Hoe dit te behandelen zodat ik het kan verwerken op de draaibank?

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik kreeg van iemand een stuk hout, waarbij verteld werd dat het een zaagsnede van een wortel was. Ik ben helemaal gek op de structuur en kleur en wil hiermee aan de gang.

Echter, het is zo bros/poreus dat het zeker weet alle kanten op slaat voor ik mijn beitel er ook maar tegenaan zet.


Mijn vragen:
- Hoe dit te behandelen (ik lees wel eens de term stabilizer op fora en waar dit te krijgen en welke soort?)
- Weet een van jullie meer te vertellen over dit hout?

Alvast bedankt!

20150626_163256.jpg 20150626_163302.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Er is hier vrij recent een draadje op ons forum gezet. Catus Juice en stick fast zijn twee merken. Werken met een vacuüm vat. Even de zoekfunctie gebruiken.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Woodfortifier schijnt goed te werken...ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar heb het wel staan.
In nederland niet te koop, in Engeland en duitsland wel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit moet professioneel gestabiliseerd worden, dwz vacuüm of vacuüm-druk impregneren met een polyacrylaat (impregneren met acrylaat, dan in-situ polymeriseren). Dat kun je op zich wel zelf doen, mits je een drukvat hebt, een vacuümpomp, eventueel een compressor, en de benodigde chemicaliën. Vroeger was dat 'sappelen', tegenwoordig zijn er kits op de markt waar je dat mee kunt doen. Maar dit is wel zo poreus dat de 'huis- tuin- en keukenmiddeltjes' (superlijm, woodstabilizer, etc) niet meer werken.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Crap.... Dat klinkt een stuk heftiger allemaal dan ik gehoopt had ;).

Ik denk dat dit een projectje op termijn gaat worden want om dat nu allemaal aan te schaffen terwijl ik de rest nog geeneens onder de knie heb. Wel even inventariseren in het andere topic, thanks voor de tips!

Oh ja, iemand enig idee wat voor soort hout dit nu precies is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.