Accuboor Lager vervangen

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
Goedenavond.

ik zit nu een paar week op dit forum en heb al veel mooie werkstukken en nuttige tips voorbij zien komen.
wat een mooie dingen kunnen somige hobyisten maken met hout!
zelf kom ik op dit moment nog niet verder als een kist of keukentje van steigerhout.
om dit in elkaar te schroeven maak ik gebruik van een bosch gsb 14.4 ve-2-li accuboor

nu zit er hellaas speling op de kop en wil ik graag de lagersvervangen maar weet niet hoe.
ik heb het hele tandwielenhuis al open gehad maar krijg het asje waar de boorkop aanvast zit niet los.
heeft iemand hier ervaring mee.

hier een aantal foto's van de aansluiting:
2015-06-24 21.56.04.jpg

2015-06-24 21.55.52.jpg
2015-06-24 21.54.57.jpg

2015-06-24 21.55.45.jpg

ik heb al geprobeerd om het busje met een sleutel los te draaien maar krijg er geen beweging in.

Gr Alex
 

Bijlagen

  • 2015-06-24 21.55.01.jpg
    2015-06-24 21.55.01.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 250

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Volgens mij zit het asje aan de binnenkant geborgt met een veerringetje. De motor moet er eerst uit.
 

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
Ik heb de hele boor uitelkaar gehaald zelfs alle tandwielen heb ik uit gehaald maar op het einde zit het klop meganisme waar ik niet bij kan komen.
het lijkt erop alof ik het voorste stuk er af moet draaien maar krijg hem met geen mogelijkheid los.
het zou ongetwijfeld los moeten kunnen maar hebgeen idee hoe.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Op de foto waar je net een stukje in die kop met schroefdraad kunt kijken, zie je van binnen, zover ik het kan zien, ook weer een schroefdraad, kijk vooral goed naar de richting, kun je de as aan de andere kant goed vastzetten? Zo ja die kop met een goed passende steeksleutel de juiste kant op draaien, eventueel even een tik met de hamer op de sleutel geven, kan zijn dat er een druppie seconden lijm tussen is gedaan bij assemblage.
Mocht dat niet helpen de kop ff warm stoken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het is moeilijk vanaf de foto te zien, maar is het niet zo dat je het lager ziet zitten? Met in het huis aan de omtrek twee (of drie?) uitsparingen waar een stukje gereedschap in is te haken (poelietrekker) waarmee het lager eruit zou kunnen worden getrokken? Maar het kan ook zijn dat het schroefdraad ziet zoals Fantic hierboven oppert. Kun je aan een exploded view komen? Mail de fabrikant eens.
En ik zie tekst op dat ""lager"" staan, (ik herken een a en een w dacht ik) Kun je dat ontcijferen?

mvg
klaas0639
 

Ewout51

Nieuw lid
22 dec 2012
6
0
Ik zal morgen kunnen kijken naar een tekening, ik heb toegang tot bosch.partner extranet. Kan ik alle onderdelenlijste. En tekenigen op vinden, evt ook voor je bestellen. Kun je een foto uploaden van het typeplaatje?
 

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
image.jpg
image.jpg

Het typeplaatje is niet heelgoed leesbaar.
het lager zit tussen 3 schalen geklemd waar in het ook op en neer kan glijden het lager zit erg lus in het huis en het asje zit ook los in het lager.

achter de prop met schroevdraad zit een klein randje op het asje ik heb even met een mesje hier tussen gezet maar het is volgensmij geen schroevdraad.
 

Ewout51

Nieuw lid
22 dec 2012
6
0
image.jpg
Zo op de foto zie het er ook als een onderdeel uit, lager staat ook niet apart op de onderdelen lijst
 

Ewout51

Nieuw lid
22 dec 2012
6
0
image.jpg Of het is deze , maar hier zelfde verhaal. Tekening hangt wel af van het typenummer van het model
 

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
Ht laatste type heb ik.
deze tekening was ik op internet ook al tegengekomen hier is het tandwielenhuis 1 geheel
het lijkt me toch dat het lager er uit zou moeten kunnen ik ben bang als ik meer geweld gebruik dat de boor nog verder stuk gaat
 

Ewout51

Nieuw lid
22 dec 2012
6
0
Ik zal maandag de technische dienst van bosch even bellen voor je. Misschien dat die duidelijkheid kunnen geven.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Ook eens even met bosch contact nemen het zou kunnen dat ze het toestel repareren voor een vastgesteld bedrag, er zijn merken die dit doen, even informeren kan deen kwaad.:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.