Bijzet (tuin) tafeltjes

A

Athanor

Guest
De afgelopen weken heb ik gewerkt aan een aantal bijzettafeltjes voor in de tuin. Ik heb nog een aardige hoeveelheid reststukken in Robinia van de tuinmeubelen die ik gemaakt heb. Ook had ik nog wat Oregon Pine van een lattenbankje dat ik gesloopt heb. Dit hout heb ik gebruikt voor de tafeltjes, welke ik met domino's in elkaar heb gezet. Hierbij een fotoverslag van het werk aan de tafeltjes.


Fons


De resten uit de houtvoorraad
image.jpg

Op maat geschaafd en gezaagd
image.jpg


image.jpg

De latten van de tafelbladen verdelen met vulstukken om de plekken voor de domino's af te tekenen.
image.jpg

image.jpg


De latten van het tafelblad voorzien van de gaten voor de domino's
image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Deel 2

De domino's heb ik gezekerd met een rvs nageltje
image.jpg


image.jpg

Verlijmen van het onderstel
image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


De tafeltjes zijn klaar, twee voorzien van een blad uit Oregon Pine. Klaar om te vergrijzen!
image.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Leuk, ziet er goed uit.. Maar waarom die extra zekering? Better safe than sorry? De lijm zou toch sterk genoeg moeten zijn?
 
A

Athanor

Guest
Inderdaad een extra zekerheid en je kunt de lijmklemmen eerder verwijderen als je haast hebt:rolleyes:


Fons
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
O, wat een lekker werkje.
Lang leve de domino-frees.
Je vertelt het niet, maar je hebt wel alle scherpe randjes gebroken, toch?
Mooi hout, dat robinia!
Plaats over een paar jaar nog eens een foto, kunnen we zien wat er met de kleur gebeurd is.
 
A

Athanor

Guest
O, wat een lekker werkje.
Lang leve de domino-frees.
Je vertelt het niet, maar je hebt wel alle scherpe randjes gebroken, toch?
Mooi hout, dat robinia!
Plaats over een paar jaar nog eens een foto, kunnen we zien wat er met de kleur gebeurd is.

Zeker mooi hout! Inderdaad, ik heb alle randjes gebroken met een 2 mm. afrondfreesje. Op de één na laatste foto kun je de vergrijzing zien van bankjes die ik een paar jaar geleden heb gemaakt, dan hoef je niet zo lang te wachten;)

Fons
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Fons, bedankt voor weer een goed gedocumenteerd verslag van een leuk project(je). Dit inspireert mij enorm!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mooie tafeltjes.
Zit er nu een stukje staal in die ene domino?
Wat is de hellingshoek van de rugleuning van dat bankje? De mijne staat 10 graden uit het lood, maar dat blijkt vrij recht te zijn?

Ronald
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen, fijn om jullie positieve reacties te horen:eek:

@seb
In zker opzicht is het wel gemakkelijk vanwege de handig machines zoals de Festool Domino. In het verleden had ik er veel meer werk van om de latten in de tafels te plaatsen....

@Ronald L.
Dat stukje staal is de bradnail die ik in de verbindingen met de Domino's schiet om ze te "zekeren"
De rugleuning van het bankje is, als ik het me goed herinner, 9 graden.

Fons
 
A

Athanor

Guest
@ nerflander
Hierbij een foto van de tafeltjes naast een inmiddels vergrijst bankje van dezelfde houtsoort.

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.