dat klinkt als een (specifieke) houtstofallergie. Van houtstof zelf krijg je geen loopneus (wel allerlei andere zaken overigens - zie dit niet als een vrijbrief om zonder adembescherming te werken - do as I say, not as I do ;-) ). Een loopneus wijst op een allergie - vergelijkbaar met, maar vaak (uiteindelijk) serieuzer dan, hooikoorts. Ga eens na met welke houtsoorten je zoal werkt/gewerkt hebt. Maakt het voor het verschijnsel uit met welke houtsoort je werkt? Bij sommige houtsoorten is uiteindelijk stoffilteren niet meer genoeg, want soms zijn de allergenen ook als 'damp' in de lucht aanwezig (vluchtige inhoudsstoffen) - in dat geval helpt alleen chemische adembescherming (koolfilter) of een respirator. CA lijm is overigens niet allergeen (wel irriterend), in tegenstelling tot (sommige) epoxies. Voor epoxy geldt ook dat als je er allergisch voor bent je alleen met chemische adembescherming en huidbescherming kunt werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Sommige ( of is het de meeste) allergiën bouwen op door de jaren heen.
    Zie het als een emmer, hij vult langzaam en ineens begint ie over te lopen. Dan is je lichaam verzadigd.
    Helaas gaat er een stukje mank met de emmer, want je kan je lichaam niet leegkieperen.

Ik kan niet tegen het zagen van cederhout. Was bezig zonder bescherming en moest ermee stoppen. Ik probeer nu om elke keer een halfgelaatsmasker te gebruiken. Vervang op tijd je stoffilter.

Je hebt met bocote gewerkt. Wil niet zeggen dat dit de oorzaak is maar kijk eens op de volgende link.... klik
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Bedankt voor de vele reacties, ik zal inderdaad verder gaan met mijn eigen analyse wanneer het optreedt en wat ik dan gedraaid heb.

Toplink CivixX, ik heb echter ook met Kingswood en Cocobolo gewerkt dit weekend, die laatste is nog heftier als Bocote blijkbaar. Dat wordt dus 1 voor 1 testen de komende tijd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Of last van hooikoorts?

je kan daar elk moment van je leven allergisch aan raken
    Mijn vriendin loopt nu ook al snotteren en af en toe al niezen rond

Forum Rechten