Tuinpaal (Azobe) blind bevestigen op een vlonderterras

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Waar zal ik beginnen. We willen op de vlonder aan het water een Japanse pergola maken. De constructie is simpel, 1.80 x 1.80m met op alle vier de punten een azobe houten paal van 8x8 cm (wat zijn dat zware balken zeg). Deze worden ook horizontaal bovenin met elkaar verbonden. Hierop komen verticaal 10 steigerhouten planken te liggen. Dat was het simpele van het verhaal. Maar hoe kan ik de palen op de vlonder bevestigen. Aangezien we aan een water wonen kan het met harde wind aardig spoken dus zal de constructie het een en ander te verduren hebben. Ze moeten dus stevig staan. Paalhouders vind ik geen optie en ik vraag me ook af of dit zonder beton mogelijk is (beton kan ik niet storten). Onder de vlonder is een open ruimte. Ik zelf zat eerst te denken aan een 2-3 cm dikke stalen massieve paal, hierover wordt de houten paal geplaatst (blind vast zetten). Maar dan..... Ik weet het echt even niet meer.


Groet Charles
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe is de ondergrond? Vrij stevig? Wat gebeurt er als je een gat (bv. 30 mm) in de vlonder boort en een 150 cm massief rond staal 30 mm de grond in ramt zodat er een 5-8 cm boven de vlonder uitsteekt en dan onderin de azobe paal een gat 32 mm boort? Ik denk dus hetzelfde!

NB: rvs is natuurlijk nog mooier, maar wel duur, denk ik.
NB2: boor het gat in de azobe paal niet exact passend, als het net niet past of net scheef zit heb je dan een groot probleem
NB3: om de azobe paal aan de stalen paal te bevestigen is een lange m10 bout er dwars doorheen natuurlijk een optie. Een metaalboor is voor azobe ook prima, dus dan kun je in één moeite door azobe en staal heenboren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of kant en klare betonnen poeren ingraven? Onze tuinoverkapping van Douglashout kwam standaard met dergelijke poeren - iets van 30 cm hoog en piramidevormig, met bovenop een bout van 20 (?) mm waar de houten paal overheen gaat, met een verzonken moer.
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Tsja, ik denk en voel hetzelfde als Jurriaan. Lijkt mij een goede oplossing. Het idee van Henk hierin verwerkt. Gewoon beton storten daar waar de paal ver de grond in steekt. (moet ik wel het water in). En bijtel kja er komt een schor in, aan een kant van de paal. Toch ben ik er niet gerust op. Er is mij vandaag aangegeven er een steigerbuis in te plaatsen. Leuk idee maar wordt dan niet het hout de zwakste schakel. Een 5 cm dikke buis in een 8x8 paal??? Het hout wordt steeds dunner dus steeds zwakker. De 30mm dikke staaf die Jurriaan heeft zeker wat, buiten het feit dat ik dan een boor moet aanschaffen die dit aankan. We gaan verder kijken... wordt vervolgt en elk advies is welkom.
 

tuoh

Oud hout
Ideaal zou zijn om de palen een stuk onder de vlonder in, of, op betonnen poeren te plaatsen en de palen door de vlonder heen te laten lopen. Als de palen op twee verschillende hoogtes geklemd kunnen worden ga je vanzelf een onwrikbare verbinding krijgen zonder een hoop dubieuze kunstgrepen nodig te hebben. Als de afstand tussen de de twee raakpunten (betonnen sokkel en vlonder) groot genoeg is heb je zelfs bovenaan geen bijkomende schoren meer nodig. Denk hier aan een afstand van 600 à 800mm tussen beide als ideale waarde.

Maar waarom in hemelsnaam gekozen voor Azobé palen:confused: Dat is zowat de slechtste keuze die je kan maken, klote hout om te verwerken, het barst waar je bij staat, splinters alom dus, loodzwaar, en in deze toepassing zwaar overkill, zeker in combinatie met de steigerplanken bovenaan. De palen hebben duurzaamheidsklasse I en het "dak" raakt met moeite aan de duurzaamheidsklasse V, je moet toegeven dat dit geen evidente mix word. Ik zou dan eerder opteren om alles in Lariks te bouwen, of als het wat duurzamer mag, voor Padouk te kiezen, dat zijn echte houtsoorten;)
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Tuoh, tsja het hout was beschikbaar. Het is idd loodzwaar en vraagt daarom ook extra versteviging. Heb er eerder meegewerkt maar herken het barsten niet (frezen en boren). Ach denk dat ik nog even goed ga overleggen met de buren. Die willen het heel graag hebben in een robuuste uitvoering, vandaar de steigerhouten balken als dak, dik en breed.
Aanvulling: ik kan door de vlonder heen, dus de grond in. Kan dus een poer gebruiken of beton storten. Let wel dit gedeelte kan dus onder water komen te staan. Dus dan is Azobé gebruiken beter dan lariks of douglas. Ik weet voor de rest is Azobé overdreven. Okay de totale opzet kan veranderen maar ja we willen het eerst proberen met wat er is. Dank voor de reacties en tips zijn nog altijd welkom.

Charles
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Misschien zijn je buren te porren voor ruwgezaagd douglas?
Dat is binnen een jaar grijs maar is een stuk duurzamer en goed te verwerken en behandelen/verduurzamen.
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Bijtel, Hoe kan ik een foto plaatsen van wat nog niet af is. Heb wel een grove tekening gemaakt maar dat staat het hele gevaarte niet op.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bijtel bedoeld een foto van de situatie ter plekke. Dat helpt enorm bij het meedenken. Foto van het vlonder, onder het vlonder etc. Dan wordt duidelijk wat de mogelijkheden zijn.

Met wat ik nu weet zou ik ook door het vlonder heen gaan en de palen op/in een betonpoer zetten.

Groet, Rob.
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Hallo Rob, en dat kon ik niet zelf bedenken.:mad:021_renamed_32383.jpguitbouw H banninkstraat 78 en 80.jpg
Hier twee foto's een zoals het nu is en een tijdens de bouw genomen. Geeft dit een beter beeld?
 

Nightcap

Nieuw lid
21 jun 2015
12
0
Bjorn, dat is ook de uitweg die wij hebben. Denk dat het dan niet meer in beweging te krijgen is. Moet zeggen dat dit wel komt door het advies wat hier gegeven wordt. Als ik het zonder poer doe, dan gaan de palen ongeveer 30 cm de grond in. Niet maximaal maar in combinatie met een bout in de onderste plank en de bovenste denk ik dat er geen beweging meer in te krijgen is. Hoe zien jullie dit?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
En dan de tekening ook nog even. Komen nu twee palen op de vlonder, en twee in de grond? Hoe groot wordt alles, moet het een momentvaste verbinding worden?

Het is nu in ieder geval duidelijk dat allerlei ingraafopties niet mogelijk zijn. Betonstorten moet onder water (met nomix bv).

Heb al zo vaak gezien dat antwoorden opeens veranderden na het zien van de foto/tekening :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.