welke frees voor 20mm gaten in werkbank?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik ga eerdaags beginnen aan de MFTC van benchworks,
via een kennis laat ik een mal maken d.m.v. een cnc-machine om het gatenpatroon exact haaks te krijgen.
nu vroeg ik mij af wat voor frees ik hiervoor het beste kan gebruiken, afgelopen x heb ik het uit de hand gedaan met een 20mm frees van ecotools met ondersnijder, maar deze gaten zijn groter als 20 mm waardoor de parf dogs speling hebben.
via internet kwam ik uit op deze 2 bits:

http://www.toolnation.nl/festool-spiraalgroeffrees-hs-schacht-8-mm-hs-spi-s8-d20-25.html

en

http://www.toolnation.nl/festool-beslagboor-hw-schacht-8-mm-hw-s8-d20.html

ik wil mijn festool of 1010 bovenfrees gaan gebruiken.
het blad van de werkbank maak ik van 12 mm mdf.
ik hoor graag naar ervaringen of tips van andere.

alvast bedankt
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Deze

Festool beslagboor HW schacht 8 mm HW S8 D20
nr 491072

gr Menno
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik wil mijn festool of 1010 bovenfrees gaan gebruiken.
het blad van de werkbank maak ik van 12 mm mdf.
ik hoor graag naar ervaringen of tips van andere.

alvast bedankt

12mm een werkblad ? geen wonder dat je parfdogs los zitten daarbij gaat dat ook doorbuigen
Dat je gaten te groot zijn komt ook omdat jij uit de hand gewerkt
Ik heb het met gaatjes board gedaan (zie 1e link) goed en goedkoop
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
Voor mijn nieuwe werkbank heb ik 19mm Forstner boor van 19mm gebruikt voor de 19mm Veritas Benchdog's die Baptist verkoopt . Deze boor past in de Festo Freesmachine (beetje hoog toerental) maar daarmee kun je recht gaten "boren" en de lineaal gebruiken voor "recht"werken.

Succes Marc
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb indertijd met een speedboor gewerkt.
Je kan ook een houtboor kopen van die diameter
ik zette over een lengte van 2 meter en 1 m breed met potlood lijnen uit en zette punten neer waar ik wilde boren
Wel even dubbel gechekt of alles recht en haaks was en toen boren
Ook gaten in m'n bankschroef gemaakt en ik had wat van die veritas bench dogs gekocht en het werkt prima zo.
Een werkblad van 12 mm mdf lijkt mij niet zo'n goed idee als ik eerlijk ben.
Ik zou dan zelf voor iets dikker multiplex gaan bijv 18 mm
Nog beter voor het werken met benchdogs is een wat dikker blad van een oude beuken tafel maar als je zoals in het filmpje de boel mobiel wilt maken en opklappen dan kan een massief beuken blad misschien wat zwaar zijn alhoewel mdf ook niet licht is.
Een oude beuken tafel die je gratis van mp afhaalt is misschien ook wel een idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.