Epoxy allergie

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ondanks het dragen van LATEX handschoenen heb ik toch een allergie opgebouwd voor epoxy.
(bevestigt door een allergietest in het ziekenhuis). Na enig speurwerk op het internet ben ik het volgende tegengekomen!!
(aanhaling)
Ook is het zinnig om te weten dat LATEX handschoenen bij gebruik bij epoxyverwerking reeds na 20 SECONDEN de reactieve stoffen doorlaten naar de huid. Dus diegene die allergie
vertonen dienen andere beschermingsmiddelen te proberen. (beschermende
crèmes, nitrile handschoenen en overalls met lange mouwen).

http://www.brandscomposiet.nl
documentatie, persoonlijke bescherming, 40.01 handschoen.

groetjes Albert
 

lowlands

Nieuw lid
25 dec 2010
5
0
www.BootBouwtekeningen.nl
Een kleine toevoeging die de argumenten voor nitrile handschoenen ondersteunt. Voor latex (handschoenen) kun je ook een allergie oplopen. Dit is kennelijk iets waar veel medisch personeel mee te kampen heeft.

Verder raad ik het dragen van een weggooioverall aan. Epoxy gaat niet meer uit je goeie goed. En met zo'n overall zijn ook je ledematen goed bedekt. Werk je met ontblote armen en/of benen dan is er het haast gegarandeerd dat je van tijd tot tijd jezelf voor een stukje in de epoxy zet. Zeker bij het bouwen van bootjes.

De neiging die de meesten van ons niet vreemd zal zijn om "even snel ..." zonder de juiste voorzorgsmaatregelen, kan je op een allergie komen te staan die de lol van het botenbouwen - of wat je dan ook met epoxy aan het doen bent - een ernstige deuk kan opleveren.
 
D

DervishD

Guest
Epoxy is inderdaad slecht voor je. Daarom zijn de meeste werven op Bison constructielijm super D4 overgestapt. Ikzelf weiger in ieder geval met epoxy te werken.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Hallo dervishd.

Kan je met de bison constructielijm ook de glasmaten aanbrengen.???

groetjes Albert
 
D

DervishD

Guest
Nee, je kunt er geen glasmatten mee verlijmen. Deze lijm heeft een licht bruisend effect en is voornamelijk voor houtverbindingen bedoeld.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb tijdens een cursus botenbouw ook een epoxy allergie opgelopen, ik moet er nog maar naar kijken en m'n hele gezicht wordt een soort brandwond....smerig spul.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Maf hoe dat werkt.. Mn pa was jachtbouwer en heeft bijna z'n hele leven in de epoxy gestaan.
"hey, wil je even dit harde stuk uit mijn haar knippen?" ;) En die heeft dus geen klachten opgelopen. Nog wel meer dan dat, stof, machines, teren, antifoulings en legio andere zooi vóór de ARBO tijd... :?
 
D

DervishD

Guest
Tsja, de 1 loopt wel een allergie op en de ander niet. Jaren geleden (toen ik nog niet wist hoe slecht epoxy eigenlijk is) heb ik met een oud collega een BM-er gebouwd. Dat ding was van massief Mahonie dus we gebruikten volop epoxy. Aan het eind van de dag had hij nergens last van en toen we de volgende dag weer wilden gaan lijmen zwelde ineens z'n gezicht op. De epoxy van de dag daarvoor was blijkbaar net de druppel die de emmer deed overlopen. In het ziekenhuis werd de diagnose van epoxy allergie gesteld en sindsdien heb ik het ook niet meer aangeraakt. Gelukkig is het besef dat het rotzooi is inmiddels in de hele jachtbouw doorgedrongen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Epoxy is geen rotzooi, het is een prima lijm, en als het is uitgehard toxicologisch inert. Wel kun je er inderdaad een allergie voor oplopen. Let op, die allergie is niet (alleen) een contact allergie. Je kunt hem ook oplopen (en vervolgens gechallenged worden, getuige ook de (wel vaker gehoorde) uitspraak 'ik moet er nog maar naar kijken en m'n hele gezicht wordt een soort brandwond') door inademing van de dampen van de reagentia (meestal de harder).

De allergie is, bij mijn weten, nooit levensbedreigend, maar kan wel bijzonder heftig zijn, en betekent in vrijwel alle gevallen het einde van het werken met epoxy. En idd, latex handschoenen beschermen eigenlijk bijna nergens tegen...
 

tuoh

Oud hout
Ik gebruik altijd nitrile handschoenen voor het werken met producten zoals epoxy, PU lijm en dergelijke, die voldoen voor mij althans prima.
Qua allergische reacties heb ik nooit te klagen gehad, zelden of nooit enig probleem ondervonden tot laatstleden:mad: Bij het bewerken van Ipé was het prijs, barstende koppijn, geïrriteerde en bloedende neus, zere keel, etc. Geen pretje om zo hout te bewerken, het is meteen de laatste maal geweest dat ik in die houtsoort nog een zaag gezet heb, klote spul zeg. Bewerken met handgereedschap was ook al geen pretje, een baksteen verwerkt vlotter dan deze houtsoort.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb ruim 20 jaar geleden veel aan vliegtuigmodelbouw gedaan en dus ook veel met epoxyhars gewerkt. Toen heb ik er een allergie tegen ontwikkeld, blaren als 2e graads verbrandingen, enorme jeuk. Herstel met hormoonzalf en 2 weken geduld cq jeuk. Heel af en toe kom ik nog ergens een stukje hout tegen dat onder het oud stof zit en loop ik toch weer een reactie op.
Iederen gewaarschuwd, als je ermee werkt draag handschoenen en als je gaat schuren een gelaatsbescherming. Vroeg of laat loop je het op als je niet oppast.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet. Maar ik raad nitril-handschoenen, of als je er mee kan werken, dikke neopreen (chemie) handschoenen aan. Zeker als je grote oppervlakken met epoxy bewerkt - zoals bij het in de glasvezel/epoxy zetten van boten. Overigens zit de allergenen in de harders, niet in de hars zelf, en er zijn veel verschillende epoxies met allemaal vooral verschillende harders. Niet alle epoxies zijn even allergeen. Maar omdat je er bijna nooit echt achterkomt wat er precies in die epoxy van jou zit kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Overigens, zoals Pieter hierboven memoreert, ben je eenmaal gesensibiliseerd, dan is inademing van schuurstof of harderdamp al voldoende om een reactie uit te lokken. En ook kan het inademen van harderdamp de allergie opwekken. Dus handschoenen alleen is feitelijk niet genoeg, zeker niet als je al allergisch bent.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Gelukkig zijn het alleen plamuren. Ik verkeerde in de veronderstelling dat uitgeharde epoxy geen problemen geeft. Dikke neopreen is geen optie het worden dus nitril. Exceem heb ik af en toe met tussen posen van een paar jaar.
Volgens mijn ( nog) niet gerelateerd aan het gebruik van epoxy
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
ff Voor mijn duidelijkheid, geldt dit voor alle epoxy's ? Ik gebruik tamelijk veel van de twee componenten tubes/spuiten van Bison op m'n werk en draag daarbij nooit handschoenen. Er staat dan wel zo'n oranje vierkant met dik zwart kruis op maar heb nog nooit problemen gehad. *klopt af*
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het ligt aan stoffen in de harder. Welke is niet zo belangrijk je weet toch niet wat er in zit. Vandaar dat we uitgaan dat alle epoxy s problemen kunnen geven. Niet iedereen heeft er last van. Maar net zo als met bijensteken je hebt 10 keer geen last en de 11 de keer heb je het. Meestal wordt het hierna alleen maar erger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.