gezocht slijpschijf voor stiftfrees

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Mede hout gekken,

Ik ben op zoek naar iets speciaal en weet niet hoe het noemt laat staan waar ik het kan kopen of bestellen.
Zelf goede vriend Google laat het afweten.

Ik heb een oude rechte slijper waar je normaal stiftfrezen kan op monteren ( schacht dia 6 ).
Met deze frezen kan je heel gemakkelijk slotplaten of zwaarder ijzer frezen en bijwerken.

Stiftfrezen vinden is geen enkel probleem.
Maar ik heb ooit eens op een werf een kleine metaalschijf ( dia 50 a 60 schat ik ) gemonteerd gezien op een rechte slijper.
Wie weet hoe dit noemt en waar ik dergelijke opnameschacht kan halen met bijhorende metaalschijven?

Vriendelijke groet

Bert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Bedoel je een slijpschijf op een stift net zoals op een haakse slijper.
Deze werden vroeger wel verkocht. Nu is er een product asnsprakelijk voor fabrikanten. Een haakse slijper heeft een beschermkap jouw stiftslijper niet er breken soms stukken uit. UitGmail vriligheids overwegingen zou ik ze niet willen gebruiken. Die zaagjes waar woodworkpro het over heeft zijn misschien een oplossing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Slijpschijvenwinkel heeft ze in het assortiment. Het merk is pferd.Ze hebben de schijven die je zoekt en de opname voor je stiftslijper.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Chevy ik heb erna gekeken. Pferd is een zeer gerenommeerd merk en levert de professionele markt. Ik zal mijn mening dus herzien. Toch blijf ik het slijpen zonder kap link vinden.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Die machine's zonder berschermkap blijven altijd link, nooit met je gezicht er boven hangen.
Met van die dremel slijpschijfjes heb je het ook, gaan snel kapot en vliegen dan in stukken uit elkaar.
Ik heb zo'n arbotech mini grinder voor op de haakse slijper met van die snijbladen, die heeft een kleine beschermrand maar het blijft
een gevaarlijk apparaat waar je goed bij moet opletten.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Super bedankt voor alle reacties.

Dergelijk slijpschijfje wil ik maar heel zelden gebruiken in moeilijke situaties en altijd met bril!

Groeten Bert
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Ik heb in een ver verleden ooit zoiets aangeschaft en gebruikt.
Tijdens het slijpen liep de schijf vast met gevolg dat hij uiteen spatte en een van de stukken zich in een hardhouten kozijn boordde.
Geluk bij een ongeluk is het langs me heen gegaan want anders waren de gevolgen niet te overzien geweest.
Dit spul is dus heel gauw in de vuilcontainer verdwenen.
Sindsdien werk ik alleen nog maar met gereedschap en beveiliging die er voor bestemd is want een bril zoals je omschrijft houd een stuk slijpschijf ook niet tegen.

Denk om je gezondheid die is onbetaalbaar, goed gereedschap en juist gebruik is altijd goedkoper.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Ik heb in een ver verleden ooit zoiets aangeschaft en gebruikt.
Tijdens het slijpen liep de schijf vast met gevolg dat hij uiteen spatte en een van de stukken zich in een hardhouten kozijn boordde.
Geluk bij een ongeluk is het langs me heen gegaan want anders waren de gevolgen niet te overzien geweest.
Dit spul is dus heel gauw in de vuilcontainer verdwenen.
Sindsdien werk ik alleen nog maar met gereedschap en beveiliging die er voor bestemd is want een bril zoals je omschrijft houd een stuk slijpschijf ook niet tegen.

Denk om je gezondheid die is onbetaalbaar, goed gereedschap en juist gebruik is altijd goedkoper.

Als je uitgaat van een toerental van 300 en een diameter van 120 mm:
12cm x 3,14 =37,68 cm
300X37,68=11304 cm omgezet in meter is 113,04 m. 113,04:60=1,88m/s
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Zeker weten dat het stukje schijf dwars door een stof of veiligheidsbril heen kan gaan(en erger).
Het stukje schijf bij mij destijds zat 2 cm diep in een meranti kozijn.
Als dat al gebeurd houd zo'n bril het zeker niet tegen.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
De veiligheidseisen voor brillen zijn gebaseerd op:

* splintertjes van ijzer of staal
* niet-magnetische deeltjes (zuivere kopersplinters)
* lichte metalen splintertjes
* zaagstof

De impact van deze genoemde is niet te vergelijken met een stuk slijpschijf dat wegschiet.
Om uit te testen zou je een "veiligheidsbril" klem kunnen zetten in b.v. een bankschroef en op het glas "schieten" met een lichte tacker.
100% zeker dat hij er doorheen gaat.
Er zijn zeker wel goede brillen maar dan heb je het over brillen van rond de 100,00 euro.
Echter de rest van het hoofd blijft kwetsbaar dus waarom een risico nemen?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
De veiligheidseisen voor brillen zijn gebaseerd op:

* splintertjes van ijzer of staal
* niet-magnetische deeltjes (zuivere kopersplinters)
* lichte metalen splintertjes
* zaagstof

De impact van deze genoemde is niet te vergelijken met een stuk slijpschijf dat wegschiet.
Om uit te testen zou je een "veiligheidsbril" klem kunnen zetten in b.v. een bankschroef en op het glas "schieten" met een lichte tacker.
100% zeker dat hij er doorheen gaat.
Er zijn zeker wel goede brillen maar dan heb je het over brillen van rond de 100,00 euro.
Echter de rest van het hoofd blijft kwetsbaar dus waarom een risico nemen?

Nee, zeker geen risico nemen inderdaad. Maar ik waande me altijd veilig als ik met zo'n "veiligheidsbril" op aan het slijpen was bijvoorbeeld.
Ik dacht iedere keer dat m'n ogen 100% beschermd waren, en dat "alleen" m'n gezicht ernstige verwondingen zou oplopen áls er eens iets mis zou gaan met zo'n slijpschijf...

Maar nu ik jou verhaal zo lees snap ik ook wel waarom zo'n ding zo goedkoop kan zijn... 't zijn gewoon prullen van "onbreekbaar" lexaan ofzo?! (of in ieder geval zoiets wat goedkoop kan worden geproduceerd).
Het komt er eigenlijk op neer dat mensen met een "normale" (glazen) bril even goed/slecht beschermd zijn?! (behalve dat een veiligheidsbril misschien net wat beter afsluit).
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als je uitgaat van een toerental van 300 en een diameter van 120 mm:
12cm x 3,14 =37,68 cm
300X37,68=11304 cm omgezet in meter is 113,04 m. 113,04:60=1,88m/s

Wat wil je met de berekening zeggen BMWtje? Hij klopt overigens niet, aangenomen dat je de omtreksnelheid wilt bepalen?
Uiteindelijk is de impact van belang welke afhangt van massa maal snelheid.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Beetje kort door de bocht allemaal. De berekening slaat kant noch wal, en de beschermkap van de machine is hier het middel dat de benodigde veiligheid moet waarborgen. Een veiligheidsbril beschermd tegen kleine deeltjes die in de ogen kunnen vliegen, niet tegen grote voorwerpen. Je moet je dus ook niet veilig wanen met uitsluitend PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen), want deze zorgen ALTIJD voor de laatste bescherming als al het andere niet meer mogelijk is.

Beschermen bij de bron, dus een slijpschijf die wegschiet wordt door de kap tegengehouden, of vliegt weg in de richting waar jij niet staat, en je collega/vriend/omstander dus ook niet.

Typisch voorbeeld van menselijk falen. Daarom is het ook belangrijk om je aandacht erbij te houden, en niet blind te varen op hulpmiddelen en techniek alleen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Buiten dat wat trilliwilli zegt, gebruik je beter een gelaatsbeschermer dan een bril bij het slijpen.
Heb zelf al paar keer roest in ogen gehad bij het dragen van een gesloten bril.
Zelfs bij gelaatsbeschermer ben je niet helemaal 'veilig'.
Het blijft altijd opletten.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Beetje kort door de bocht allemaal. De berekening slaat kant noch wal

Je vind dat de berekening kant nog wal raakt????
Dit was om aan te tonen dat een eenvoudig brilletje iets wat met zo'n snelheid er tegen aan vliegt er dwars doorheen gaat en dat die brilletjes alleen bestemd zijn voor:
* splintertjes van ijzer of staal
* niet-magnetische deeltjes (zuivere kopersplinters)
* lichte metalen splintertjes
* zaagstof

Het is precies zoals HansB aangeeft: massa x snelheid (bedankt voor de aanvulling Hans)

En zoals ik al in een iets eerdere post aangaf:
Sindsdien werk ik alleen nog maar met gereedschap en beveiliging die er voor bestemd is.

Maar goed als je een waarschuwing/tip van mijn kant uit kant nog wal vind raken dan vraag ik me af wat jouw reactie in deze waard is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.