Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Schijfschuurmachine

Schijfschuurmachine

Een stationaire schuurmachine/schuurband staat op mijn verlanglijstje.
    Maar eigenlijk kan het ook probleemloos op de draaibank, dat denk ik dan toch.
    Een ronde schijf opspannen en bekleden met schuurpapier. En dan eventueel een tafeltje maken om het werkstuk vlak te houden.
    Het schuurpapier op de houten schijf lijmen is een optie, maar ik verkies toch velcro.
    Nu heb ik toch een paar vragen.
    Is dit een goed idee of zijn er gevaren die ik over het hoofd zie.
    Zijn er ronde velcro matjes verkrijgbaar die ik op de houten schijf kan lijmen.
    En heeft al iemand dit gedaan?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

IK doe het met een schuurschijf van de Aldi, verlijmd in een houten blok.

Voor nauwkeurig stationair schuren is het aan te bevelen om de schuurschijf te verlijmen. Velcro veert altijd wat in, waardoor de randen niet straks worden. Maar het wisselen van schijven kost dan wel wat meer tijd.

jaap

Drechselbedarf Schulte verkoopt Velcro van 300mm ø. Hij heeft ook schuurpapier in die maat.

Kees

Athanor
    Guest
    Hier wat foto's van mijn oplossing op mijn HBM draaibank. Ik heb een box gemaakt, tevens de schuurtafel, voor de afzuiging en deze met bouten in inslagmoeren bevestigd. De schijven heb ik van MDF gemaakt en kunnen in de vierklauw die bij de machine is geleverd. Ik heb deze waar nodig uitgevlakt met een draaibeitel. De vellen schuurpapier heb ik indertijd bij een locale handelaar gekocht en zijn zelfklevend, om dezelfde reden die Jaap aangeeft. Ik heb twee schijven gemaakt, voor korrel 80 en 120 dan kan ik snel wisselen. Ik kan er tijden mee vooruit, soms even met zo'n speciaal rubber blok weer schoonmaken helpt al veel. Zo nodig kan ik de vellen met een föhn verwijderen en er nieuwe oplakken.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    IK doe het met een schuurschijf van de Aldi, verlijmd in een houten blok.
    Henk, heb je daar een foto van?

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Henk, heb je daar een foto van?
    Ja.

Photo 29-06-15 11 24 57-small.jpg

Let wel, dit is een quick-and-dirty oplossing, met name voor het uit de hand (glad)schuren van freehand vormen. Lang niet zo elegant als jouw oplossing, zeker niet voor 'precisie'schuurwerk.

Athanor
    Guest
    Nou, maar toch een handige toevoeging op de draaibank Ik zal eens wat vaker bij de Aldi gaan sneupen...

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 29-06-15 om 10:41.

ik heb dezelfde oplossing als Henk, maar dan zonder houten blok erachter. Ik klem het gewoon rechtstreeks in mijn Talon Chuck

Bedankt!
    Met deze antwoorden kan ik vooruit.
    Waarschijnlijk gaat het iets worden zoals Fons heeft gemaakt.
    Alleen nog even overdenken of het Velcro of lijmen wordt. Het nadeel van Velcro kan ook een voordeel zijn. Voor bijvoorbeeld afrondingen te schuren is een zachte schijf een voordeel. Voor strak schuurwerk de gelijmde versie.
    Een schijf zoals Henk gebruikt is uiteraard de eenvoudigste oplossing. Goedkoop en vlot verkrijgbaar (en eigenlijk bedoeld voor gebruik op een haakse slijper).
    Ondertussen was ik ook nog aan het denken aan een schuur rol. Met de plaat kan ik bolle rondingen schuren, maar geen holle.
    Ik weet dat dit bestaat voor op een verticale freesmachine, maar zijn er ook (zelf gemaakte) oplossingen voor op een draaibank?

Mathieu
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten